Televisie tot 1970
17TX210A/03 heel weinig licht 'in de pijp'
- Cees PA1DBA
- [Cees PA1DBA]
-
- Cees
Minder
Meer
03 jan 2024 21:11 - 03 jan 2024 21:15 #98853
door Cees PA1DBA
Cees- pa1dba
Beantwoord door Cees PA1DBA in topic 17TX210A/03 heel weinig licht 'in de pijp'
Kraak kan ook komen door DC op je potmeter.
Eventueel c37 vervangen.
De potmeter tap maakt wel een deel uit van de tegenkoppeling, als je die weglaat neemt de versterking behoorlijk toe.
200+800k is nog wel te vinden bij de diverse fora.
Eventueel c37 vervangen.
De potmeter tap maakt wel een deel uit van de tegenkoppeling, als je die weglaat neemt de versterking behoorlijk toe.
200+800k is nog wel te vinden bij de diverse fora.
Cees- pa1dba
Laatst bewerkt 03 jan 2024 21:15 door Cees PA1DBA. Reden: aanvulling
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
03 jan 2024 18:40 #98852
door bavelt
Handtekening
Beantwoord door bavelt in topic 17TX210A/03 heel weinig licht 'in de pijp'
Ik heb inmiddels een aantal 'nieuwe' EF80's besteld. Dat is het meest simpele.
Daarnaast moet ik zeggen dat ik het toestel al heel aardig voor elkaar heb.
Het viel reuze mee met defecte onderdelen.
Ik moet alleen nog het problem van de duidelijk hoorbare brom (50Hz zo te horen) oplossen. Die hoor je door het geluid heen.
De volumeregelaar kraakt. Een speciale potmeter van 800K Log. met een middenaftakking (ze noemen dat fysiologische volumeregeling dacht ik). Die zijn niet te krijgen; daarom het ding opengemaakt en schoongemaakt. Maar nog niet helemaal kraakvrij weten te krijgen. Misschien kan ik daar beter een 'gewone' potmeter inzetten; het zal vast wel meevallen met die klankregeling.
Een nog grotere uitdaging wordt om de vlekken vuil, stof of opgedroogd vocht van de beeldbuis te verwijderen en schoon te maken. Dat zit achter de glazen plaat. Die kun je er van voren niet uithalen heb ik gemerkt. Dat betekent dan de beeldbuis 'even' uitbouwen en er weer inzetten.
Wie heeft dat ook wel eens gedaan?
Daarnaast moet ik zeggen dat ik het toestel al heel aardig voor elkaar heb.
Het viel reuze mee met defecte onderdelen.
Ik moet alleen nog het problem van de duidelijk hoorbare brom (50Hz zo te horen) oplossen. Die hoor je door het geluid heen.
De volumeregelaar kraakt. Een speciale potmeter van 800K Log. met een middenaftakking (ze noemen dat fysiologische volumeregeling dacht ik). Die zijn niet te krijgen; daarom het ding opengemaakt en schoongemaakt. Maar nog niet helemaal kraakvrij weten te krijgen. Misschien kan ik daar beter een 'gewone' potmeter inzetten; het zal vast wel meevallen met die klankregeling.
Een nog grotere uitdaging wordt om de vlekken vuil, stof of opgedroogd vocht van de beeldbuis te verwijderen en schoon te maken. Dat zit achter de glazen plaat. Die kun je er van voren niet uithalen heb ik gemerkt. Dat betekent dan de beeldbuis 'even' uitbouwen en er weer inzetten.
Wie heeft dat ook wel eens gedaan?
Handtekening
03 jan 2024 17:26 #98851
door peter1952
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Beantwoord door peter1952 in topic 17TX210A/03 heel weinig licht 'in de pijp'
Het was voor deze toestellen echt niet nodig de kamer te verduisteren. Er zat contrast en helderheid zat in deze beeldbuizen. Ik heb veel t.v.’s gehad, zelfs met 65 graden afbuiging en die beeldbuizen gaven best veel licht en contrast.
Philips gaf het zelf al aan in hun gebruiksaanwijzingen, men moest er alleen voor zorgen dat er geen rechtstreeks licht op de beeldbuis viel.
Zelfs mijn TX400 geeft genoeg licht om het beeld in een verlichte kamer te bekijken.
