Skip to main content
Televisie tot 1970

17TX210A/03 heel weinig licht 'in de pijp'

Meer
04 jan 2024 22:20 #98869 door bavelt

De sterkte van het RF-signaal is bepalend of het toestel wel of niet overstuurd wordt. In jouw geval moet je de output-level regelaar verdraaien. De hoogte van de AVR-spanning is een goede indicatie hiervoor. Meet de negatieve spanning die toegevoerd wordt aan het 1e rooster van de EF85 en de uitgestelde spanning naar de PCC88 op de kanaalkiezer. Ik heb een 17TD259A met dezelfde buizenbezetting in de MF-trap en kanaalkiezer. Bij gebruik van een modulator lopen hier de AVR-spanningen flink op. Bij mij blijft het beeld goed, maar het signaal kan ook te sterk zijn. Menig Duits toestel had een verzwakker voor de VHF-kanaalkiezer.
Dat ga ik maar eens doen!

Handtekening

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
04 jan 2024 22:14 - 04 jan 2024 22:16 #98868 door bavelt
Ik heb er een scheidingstrafo tussen zitten. Er staat bij belasting van de TV 216V AC op de TV. Dat lijkt me toch wel binnen de bandbreedte, een afwijking van minder dan 2%.

Ik meette de spanningen inderdaad niet zoals het moet. Ik heb het nu wél juist gedaan:
- Geen Signaal
- Helderheid minimaal
- Contrast maximaal.

En nu komen de waarden van de video eindbuis B9 wél goed in de buurt:
Spanning anode B9 is 105V
Spanning kathode B9 is 16,1V
Spanning over R64 (117,3 Ohm) = 1,7 V. Er loopt dus een stroom door buis B9 van 1,7 / 117,3 = 14,4mA. Dat lijkt dus inderdaad gewoon goed te gaan!

Ik heb ook meteen de voedingsspanningen gemeten. Die lijken ook wel in orde zo te zien.

Rest dus de vraag voor een verdere analyse van de schaduwen. Waarbij ik ook moet  meenemen dat het misschien toch bij het toestel hoort. je kunt het wel wegkrijgen, maar ik vind dat ik het contrast dan wel erg ver terug moet draaien. 
of tóch iets met het inputsignaal van de modulator(s).
Maar dan zou je verwachten dat het beeld altijd schaduwen moet vertonen. 
Tja, wat moet ik?

Handtekening
Bijlagen:
Laatst bewerkt 04 jan 2024 22:16 door bavelt.

Meer
04 jan 2024 21:42 #98867 door Bergmans
Ik heb nog een doosje vol met EF80 buisjes 50 stuks schat ik, wel gebruikt en van verschillende merken. Kun je zo hebben als je wil.

Handtekening

Meer
04 jan 2024 19:13 - 04 jan 2024 19:21 #98864 door Jan Bus
De sterkte van het RF-signaal is bepalend of het toestel wel of niet overstuurd wordt. In jouw geval moet je de output-level regelaar verdraaien. De hoogte van de AVR-spanning is een goede indicatie hiervoor. Meet de negatieve spanning die toegevoerd wordt aan het 1e rooster van de EF85 en de uitgestelde spanning naar de PCC88 op de kanaalkiezer. Ik heb een 17TD259A met dezelfde buizenbezetting in de MF-trap en kanaalkiezer. Bij gebruik van een modulator lopen hier de AVR-spanningen flink op. Bij mij blijft het beeld goed, maar het signaal kan ook te sterk zijn. Menig Duits toestel had een verzwakker voor de VHF-kanaalkiezer.
Laatst bewerkt 04 jan 2024 19:21 door Jan Bus.

Meer
04 jan 2024 19:08 #98863 door PE9ZZ
Dit is een lastige fout. Dit moet worden aangepakt met een scoop en een testsignaal. We zijn er al eens overheen geweest bij je andere toestel.

Tjerk, 9ZZ

Meer
04 jan 2024 18:43 - 04 jan 2024 18:46 #98861 door Cees PA1DBA
Misschien al bekend maar hier zijn de meetvoorwaarden :
En inderdaad met de juiste netspanning gemeten.

Cees- pa1dba
Laatst bewerkt 04 jan 2024 18:46 door Cees PA1DBA. Reden: aanvulling

Gemaakt door Kunena