Skip to main content
Project Pupil

Vorderingen Pupil

• Marc
  • [Marc]
Meer
18 dec 2014 18:02 #48981 door Marc
Beantwoord door Marc in topic Vorderingen Pupil
Afgelopen beurs in driebergen heb ik knoppen zien liggen van/voor een pupil ook de ronde knopjes en de chickenknopjes ...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
18 dec 2014 17:29 #48979 door Cees
Beantwoord door Cees in topic Vorderingen Pupil
@ henk,
Hier even Cees, Ik heb geen web site, dus zal een naam verwisseling zijn.

Nog even dit; Ik heb vroeger iets in een van de oude hobby bladen iets gelezen hoe je van een oude
koptelefoon een luidspreker kon maken. Een stift op het midden van het trilplaatje vast maken en
daaraan zelf een zelf gemaakte conus maken. Zelf heb ik toen zo iets gedaan met een kristal
telefoontje. Ik vond het een leuk expiriment. Het was geen Hi Fi, maar het gaf voldoende geluid in
een stille omgeving om te kunnen verstaan.
Het grappige was dat het ook andersom als microfoon was te gebruiken.
Later heb ik een kleine conus van een melk dop gemaakt en dat werkte heel leuk, ging heel hard.
Vr gr Cees.

Meer
18 dec 2014 14:22 - 18 dec 2014 14:27 #48969 door henk43
Beantwoord door henk43 in topic Vorderingen Pupil
Hij speelt,

Aangezien het mij niet los liet of hij wel werkte heb ik een weerstand van 4k7 over de koptelefoonbus gezet en toen de spanningsval daarover gemeten.Ik kon een spanningsval van 14 v meten die aan verandering onderhevig was en reageerde op antenne in en uit.
Toen maar een laagohmige koptelefoon ocver de weerstand aangesloten en het toestel speelt zoals hij vroeger nooit gespeeld heeft(verschil 18-54 volt anodespannig).Radio 5 knettert het uit. Nu nog een aangepaste koptelefoon en de kerstmuziek komt uit de Pupil.Wat een hobby

henk
Laatst bewerkt 18 dec 2014 14:27 door henk43.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Marotick

Meer
18 dec 2014 13:00 #48967 door henk43
En hier is hij dan.Nog niet getest wegens ontbreken van een koptelefoon.

Bijlagen:

Meer
18 dec 2014 13:00 - 18 dec 2014 13:07 #48966 door henk43
Voor de geinteresserde die niet te ver weg woont: Ik heb nog een plankje voor 1 kastje alleen is hij zoals de mijne geen 75 maar 65 mm ,qua verhouding is 65 mm mooier (zie foto)
Laatst bewerkt 18 dec 2014 13:07 door henk43. Reden: veranderd

Meer
17 dec 2014 09:33 - 17 dec 2014 09:34 #48928 door henk43
Dag Cees,

Ik ken je website want daar komt het frontje ook vandaan Bedankt.
Wat teer betreft dat had ik niet en ben met een brandertje teerdotten uit oude radio,s gaan smelten en de druppels in het bakje boven de batterijen laten lopen.Maar dat werd niet mooi. Veel te robbelig en het smeltende teer vatte vlam.
Ik ga nu eerst zo verder en als de boel draait misschien de anodebatterij vervolmaken.
De anodebatteij telt nu 6 9 volts blokjes en ik ben zeer benieuwd hoe het radiootje nu werkt. Met 18 volt had ik hier in het Noorden bijna geen ontvangst overdag maar ik denk dat m.n. radio 5 nu goed te ontvangen moet zijn.
Ik heb destijds de Pupil naar de Padvinder omgebouwd maar dat vond ik geen succes .Jammer dat ik niet meer weet waar die gebleven is want ik begon toen met U,tjes te stoeien en wel met de 209u die ik voor een tientje 2e hands bij de fietsenmaker kocht en daar kwam veel meer uit dan de padvinder van 50 gulden.
Het fenomeen radio heeft mij altijd gebiologeerd meer nog dan tv vandaar dat ik nu nog altijd actief zendamateur met de seinsleutel ben( pa3atd )

gr. henk
Laatst bewerkt 17 dec 2014 09:34 door henk43. Reden: leesteken zetten

Gemaakt door Kunena