Televisie tot 1970
17TX210A/03 heel weinig licht 'in de pijp'
01 jan 2024 13:42 - 01 jan 2024 13:43 #98825
door Jan Bus
Beantwoord door Jan Bus in topic 17TX210A/03 heel weinig licht 'in de pijp'
Ik krijg de indruk dat de video-eindbuis EF80 niet voldoende uitgestuurd kan worden. Van de EF80 (en ook de PCF80) is bekend dat ze stevig op hun staart getrapt worden bij gebruik als video-eindbuis. Hierdoor raken ze sneller uitgeput dan bv een PL83 of PCL84 die speciaal voor deze functie zijn ontworpen. Bij volledige uitsturing (contrast op max) trekt de EF80 in dit geval 10 mA. Over de anode weerstand R80 van 8,2 kOhm moet dan ca. 80 Volt staan en dan klopt de waarde van 100 Volt in het schema. Aan de hand van de spanning over kathodeweerstand R54 van 120 Ohm kun je uitrekenen hoeveel stroom de dan buis trekt. Bij verdraaien van de contrastregelaar moet je een ruime variatie zien. Door de aanwezigheid van R65 van 1 kOhm moet de spanning tussen kathode en massa echt hoger zijn dan waarden die jij meet.
Wat de verticale synchronisatie betreft: Je hebt een prachtige scope staan. Bekijk de impulsen eens in de synchronisatie- scheider B2T en B12T
Groet , Jan
Wat de verticale synchronisatie betreft: Je hebt een prachtige scope staan. Bekijk de impulsen eens in de synchronisatie- scheider B2T en B12T
Groet , Jan
Laatst bewerkt 01 jan 2024 13:43 door Jan Bus.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
01 jan 2024 13:00 - 01 jan 2024 13:04 #98824
door bavelt
Handtekening
Beantwoord door bavelt in topic 17TX210A/03 heel weinig licht 'in de pijp'
Ik heb inmiddels weer beeld. Hoe?
Ik heb het chassis er uitgehaald en de bedrading van de helderheidspotmeter opnieuw gesoldeerd. Deze gaat nl langs het chassis via een kabeltje de HSP-kooi in. Die kabels hebben klem gezeten bij het inbouwen-en uitbouwen van het chassis. Met de scherpe randen kon dat zomaar een sluitinkje hebben veroorzaakt. De kabels heb ik nu bij elkaar gebonden (dat zat vroeger met inmiddels vergane tape. Het lijken wel oude pleisters).
Het grappige is dat verticale sync ook aanzienlijk beter is (geen idee hoe dat komt).
Vwb het schema: ik ben zo vrij om aan te constateren dat daar waardes staan die niet kloppen. Zo is bijvoorbeeld de anodespanning op B9 volgens het schema 100 V, maar dit is al het derde toestel van dit type waarbij ik eerder het dubbele meet.
Ik heb voor de volledigheid de meetwaarden bijgevoegd in werkende toestand. De spanning op de Wehnelt kan ik niet echt goed meten; zodra ik de digitale voltmeter er op zet is het beeld al weg (hij meet dan 147 Volt). De werkelijke spanning zal boven de ca 185 V liggen.
Dit type toestel heeft in de ene uitvoering een diode (OA81) tussen S39 en de kathode van de BB. En vervolgens een weerstand van 150k van Kathode BB naar GND.
Ben ik er nu dan? Nee nog niet.
Dit toestel heeft ook een nog weg te werken 50Hz- brom; dat wordt elcootjes nakijken. Helemaal bromvrij zal wel niet lukken, mijn andere toestel was ook niet 100% stil te krijgen.
En wat me verder opvalt (een van de redenen een tweede toestel te bemachtigen): ook hier zijn de 'vegen' of schaduwen nadrukkelijk te zien bij hoger contrast. Een felle witte plek levert een donkere streep over de hele lengte op (bijvoorbeeld bij ondertiteling of een bewegende hand).
Dat zou er op duiden dat dit gewoon in het ontwerp van dit toestel zit. Verbaast me wel, men heeft allerlei moeite gedaan een zo mooi mogelijk ZW beeld te krijgen, maar dit is dan blijkbaar niet gelukt.
Het leed is enigszins te verzachten door het contrast zo laag mogelijk te zetten, en de gordijnen gedeeltelijk dicht.
Maar ik ben blij dat ik in ieder geval verder kan!
Ik heb het chassis er uitgehaald en de bedrading van de helderheidspotmeter opnieuw gesoldeerd. Deze gaat nl langs het chassis via een kabeltje de HSP-kooi in. Die kabels hebben klem gezeten bij het inbouwen-en uitbouwen van het chassis. Met de scherpe randen kon dat zomaar een sluitinkje hebben veroorzaakt. De kabels heb ik nu bij elkaar gebonden (dat zat vroeger met inmiddels vergane tape. Het lijken wel oude pleisters).
Het grappige is dat verticale sync ook aanzienlijk beter is (geen idee hoe dat komt).
