Skip to main content
Project Pupil

Vorderingen Pupil

Meer
16 jan 2015 20:06 #49904 door Marotick
Beantwoord door Marotick in topic Vorderingen Pupil

Zo mijn Pupil is bijna af. De kast gebouwd, de spoel, de afstemcondensator, de schakelaar, de entrees en de beide batterijen zitten er in. Alles volgens deze originele tekening.

Wel zijn er een paar punten die ik eerder had moeten overzien.
De afstemcondensator komt ONDER de 402 spoel.
De 402 spoel staat op de tekening met de aansluitingen omhoog.
De batterijklem kan niet te veel naar de spoel of naar het midden want dan komt de batterij op de varco.
Ik heb een aantal van die pertinax varco's maar het schroefdraad is anders dan de meeste moeren die ik heb, ze passen net niet. Ook een ring onder de moer van zowel de varco als de schakelaar zijn niet in mijn rommelbakje aanwezig, terwijl ik er toch veel heb.
Mijn zelfgemaakte behuizing van de anode batterij is een mm of 4 te lang, deze heb ik opnieuw moeten maken.
Ik heb alle onderdelen maar ben de banaanstekkers vergeten. Ik moet het voorlopig doen met losse stekker pennen.
Aftekenen voor de gaten die voorgeboord moeten worden had ik niet op het hout moeten aanbrengen maar op een stukje tape. Nu moest ik de streepjes er weer afschuren.
De kleine messing spijkertjes om de kast mee te bouwen zijn heel mooi. De spijkertjes hebben een klein bol kopje. Ben blij dat ik die keuze gemaakt heb.
Ik moet wat voorzichtiger zijn met de dremel, het ging bijna fout.

Ik hoop dat iemand wat heeft aan mijn bouw ervaring tot nu toe. Morgen ga ik verder en ik zie op tegen het aanbrengen van een lange draad uit het ventilatiestrip in het raam naar mijn 15 meter hoge den in de voortuin. De Pupil wil wel een goede antenne weet ik nog en mijn Pupil ga ik echt verwennen.

Jack
Bijlagen:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
16 jan 2015 18:25 #49900 door Cees
Beantwoord door Cees in topic Het maken van het kastje
Leuk vind ik die uitvoering met de buis boven op de kast, geeft een echte indruk van ouderwetse
zelf bouw met buizen elektronica.
Vr gr Cees.

Meer
16 jan 2015 13:39 - 16 jan 2015 13:42 #49886 door Marotick
Beantwoord door Marotick in topic Het maken van het kastje

Bapaktua schreef : Hallo Jack,
Ik kom dus tot de conclusie dat er in ieder geval 3 of 4 verschillende Pupil uitvoeringen zijn geweest.
Een idee om al die ontwerpen te bouwen??
De documentatie is aanwezig. :)
tot zover, het is een leuke bezigheid om die historie weer tot leven te wekken.
groet, ruud

Ha die Ruud, Bedankt voor het vermelden van al die verschillende Pupils die een hele evolutie heeft doorgemaakt.
Nu staan we aan de vooravond om de allerlaatste versie te gaan nabouwen en een ieder doet dat op zijn eigen manier. ik ga er één bouwen zoals ik hem kende en een andere wordt wat aangepast, zodat er bijvoorbeeld een Walkman koptelefoon aangesloten kan worden, een ferriet antenne? Een FM module?? Een speakertje???
Ik heb nog geen idee.

Er komen verschillende berichten binnen over de afstandsbusjes.
Jaap Both schrijft:

Even over de buisvoet.
Ik heb hier 2 originele bouwbeschrijvingen van de Pupil met het metalen frontje.
Een wat oudere en een wat recentere.
Beide hebben géén afstandsbusjes op de foto/tekening en ook niet in de onderdelenlijst.
Ik heb ook een kopie van de laatste volledig houten Pupil.
Die had zowel op de foto/tekening als in de onderdelenlijst wèl afstandsbusjes.
De reden achter dit alles: geen idee.

Ik weet van mijn exemplaar (1961) dat er geen afstandsbusjes bijzaten.
Ik heb ze zelf gemaakt van oude Franse fietsventielen.

Ook zijn ze niet zichtbaar op de originele Pupil van PA3ESY.

Tot zover Jaap

Ach het maakt niet uit zolang de buis maar niet naar beneden valt.

Jack

ps. Paul heeft zijn frontjes al ontvangen.
Laatst bewerkt 16 jan 2015 13:42 door Marotick.

