Skip to main content
Televisie tot 1970

17TX210A/03 heel weinig licht 'in de pijp'

Meer
10 jan 2024 21:54 #98928 door bavelt
Ik heb de DY87 vervangen. Ook de aansluiting van de HSP kabel en voet van de DY87 meteen schoongemaakt .
Het maakt echter niet echt uit: het beeld wordt groter bij hogere helderheid. Niet echt heel veel, ik denk 3% tussen max en min helderheid.

Handtekening

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
09 jan 2024 12:46 - 09 jan 2024 12:47 #98924 door PE9ZZ

Het enige wat dit toestel heeft t.o.v. de andere, is dat het beeld wat groter wordt bij het opendraaien van de helderheid. Dat zal met de HSP te maken hebben denk ik.
Dat klopt, vervangen van de DY87 zou wel kunnen helpen zoals Cees ook zegt. Wat er gebeurt is dat de hoogspanning wat inkakt doordat de gemiddelde straalstroom hoger wordt bij meer helderheid. Daardoor wordt de afbuiging gevoeliger omdat de electronen minder energie krijgen en dus makkelijker worden afgebogen.

@Cees: ik klik altijd op "Source" om de quote te editen. Nadeel is dan weer dat je maar 2½ regels hebt met een enorme lap wit eronder. Hoezo brakke forumsoftware...

Tjerk, 9ZZ
Laatst bewerkt 09 jan 2024 12:47 door PE9ZZ.

Meer
09 jan 2024 11:34 - 09 jan 2024 11:37 #98923 door Cees PA1DBA

Het enige wat dit toestel heeft t.o.v. de andere, is dat het beeld wat groter wordt bij het opendraaien van de helderheid. Dat zal met de HSP te maken hebben denk ik.

hiervoor de DY87 in de kooi vervangen,
ben er nog niet achter hoe die Quote werkt hier

Cees- pa1dba
Laatst bewerkt 09 jan 2024 11:37 door Cees PA1DBA. Reden: vage werking editor

Meer
09 jan 2024 10:43 #98921 door bavelt
Ik ben het helemaal met je eens, Tjerk.
Het feit dat ik nu 2 exact dezelfde TV's heb die hetzelfde vertonen, wijst er zo langzamerhand wel op dat het in het ontwerp van het toestel zit. Of om het wat positiever te benaderen: een andere gebruik vereist. Dat wil zeggen dat wanneer er last van wordt ondervonden, het contrast kan worden teruggedraaid en desnoods de kamer wat meer verduisteren. Dat was in 1960 niet zo vreemd, vandaag de dag liggen de eisen anders.
Voor de rest doet de TV het prima, een keurig rond testbeeld en de lijnen lopen ook mooi horizontaal en verticaal; de afbuiging doet dus ook zijn werk. De meeste componenten zijn gemeten en goed, terwijl het er ook netjes uitziet allemaal. Ik heb nog geen elco hoeven te vervangen. Enkel de teerknollen en wat hoogohmige weerstanden.
Ik heb de volumepotmeter vervangen door een exemplaar zonder midden-aftakking; dat levert nog steeds een prima geluid op. Geen gekraak en de brom is hierdoor ook gereduceerd tot aanvaardbare proporties.
Het enige wat dit toestel heeft t.o.v. de andere, is dat het beeld wat groter wordt bij het opendraaien van de helderheid. Dat zal met de HSP te maken hebben denk ik. Daar kan ik nog wel even naar kijken. Want bij wisselende helderheid staat het beeld dan niet helemaal stil.
De verticale sync is inderdaad wat kritisch. Maar er zit natuurlijk ook niet voor niets een knop voor; in hedendaagse toestellen zie je die helemaal niet meer.

En dan rest nog de klus om de beeldbuis en glasplaat helemaal schoon te krijgen; de beeldbuis zal er dan uit moeten. Een mooi klusje voor als het buiten regent...

Handtekening

Meer
09 jan 2024 06:28 #98920 door PE9ZZ

Ik heb hem even redelijk stil gekregen
Kennelijk is die 50 Hz bounce ook erg uitdagend voor de syncscheider. Het is dan ook het "worst case" signaal dat je met video tegen kan komen. Overigens kan je hier ook mooi in het wit zien dat het zwartniveau aan de haal gaat want de bovenste helft van het wit is veel helderder dan de onderste helft. En het zwarte stuk boven is grijs en onder is-ie zwart.

Ter illustratie: ik heb een klein zwart-wit TV'tje (5") die helemaal niet aan black level doet. De helderheid gaat alle kanten op, heel irritant. Maar deze relatief snelle verandering van zwartniveau heeft-ie dan weer niet. De RC-tijd is duidelijk veel langer. Zonder jouw TV voor mijn neus kan ik ook niet zeggen of dit een defect is of een ontwerpfout. Ik bedoel, we zijn er nog altijd niet achter waar het van komt. Het feit dat er nu twee identieke TV's dit probleem hebben duidt erop dat het weleens een ontwerpfout kan zijn. De VSYNC is waarschijnlijk een ander verhaal maar dat circuit is zo vaag daar durf ik verders geen uitspraak over te doen...

Tjerk, 9ZZ

Meer
08 jan 2024 22:26 - 08 jan 2024 22:26 #98919 door bavelt
Ik heb hem even redelijk stil gekregen. Maar je hoeft maar naar de Vsync regelaar te kijken of...In ieder geval een iets duidelijker plaatje. 

Handtekening
Laatst bewerkt 08 jan 2024 22:26 door bavelt.

Gemaakt door Kunena