Skip to main content
Reparatie en Restauratie tip's

Philips BX653A

Meer
08 mei 2020 11:55 - 08 mei 2020 12:08 #83589 door peter1952
Beantwoord door peter1952 in topic Philips BX653A
De documentatie is niet helemaal duidelijk op dit punt. Volgens het schema is R1 900 Ω. Dat is de juiste waarde. De stukslijst moet je ook goed interpreteren: Het aangegeven typenummer van R1 is van een weerstand van 1,8 kΩ. Daarvan staan er dus twee parallel. Bij jou is de waarde van R1 zonder meer niet goed.
Je kan nu twee weerstanden van 1k8 3 tot 5 Watt parallel zetten of één weerstand van 820Ω monteren. Dit moet je eerst in orde maken.
Daarna beginnen met de spanningen controleren.
Vervang zonder meer ook de koppelcondensatoren en dan verder testen.
Niet als een dolle alles maar meteen vervangen, een fout is zo gemaakt. Zodra er leven in zit dan verder gaan.

Dat de weerstand los is gegaan kan ook komen doordat het slecht gesoldeerd is. Dat soldeerwerk ziet er wel erg plakkerig uit.
De enige consequentie dat die weerstand los zit is dat alle buizen geen spanning krijgen op de anodes van de EL84’ers na.

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Laatst bewerkt 08 mei 2020 12:08 door peter1952. Reden: Aanpassen tekst

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
08 mei 2020 11:28 #83588 door leemhuis01
Philips BX653A werd gestart door leemhuis01
beste buizenliefhebbers,

deze week vernomen dat iemand bij mij in de straat oude apparaten naar de stort ging brengen :radio: . dus ik ben nog even langs gegaan om te kijken. staat er ook een Philips BX653A bij. dus inplaats van hem naar de stort te brengen in hij bij mij beland. natuurlijk had hij allang geprobeerd om er muziek uit te krijgen, maar dat ging niet meer.

nou heb ik hem helemaal uitgekast. het eerste wat mij opvalt is dat op de plek van R1 (2X 900 ohm parallel) een weerstand zit van 1,8K. dit moet dan toch 450 ohm zijn als dat parallel hoort??? ook valt mij op dat het soldeertin van deze verbind af gesmolten te zijn, zie deze foto:

kan dit ernstige schade hebben veroorzaakt bij andere onderdelen/componenten?

met vriendelijke groet,
Leemhuis01

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Gemaakt door Kunena