Skip to main content
Project Pupil

Vorderingen Pupil

Meer
17 dec 2014 09:16 #48927 door henk43
Beantwoord door henk43 in topic Vorderingen Pupil
Ben je bent geweldig .Bedankt.
met Google vond ik alleen maar zwarte.
Henk

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
17 dec 2014 00:16 #48917 door Cees
Beantwoord door Cees in topic Vorderingen Pupil
@ Ben,
Dat die oude gebarsten vieze pijl knopjes, die door de beurs handelaren worden aangeboden, zo ruiken,
komt omdat ze nog ruiken naar de spruitjes lucht, van de jaren '50.
De tijd dat de waslijnen, elke dag vol hingen met luiers. De goeie ouwe tijd van de grote gezinnen die
het bepaald niet breed hadden. Zo'n Pupil bouwdoos was toen een hele luxe uitgave.
De meeste jongens die met elektronica knutselden, kochten tweedehands onderdelen waar mee ze een
radiotje bouwden. Vaak met schema's uit het Jongens radio boek van de Vries, dat je kon lenen bij de
Bibliotheek. Nu zijn diezelfde jongens van toen, mannen op leeftijd die het leuk vinden om nu ze dat
wel betalen kunnen, in hun vrije tijd een zo origineel mogelijke kopie van de Pupil samenstellen en
bouwen. En zo hun jeugd sentiment kunnen bevredigen. Nix mis mee natuurlijk.
Vr gr Cees.

Meer
16 dec 2014 22:57 - 16 dec 2014 23:39 #48916 door Ben Dijkman
Beantwoord door Ben Dijkman in topic Vorderingen Pupil
Ik moet nog wel een pijlknop hebben. Nieuw kun je alleen maar zwarte krijgen.Wit is mooier

Deze knoppen zijn echt wel in alle kleuren van de regenboog leverbaar ook wit.
zoek maar eens op chickenhead knoppen:
hier

Op de radiobeurs zijn ze ook meer dan genoeg te koop.
Niemand die er echt interesse in heeft. Bijna altijd vraagt de handelaar ook een veel te hoge prijs voor een vies knopje. Daar kun je wel 5 nieuwe knopjes voor kopen..
Mijn ervaring is dat als je de prijs van nieuwe knopjes noemt de handelaren meestal
een beetje leuke gezonde rode koontjes krijgen,.. wat zweterig worden, ...wat zenuwachtig gaan doen en dan wat eigenaardig gaan pruttelen.....
Waarom ze zo raar doen weet ik niet precies maar deze ,op mijn overkomend als..een slechte
imitatie van " aangebrande spruitjes" wekt altijd wel de behoefte in mij om alvast even een tafeltje verder te lopen...
Neem wel altijd netjes afscheid met de woorden :"Kijkt u zelf maar eens op internet"
Vandaar ook dat er nog zoveel van die knopjes op de beurs te vinden zijn :woohoo:

Koop dus mooie nieuwe dan weet je ook meteen zeker dat ze goed zijn en niet lam gedraaid of gebarsten.
Scheelt je een boel ergernis geld, rommel..en nare herinneringen aan aangebrande dingen.

Handtekening
Laatst bewerkt 16 dec 2014 23:39 door Ben Dijkman.

Meer
16 dec 2014 20:58 #48912 door poonj
Beantwoord door poonj in topic Vorderingen Pupil
Hallo Henk,

Mooi dat je zo voortvarend te werk bent gegaan. Ziet er goed uit. Wat dat hout betreft, inderdaad geen hardhout gebruiken, dan heb je een klopboor nodig om er gaatjes in te maken.
Voor het gieten van teer had ik een gietertje gemaakt en eigenlijk geen problemen met de temperatuur gehad, dus ook geen vlammenzee.
Op mijn website staan nog wat tips om een Pupil in elkaar te zetten, hier is de link:

www.pa3esy.nl/maxwell/eigen_replicas/html/replica-tips_set.html

Veel succes ermee,

Groeten, Jan (PA3ESY)

mvgr. Jan (PA3ESY)

Meer
16 dec 2014 16:19 #48902 door henk43

Het Projekt v.d. anodebatterij is mislukt. Bij het opbrengen van het teer vloog het doosje telkens in de brand en het werd ook niet mooi glad. Dus maar weer een nieuw doosje gefrobelt.Principe is hetzelfde met een klep aan de onderkant zodat batterijen altijd vervangen kunnen worden maar nu 6 9v blokjes gebruikt zodat de anodespanning 3 keer de oorspronkelijke spanning wordt,Deze staan nu rechtop en passen precies in de beschikbare ruimte.Bovenop het doosje een zwart gespoten plaatje zachtboard gelijmd .
De buis en de buisvoet zijn keurig verpakt binnengekomen Nu nog een witte pijlknop en een hoogohmige koptelefoon en we hebben met de kerst pupilmuziek
Bijlagen:
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Marotick

Meer
13 dec 2014 20:46 #48837 door henk43
Dag Jack,
Het frontje heb ik zelf gemaakt uit een aluminium plaat en bij een bevriend kozijnfabriekje 1 meter hout van 8 mm dik en de juiste breedte besteld .Ik kreeg die eerst van hardhout maar dat is niet aan te raden. Ik had het kastje toen ook al klaar maar heb toch weer een nieuwe gemaakt.Deze houtsoort is beter te bewerken.De hoeken heb ik ingezaagd met een ijzerzaagje.Wat antenne betreft :Ik ben zendamateur en heb diverse draadantennes naast mijn huis hangen 2 dipolen en een langdraad van plm. 30 meter en daar ga ik hem op aansluiten.Ik denk niet dat hij veel zal spelen. Hij komt bij mijn verzameling buizenradio,s te staan waar ik trouwens ook een aparte draadantenne van plm 15 m voor in de bomen heb hangen.
Ik moet nog wel een pijlknop hebben. Nieuw kun je alleen maar zwarte krijgen.Wit is mooier
Dit jaar nog hoop ik de eerste muziek weer uit de pupil te krijgen .Voorlopig op een kristal oortelefoon.
gr.henk
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Marotick

Gemaakt door Kunena