Vwb het schema: ik ben zo vrij om aan te constateren dat daar waardes staan die niet kloppen. Zo is bijvoorbeeld de anodespanning op B9 volgens het schema 100 V, maar dit is al het derde toestel van dit type waarbij ik eerder het dubbele meet.
Ik heb voor de volledigheid de meetwaarden bijgevoegd in werkende toestand. De spanning op de Wehnelt kan ik niet echt goed meten; zodra ik de digitale voltmeter er op zet is het beeld al weg (hij meet dan 147 Volt). De werkelijke spanning zal boven de ca 185 V liggen.
Dit type toestel heeft in de ene uitvoering een diode (OA81) tussen S39 en de kathode van de BB. En vervolgens een weerstand van 150k van Kathode BB naar GND.
Ben ik er nu dan? Nee nog niet.
Dit toestel heeft ook een nog weg te werken 50Hz- brom; dat wordt elcootjes nakijken. Helemaal bromvrij zal wel niet lukken, mijn andere toestel was ook niet 100% stil te krijgen.
En wat me verder opvalt (een van de redenen een tweede toestel te bemachtigen): ook hier zijn de 'vegen' of schaduwen nadrukkelijk te zien bij hoger contrast. Een felle witte plek levert een donkere streep over de hele lengte op (bijvoorbeeld bij ondertiteling of een bewegende hand).
Dat zou er op duiden dat dit gewoon in het ontwerp van dit toestel zit. Verbaast me wel, men heeft allerlei moeite gedaan een zo mooi mogelijk ZW beeld te krijgen, maar dit is dan blijkbaar niet gelukt.
Het leed is enigszins te verzachten door het contrast zo laag mogelijk te zetten, en de gordijnen gedeeltelijk dicht.
Maar ik ben blij dat ik in ieder geval verder kan!
Handtekening
Laatst bewerkt 01 jan 2024 13:04 door bavelt.
01 jan 2024 09:08 #98821
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic 17TX210A/03 heel weinig licht 'in de pijp'
Die "toch" is overbodig. Zie schema. Anode B9 mis ik. Die is in dezen redelijk essentieel.Deze kathodespanning lijkt me veel te hoog. Toch?
Tjerk, 9ZZ
31 dec 2023 16:17 - 31 dec 2023 16:21 #98817
door bavelt
Handtekening
Beantwoord door bavelt in topic 17TX210A/03 heel weinig licht 'in de pijp'
Ik heb nu even een ander probleem, vermoedelijk heb ik met de meetpennen iets aangeraakt. Gevolg: geen beeld meer. Ik heb de hele middag lopen zoeken, maar de oorzaak nog niet gevonden.
Als je de TV uitdoet, krijg je dan weer de befaamde stip die nagloeit.
De hoogspanning is er wel.
Maar waarom ik geen beeld krijg, komt denk ik door een verkeerde verhouding van de spanning Wehnelt- Kathode.
De Wehnelt is met de helderheids-regelaar (R76) instelbaar van 82-118V.
De Kathodespanning daarentegen is amper te regelen en ligt tussen 191-195 Volt, afhankelijk van contrastregelaar R69.
De schermroosterspanning van B9 reageert wel goed op de contrastregelaar: van 34-195 Volt.
Deze kathodespanning lijkt me veel te hoog. Toch?
Wanneer ik de kathode en de Wehnelt aan elkaar verbindt krijg ik nl wel een helder wit scherm.
Ik heb de potmeters en weerstanden in deze omgeving nagekeken maar nog niks geks kunnen vinden
Als je de TV uitdoet, krijg je dan weer de befaamde stip die nagloeit.
De hoogspanning is er wel.
Maar waarom ik geen beeld krijg, komt denk ik door een verkeerde verhouding van de spanning Wehnelt- Kathode.
De Wehnelt is met de helderheids-regelaar (R76) instelbaar van 82-118V.
De Kathodespanning daarentegen is amper te regelen en ligt tussen 191-195 Volt, afhankelijk van contrastregelaar R69.
De schermroosterspanning van B9 reageert wel goed op de contrastregelaar: van 34-195 Volt.
Deze kathodespanning lijkt me veel te hoog. Toch?
Wanneer ik de kathode en de Wehnelt aan elkaar verbindt krijg ik nl wel een helder wit scherm.
Ik heb de potmeters en weerstanden in deze omgeving nagekeken maar nog niks geks kunnen vinden
Handtekening
Laatst bewerkt 31 dec 2023 16:21 door bavelt.
31 dec 2023 12:42 #98816
door PE9ZZ
Hint voor je vervolgonderzoek: check twee anodes. Het schema is erg duidelijk.
Tjerk
Tjerk, 9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic 17TX210A/03 heel weinig licht 'in de pijp'
Mooi! Zo zie je maar weer!Het bleek toch te liggen aan S48/49
Hint voor je vervolgonderzoek: check twee anodes. Het schema is erg duidelijk.
Tjerk
Tjerk, 9ZZ
31 dec 2023 12:17 #98815
door Rene Daemen
René Daemen
Beantwoord door Rene Daemen in topic 17TX210A/03 heel weinig licht 'in de pijp'
Buis vervangen is op zijn eind
René Daemen