Skip to main content
Reparatie en Restauratie tip's

Philips BX653A

Meer
22 aug 2020 13:07 - 22 aug 2020 13:25 #85129 door leemhuis01
Beantwoord door leemhuis01 in topic Philips BX653A
het project heeft door omstandigheden even stilgelegen, maar ga hem nu weer oppakken.
ik heb alle condensatoren vervangen voor nieuwe gele van jukeboxrevival.
ook de 2 weerstanden zitten er in.

maar de radio doet nog steeds helemaal niets. nou was de gelijkspanning laag.
dus ik dacht 2 andere EZ80 buizen er in. vervolgens nog steeds het zelfde verhaal.
nou dacht ik, laat ik eens kijken of de 6,3 Volt wel aanwezig is tussen pin 4 en 5 zoals in het buizenboek staat. maar ik meet hier 0 Volt. en als ik mijn multimeter op weerstand zet, meet ik een verbinding tussen het chasis en Pin 4 of 5 van 0,8 tot 1,4 Ohm. dit lijkt mij niet correct?????

hoeveel watt zijn de grote bruine weerstanden in deze radio.
want ook daar is er 1 van gesneuveld (R9, 33k)

met vriendelijke groet,
Leemhuis01
Laatst bewerkt 22 aug 2020 13:25 door leemhuis01. Reden: iets vergeten

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
11 mei 2020 15:09 #83632 door paulsnip
Beantwoord door paulsnip in topic Philips BX653A

Franc schreef : Paul,

De originele zwarte weerstanden in de radio gaan anders ook nooit stuk, alleen bij sluiting elders.
Lijken me ook degelijke, goede weerstanden.
Alleen hebben ze wel eens een afwijkende waarde(ook in schema) en zie je meestal ook een gekleurd stipje hierop.
Verder schat ik ze op ca 1-2 watt.

Dat die Ali/Ebay weerstanden 5 watt zijn verbaast me, zo groot zijn ze toch niet?

Groet Frank

Zijn vrij dikke zware dingen hoor. Diameter ca 8mm. lengte 15mm. Ongeveer. Handig ook om even wat te proberen. Van iedere waarde zit er maar 1 in het assortiment. Daarom heb ik 3 setjes besteld. Is even een investering, maar al een hoop plezier van gehad.
Weerstand R1 moet 900 Ohm zijn in mijn schema. Dit wordt in de radio verkregen door 2 weerstanden van 1,8K parallel te zetten.

Meer
11 mei 2020 12:48 #83629 door peter1952
Beantwoord door peter1952 in topic Philips BX653A
Dat is gewoon een foutje van de vorige reparateur. Zet er nu maar gewoon in wat er in hoort. Ik kom dit soort dingen regelmatig tegen.
Het is zo wel een hele discussie om een enkele simpele weerstand.

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.

Meer
11 mei 2020 11:42 #83628 door leemhuis01
dat ze parallel worden gezet snap ik wel. maar er is hier maar 1 weerstand van 1,8K aanwezig.

hier moet dan zitten
- 2X 1,8K ohm
of
-1X 820 ohm

en er zit maar 1X 1,8K. dat vind ik dan vreemd

met vriendelijke groet,
Leemhuis01

Meer
11 mei 2020 11:17 #83626 door peter1952
Beantwoord door peter1952 in topic Philips BX653A
Dat zou best kunnen, dat het ergens tussen is gekomen.
En wat die weerstanden betreft: Philips had toen misschien geen weerstanden die zwaar genoeg waren. Vandaar de parallel schakeling van twee weerstanden met de dubbele waarde.
Je ziet dat wel meer in Philips toestellen tweede helft 50’er jaren: Twee weerstanden van de dubbele waarde parallel, bijvoorbeeld als schermroosterweerstand. Die zijn nu prima te vervangen door een enkele weerstand.

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.

Meer
11 mei 2020 10:34 #83624 door leemhuis01
ten eerste iedereen bedankt voor de vele antwoorden.

de onderdelen zijn morgen binnen, dus die gaan er morgen/overmorgen in.
de truc met de gloeilamp wordt ook gebruikt, ook zal ik over de weerstanden de spanning gaan meten.

maar nog even over het probleem, ik vindt het bijzonder dat er maar 1 weerstand zit op de plek waar er 2 horen. dit zal wel weer door de vorige eigenaar gebeurt zijn. maar het schaaldraad is ook gesneuveld, zou het kunnen dat de metalen draad de sluiting heeft veroorzaakt?

met vriendelijke groet,
Leemhuis01

Gemaakt door Kunena