Skip to main content
Project Pupil

Vorderingen Pupil

Meer
15 jan 2015 23:46 #49877 door Cees
Beantwoord door Cees in topic Het maken van het kastje
Jack,
Gewoon vernikkelde schroeven gebruiken met platte kop en vernikkelde ringetjes er onder.
Hebben ongeveer de zelfde kleur als het aluminium frontje.
En de Batt. Is er nergens een batterij houder te koop?
Desnoods sloop je die uit een oude, of goedkope nieuwe (Hema?) batterij lader.
Succes, Cees.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
15 jan 2015 20:52 - 15 jan 2015 21:35 #49870 door Marotick
Beantwoord door Marotick in topic Het maken van het kastje
Het bouwen van het Pupil kastje.
Als het kastje eerst in elkaar wordt gezet dan is het lastig om het buizenvoetje, 402 spoel en de batterijklem te plaatsen. Daarom is het handiger om eerst die onderdelen aan de plankjes te bevestigen en dan pas de plankjes tegen elkaar aan te spijkeren.
Het buizenvoetje heb ik precies in het midden van het bovenplankje gemonteerd. Eerst voorgeboord met boortje 2 mm en niet dieper dan 5 mm. Bij mijn oude Pupil stond het buisvoetje op de midden pen. Er waren geen afstandbusjes gebruikt want die waren nog niet uitgevonden???

De 402 spoel zit tegen de bovenkant aan en de klem van de 402 heb ik niet in het midden geplaatst daar ik ben uitgegaan van het midden van de 1 ½ volt batterij die bijna op de frontplaat komt.

Die batterij moet geklemd worden met een strip die om de batterij heen komt en ook aan de linker zijkant van de kast gemonteerd wordt. Die strip is wat lastig maar ik had nog een bierblikje staan en dat materiaal is te knippen. Voor de stevigheid heb ik dat dunne blik dubbel gevouwen en toen een strip geknipt.

Deze om een batterij heen gevouwen en op maat afgeknipt, 2 gaatjes in de uiteinde en de batterij kan vast geklemd worden.
Eén kant van de strip komt onder de poot van de 402 en de ander komt strak onder de batterij.

De bevestigingsschroeven mogen natuurlijk niet langer zijn dan de dikte van het hout waar deze worden ingeschroefd.

Dan wordt het tijd om het houten raamwerk te maken. Met een dremel boorde ik de gaten voor waar de spijkertjes in gaan komen want ik wil voorkomen dat het spijkertje een eigen richting inslaat terwijl deze in het hout wordt geslagen en ik wil ook een gebarsten plankje voorkomen.
Op de foto is te zien dat de spijkertjes niet geheel zijn ingeslagen omdat ik eigenlijk messing spijkertjes wil gaan gebruiken maar die had ik nog niet in huis.

Het frontje wilde ik eigenlijk vast schroeven met mooie kleine grijze bolkop schroefjes maar die zijn helaas hier niet meer te koop. Wel kon ik bolkop schroefjes kopen met een afgeplatte bolle kop of met een messing kleurige bolle kop.

Op de foto laat ik beiden zien. Wat is mooi?

Ook deze gaten heb ik voorgeboord
Maar dat is niet helemaal goed gegaan. Ik heb de gaten precies in het midden van de dikte van het hout geboord bij alle 4 de plankjes omdat ik het hout wilde dwingen om precies langs de zijkanten van het frontje te komen. Mmm, daardoor trekken de frontschroefjes de plankjes iets uit elkaar en door de spanning vallen de kopjes ook niet helemaal midden in de getekende eilandjes.
Toch ziet het er best leuk uit.
Moet ik u nog waarschuwen om bij het inschroeven maatregelen te nemen zodat de schroevendraaier bij eventueel uitschieten niet een nare kras maakt over het frontje?

Nog even terugkomen op de batterij. Vroeger was het metalen huis de min van de batterij maar het huis is tegenwoordig geïsoleerd van de spanning. Ik heb bedacht dat ik een brede veer plaats onder de batterij tegen de binnenkant van het frontje aan. Aan die veer komt een verbinding naar de soldeerlip tussen de 402 en de batterijklem en van daaruit weer een verbinding naar de massa van de schakeling

Succes

Jack Marotick
Laatst bewerkt 15 jan 2015 21:35 door Marotick.

• Marc
  • [Marc]
Meer
26 dec 2014 12:20 #49190 door Marc

Meer
26 dec 2014 01:07 #49181 door Cees
Beantwoord door Cees in topic Vorderingen Pupil
Henk 43,
Ziet er netjes en ordelijk uit je hobby kamer.
Bij mij is het in de loop der tijd allemaal erg vol geworden.
Leuk dat de Pupil nu klaar is.
Vr gr Cees.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: henk43

Meer
25 dec 2014 12:39 #49161 door henk43
Beantwoord door henk43 in topic Vorderingen Pupil
En daar staat mijn jeugdsentiment: Bij mijn andere hobbyapparatuur

Speelklaar.
Bijlagen:
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Marotick

Meer
25 dec 2014 11:43 #49160 door henk43
Beantwoord door henk43 in topic Vorderingen Pupil
Aangezien het bloed toch kruipt waar het niet gaan kan toch maar weer eens aan het experimenteren geslagen met de oortelefoon.Daarvoor een potmeter van 10 k over de bus gesoldeerd en afgeregeld op max. volume. Bij 4k7 kwam er toch het beste geluid uit maar de koptelefoon blijft veel harder .Daarna de potmeter bij gebruik van de koptelefoon afgeregeld en daar kwam ik uit op 3,6 k ohm .Dus een vaste weerstand van 3.9 k.ohm ingesoldeerd.
Daarna de potmeter voor de tegenkoppeling kritisch afgeregeld. Dat scheelt enorm .Hij staat nu op randje genereren waardoor meerdere zenders overdag goed te ontvangen zijn zonder de mexicaanse hond

henk

Gemaakt door Kunena