Skip to main content
Project Pupil

Vorderingen Pupil

Meer
18 jan 2015 12:19 #49947 door Bapaktua
Beantwoord door Bapaktua in topic Vorderingen Pupil
hallo Jan
goh, weer wat geleerd.
ik ban dat schaaltje nog nooit tegen gekomen.
Ik ken alleen die twee zilver/zwart rechthoekige kleine schaaltjes.
ik wilde nog wel eens een oud oer model Pupil maken.
Eens kijken wanneer dat lichte schaaltje zijn intrede heeft gedaan.
bedankt, ruud PA0ROJ
www.jendela.nl

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
18 jan 2015 10:48 #49944 door poonj
Beantwoord door poonj in topic Vorderingen Pupil
Maxwell is heel simpel begonnen met de Pupil, er was een enorme schaarste aan materiaal en er werd in de beginperiode gebruik gemaakt van bestaande onderdelen. Een complete frontplaat maken was te duur, dus maakte mer van een soort sigarenkistje de kast van de radio en zette er een schaal op van Amroh of een andere leverancier. Die dingen hadden dus 270 graden schalen. De eerste poging van Maxwell was zo'n schaaltje van eigen ontwerp.

Zie foto.

www.pa3esy.nl/maxwell/bouwdozen/html/pup...pupilplaatje_oud.jpg

mvgr. Jan

mvgr. Jan (PA3ESY)
Bijlagen:

Meer
18 jan 2015 10:43 #49943 door van Liempdt
Beantwoord door van Liempdt in topic Vorderingen Pupil
Ik kan mij herinneren dat de batterij klemde in het kastje, dus zonder hulpmiddelen.
Verder op de site van oESY is de batterij 46 mm breed,dus past hij goed in het kastje.
Vandaag verder met beitsen en de batterij uitvoering uitwerken.
Zal mijn bevindingen weer melden.
Overigens maak ik de klem voor de 1,5 volts batterij van aluminium strip.
Deze is op een bestaande batterij prachtig te buigen en van ééngatsmontage te voorzien.
Groet van Jan.

Meer
18 jan 2015 09:44 #49942 door Bapaktua
Beantwoord door Bapaktua in topic Vorderingen Pupil
Waar ik mij wel eens over verbaasd heb is het feit dat Maxwell in hun bouwpakketten en op afbeeldingen altijd achter de knop van de afstem C een plaatje heeft geleverd en/of getoond waarop een schaalverdeling stond van 0 tot 10, verdeeld over 270 graden.
Dus "potmeter" bereik.
Toen ik (heeeeeel lang geleden) die "oer" pupil wilde nabouwen heb ik lange tijd gezocht naar een Mica C met een draaibereik van 270 graden. Met dat zoeken ben ik opgehouden toen ik merkte bij het slopen van zo'n Mica C hoe de werking van dat ding was.
Het moest voor Maxwell toch niet moeilijk zijn om een aantal van die achterplaatjes te laten maken met een aanduiding over 180 graden.
of bestaan er ook uitvoeringen van zo'n klein plaatje met daarop een aanwijzing over 180 graden.??
groet, ruud PA0ROJ
NB Overigens heb ik toen bij Maxwell een proefpakket aangevraagd.
Daar zat geen Pupil beschrijving bij maar een beschrijving van twee buizenradio's.
De naam ben ik vergeten en dat pakket heb ik al lang niet meer.

Meer
17 jan 2015 23:32 #49938 door Marotick
Beantwoord door Marotick in topic Vorderingen Pupil
Dat ziet er goed uit Paul. Mooi, ook echt oud hout.

Voor de anode batterij had ik eerst ergens gelezen dat deze 50 mm breed zou moeten zijn maar dat is niet helemaal juist want de ruimte tussen de zijkant en de entrees is maar 47 mm.
Ik had al een kartonnen bakje gemaakt van 50 mm breed want ik heb veel batterijhouders voor 6 AA batterijen dus die wilde ik daarin kwijt. Er kunnen er 3 in en dat brengt de anode spanning op 27 Volt
De breedte van die houders zijn precies 47 mm maar door het kartonnen bakje kom ik net 2 mm te kort. Ik moet dus het bakje iets over de entrees heen brengen of ik zou iets van de zijkant van de entrees af moeten halen.
De originele maten van de anode batterij zijn ook, 106x46x50 en dat past precies.
Met de keuze op 9 Volt blokjes is dat geen probleem en mijn 2de Pupil gaat deze blokjes ook krijgen.
Hoe dat kartonnen anode bakje vastgezet moet worden moet nog uitgevonden worden. Een strip zou kunnen maar is niet erg origineel. Ik hoop op een goede tip vanuit dit forum.

Jack

Meer
17 jan 2015 22:29 #49937 door van Liempdt
Beantwoord door van Liempdt in topic Vorderingen Pupil

De foto's.
Bijlagen:

Gemaakt door Kunena