Skip to main content
Televisie tot 1970

17TX210A/03 heel weinig licht 'in de pijp'

Meer
06 jan 2024 17:04 #98899 door PE9ZZ

Maak nu ook eens een foto van het testbeeld met flink contrast zodat wij ook het veegeffect kunnen zien.
Bijvoorbeeld die 50 Hz blok uit die PIC. Met de helderheid opgedraaid zodat zwart grijs wordt.

Tjerk, 9ZZ

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
06 jan 2024 13:56 #98897 door Jan Bus
Ziet er goed uit. Niets mis mee. Ook scherpte is goed. Maak nu ook eens een foto van het testbeeld met flink contrast zodat wij ook het veegeffect kunnen zien.

Meer
06 jan 2024 13:33 #98895 door bavelt
Hier even een  fotootje van het Ziggo  testbeeld vanmorgen. (kanaal 997, via de modulator)
Ziet er toch best wel aardig uit, nietwaar? Het contrast is redelijk teruggedraaid.
In dit beeld zie ik geen vegen...

Handtekening

Meer
05 jan 2024 22:43 #98891 door peter1952
Uiteraard mag je de gloeidraad voeden uit een gestabiliseerde voeding.
Het zal weinig uitmaken of de gloeispanning 6 of 6,3 V. Is.
Ik heb vroeger wel beeldbuizen nieuw leven ingeblazen door de gloeidraad via een trafo’tje te voeden.
In deze gevallen was de gloeidraad gedeeltelijk kortgesloten doordat van de emitterende laag van de kathode stukjes waren losgelaten. Dan meet je een te lage gloeispanning.

Even een verhoogde gloeispanning toevoeren moet kunnen, je zier snel genoeg of het resultaat heeft.

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.

Meer
05 jan 2024 17:55 #98888 door Cees PA1DBA
voor de test mag je ook dc gebruiken, 1 kant zou ik met 1k ohm naar het chassis leggen, gloeidraad niet volledig laten zweven.

Cees- pa1dba

Meer
05 jan 2024 16:50 #98887 door PE9ZZ

Wordt het misschien nu tijd om beide beeldbuizen eens op emissie te meten?
Een duffe buis gaat niet vegen. Die is gewoon duf. Dat gezegd hebbend, met een overspanning van 50% is een beeldbuis prima op te peppen. Hetzij tijdelijk hetzij definitief als die er niet goed op reageert met de oorspronkelijke spanning (die beltrafo). Mijn CRT tester/rejuvenator (Leader LCT910) heeft een drietal regeneratieopties. De eerste (verhoogde gloeispanning) was al voldoende om een duffe TX400/U fles weer helemaal op te peppen. Je wilt alleen dit wel kunnen testen en dan is die tester wel onontbeerlijk. Ik geloof alleen niet dat de BB van deze TV duf is.

Het is heel simpel. Het beeld gaat vegen als de spanning tussen de kathode en de wehnelt aan de haal gaat. Of het schermrooster. Dit is te testen met die PIC videogenerator want dat is de worst case die je kan hebben qua vegen. Als de electroden van de beeldbuis onschuldig zijn staat het al op de kathode en moet je gaan zoeken bij de AGC enzo. Maar ik geloof ook dat niet zo.

Tjerk, 9ZZ

Gemaakt door Kunena