Meer
16 jan 2015 12:36 #49885 door Bapaktua
Beantwoord door Bapaktua in topic Het maken van het kastje
Hallo Jack,
in de allereerste uitvoering van de Pupil was de buis bovenop het houten kastje gemonteerd.
Het houten kastje moest je zelf regelen.
De suggestie was om een houten sigaren kistje te gebruiken en dat dan later te beplakken met (boekbinders)papier.
De bouwtekening van dat allereerste ontwerp hoorde bij het praktijkdeel van les 1 van de cursus Radiotechbiek A.
Het volgende ontwerp welke ook bij die cursus hoorde zat er ook een houtenkastje bij.
maar nog niet die mooie frontplaat.
Er zat achter de pijlknop van de afstem condensator zo's zwart-zilver vierkant plaatje
Een cijfer indicatie van 0 tot tien en waar op bij versterkers volume of toon stond was nu de tekst PUPIL aangebracht. De batterij buis was nu in het kastje aangebracht.
In de stuklijst stond dat er twee afstand-busjes werden bijgeleverd met de daarbij behorende langere boutjes en moertjes.
Ik kom dus tot de conclusie dat er in ieder geval 3 of 4 verschillende Pupil uitvoeringen zijn geweest. Het allereerste ontwerp waarbij je zelf een kistje moest verwerven en de batterij buis bovenop dat kistje zat, daarna de uitvoering met het bijgeleverde kistje maar met zo'n klein vierkant afstemschaaltje en de uitvoering met de grote frontplaat zoals nu door jou wordt gebruikt.
En dan heb ik het geeneens over de diverse 402 :) spoel uitvoeringen.
Een idee om al die ontwerpen te bouwen??
De documentatie is aanwezig. :)
tot zover, het is een leuke bezigheid om die historie weer tot leven te wekken.
groet, ruud

Meer
16 jan 2015 10:23 #49883 door Marotick
Beantwoord door Marotick in topic Het maken van het kastje

Bapaktua schreef : Hallo Jack,

Bij mijn oude Pupil stond het buisvoetje op de midden pen. Er waren geen afstandbusjes gebruikt want die waren nog niet uitgevonden???

In het originele bouwpakket zaten wel degelijk twee afstandsbusjes.
Ook op de afbeelding van de bouwtekening staan die twee busjes afgebeeld.
Ik wilde die twee afbeeldingen aan dit bericht toevoegen maar ik gebruik Firefox en dan lukt het niet.
Ik kan je wel de twee afbeeldingen toesturen.
groet, ruud PA0ROJ

Hoi Ruud,
Die afstandsbusjes waren die van metaal? Ik kan me herinneren dat de Pupil die mijn vader voor mij gebouwd heeft die had ze niet. Ik weet nog dat ik het toen nogal knullig vond maar ik dacht toen ook dat daar die middenpen voor was.
Als ik het goed begrepen had dan was de Pupil in eerste instantie voor de deelnemers voor de elektronica cursus. Algauw merkte de mensen van Maxwell dat er ook behoefte was om de Pupil te kunnen bouwen zonder die cursus.
Wat de oorzaak is dat bij mij het buisvoetje niet was gemonteerd m.b.v. afstandbusjes weet ik dus niet. Er zijn ook te veel verschillen in de Pupillen dat men later misschien de pakketten zijn gaan perfectioneren.

Het is inderdaad wel lastig dat met Firefox geen plaatjes kunnen worden ingevoegd. Ik moet daarvoor dus telkens opnieuw inloggen met I.E.
En met IE kan ik weer geen correcties uitvoeren omdat de knop BEWERKEN dan geheel buiten beeld is. Met de TABknop kan ik er dan weer wel bij maar het gaat niet soepel.

Jack

Meer
16 jan 2015 09:44 - 16 jan 2015 09:46 #49882 door Bapaktua
Beantwoord door Bapaktua in topic Het maken van het kastje
Hallo Jack,

Bij mijn oude Pupil stond het buisvoetje op de midden pen. Er waren geen afstandbusjes gebruikt want die waren nog niet uitgevonden???

In het originele bouwpakket zaten wel degelijk twee afstandsbusjes.
Ook op de afbeelding van de bouwtekening staan die twee busjes afgebeeld.
Ik wilde die twee afbeeldingen aan dit bericht toevoegen maar ik gebruik Firefox en dan lukt het niet.
Ik kan je wel de twee afbeeldingen toesturen.
groet, ruud PA0ROJ
Laatst bewerkt 16 jan 2015 09:46 door Bapaktua.

Gemaakt door Kunena