Groeten,
Peter
Philips gaf het zelf al aan in hun gebruiksaanwijzingen, men moest er alleen voor zorgen dat er geen rechtstreeks licht op de beeldbuis viel.
Zelfs mijn TX400 geeft genoeg licht om het beeld in een verlichte kamer te bekijken.
Groeten,
Peter
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
03 jan 2024 15:53 #98850
door peter1952
Peter Boin,
Beantwoord door peter1952 in topic 17TX210A/03 heel weinig licht 'in de pijp'
Er behoeft helemaal niets omgezet te worden. Alle buizen werken op 0,3 A gloeistroom, inclusief de EF80’ers al hebben die 6,3 V. gloeispanning. De PL83 heeft een gloeispanning van 15 V, dat is 8,7 V. meer. Verdeeld over de rest van de buizen geeft dat geen enkel probleem. Vroeger werden bij inbouw van een UHF converter de gloeidraden van de buizen ervan ook in serie met de rest van de gloeidraden geschakeld zonder problemen.
Verder is de netspanning tegenwoordig ook hoger, dan wordt de extra spanningsval vanzelf opgevangen.
Maar ik zou maar eerst eens een nieuwe EF80 proberen voor je de video eindtrap gaat ombouwen.
Groeten,
Peter
Verder is de netspanning tegenwoordig ook hoger, dan wordt de extra spanningsval vanzelf opgevangen.
Maar ik zou maar eerst eens een nieuwe EF80 proberen voor je de video eindtrap gaat ombouwen.
Groeten,
Peter
Peter Boin,
03 jan 2024 13:59 #98849
door Rene Daemen
René Daemen
Beantwoord door Rene Daemen in topic 17TX210A/03 heel weinig licht 'in de pijp'
De PL 83 is een heel andere buis werkt op veel hogere gloeispanning.
Er moet onderhamd heel de tv naar p buis omgezet worden .
Maar als je met oude uitgeputte buizen blijftbrommelen schiet het niet op
Blijft fout houden gewoon een set buizen bestellen
Als je daadwerkelijk het toestel heb voorzien van goede weerstanden en condensatoren . Dan ga je buizen uitwisselen met nieuwe exemplaren .
De tv werd in de jaren vijftig gebruikt met verduisterende kamer
Dus een lampje op de tv . De beeld buis gaf geen hoge contast en helderheid
Als bij latere tv’s . Door de sterke uitsturing van modulator kan de tv wat vergerig beeld geven bij hoog opgedraaite helderheid en contrast.
Tv signaal had in der tijd verlies..
Ga gewoon de ef80’s vervangen en kijk wat hij doet
Desnoods geef je de oude buis een merk teken waar die heb gezeten.
Succes
Er moet onderhamd heel de tv naar p buis omgezet worden .
Maar als je met oude uitgeputte buizen blijftbrommelen schiet het niet op
Blijft fout houden gewoon een set buizen bestellen
Als je daadwerkelijk het toestel heb voorzien van goede weerstanden en condensatoren . Dan ga je buizen uitwisselen met nieuwe exemplaren .
De tv werd in de jaren vijftig gebruikt met verduisterende kamer
Dus een lampje op de tv . De beeld buis gaf geen hoge contast en helderheid
Als bij latere tv’s . Door de sterke uitsturing van modulator kan de tv wat vergerig beeld geven bij hoog opgedraaite helderheid en contrast.
Tv signaal had in der tijd verlies..
Ga gewoon de ef80’s vervangen en kijk wat hij doet
Desnoods geef je de oude buis een merk teken waar die heb gezeten.
Succes
René Daemen
03 jan 2024 13:17 #98848
door bavelt
Handtekening
Beantwoord door bavelt in topic 17TX210A/03 heel weinig licht 'in de pijp'
Wat ik me zo in een opwelling afvroeg: zou ik die EF80 kunnen vervangen door een PL83?
Uiteraard met modificatie van pinaansluiting (valt op zich mee, deze lijkt veel op de EF80)
Of gaat er dan iets mis (andere spanning, instelling, et.c?)
Uiteraard met modificatie van pinaansluiting (valt op zich mee, deze lijkt veel op de EF80)
Of gaat er dan iets mis (andere spanning, instelling, et.c?)
Handtekening