Skip to main content
Televisie tot 1970

17TX210A/03 heel weinig licht 'in de pijp'

Meer
30 dec 2023 14:34 #98796 door PE9ZZ

Ik vermoed dat er iets flink mis is met de synchronisatie.
Wie kent dit verschijnsel?
Klopt. Je lijnoscillator staat niet goed. R104 (HS) en anders S48/9. Misschien ook teerknollen in die omgeving.

Tjerk, 9ZZ

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
30 dec 2023 13:34 #98795 door bavelt
Hey mensen,
Dank voor de snelle reactie! Ik kan die steun enorm waarderen. Dit verhoogt gewoon het plezier te werken aan zo'n toestel.

C82 (waarde 68k) heb ik vervangen (een teerknol) en die bleek geen capaciteit meer te hebben. Daarmee was ik er nog niet:: de spanning op G3 bedroeg 140V. Nu bleek de composiet-weerstand R82 van 4M7 te zijn opgelopen tot ca 10M; vandaar de lage spanning. Na vervanging komt er weer licht in de pijp! De spanning op G3 bedraagt nu 265 V.
(Wellicht nog steeds iets te laag, de spanning op C106 (boostercondensator is ca 600V, ook wat aan de lage kant).

Maar enfin. 
Op naar het volgende probleem!

Nu ik licht heb en er een signaal op kan zetten,  vertoont hij rare beelden. Lijnen en dubbele beelden, zoiets.
Ik vermoed dat er iets flink mis is met de synchronisatie.
Wie kent dit verschijnsel?

Handtekening

Meer
30 dec 2023 09:34 #98793 door Rene Daemen
Misschien eens handig als je aan oude tv knutseld
eens een  beeldbuistester aan te schaffen en kan ook regeneren
voor je begint aan restauratie eerst beeldbuis testen .
uitgeput ander zoeken of als decor stuk of onderdelen bak 
je zal alles vervangen hebben en tot conclusie komen dat je in het donker moet aitten om iets van een glimp van beeld te krijgen .
voordeel van tester dat je beeldbuis nog kan oppeppen .
Testers zijn nu niet meer zo prijzig .
als toen men moest aanschaffen voor de werkplaats.

René Daemen

Meer
30 dec 2023 08:29 #98792 door peter1952
Controleer ook eens de gloeispanning van de beeldbuis. De gloeidraad is dubbel gespiraliseerd en soms springt er een stukje van de emitterende laag af, waardoor de gloeidraad gedeeltelijk (meestal halverwege) kortgesloten is. Dan meet je een te lage gloeispanning. De gloeidraad komt dan niet goed op temperatuur. Meestal meet je c,a. 3 V. I.p.v. 6,3 V.
Ik heb dit al enkele keren opgelost door de gloeidraad met een apart trafo’tje te voeden. Ik kreeg een toestel waarbij ik dat gedaan had, na 8 jaar terug voor reparatie. Het beeld was nog steeds prima!

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.

Meer
30 dec 2023 07:35 #98791 door PE9ZZ

Tips waar te zoeken?
Het eerste is de spanning op g2 van de beeldbuis. Als die goed is (schema) kathode en g1 (Wehnelt) met elkaar verbinden. Dit moet een fel wit beeld geven. Zoniet is de fles duf. Rejuvenator kan dan een oplossing bieden. Zo heb ik een duffe fles voor mijn TX400/U helemaal goed gekregen met alleen de gloeidraad opstoken. Er zijn in mijn rejuvenator (Leader LCT-910A) nog twee procedures waarvan de laatste destructief kan zijn maar ook een fix kan opleveren.

C82 kan ook nog lek zijn maar dat zal blijken uit de meting. V(g2) staat niet in het schema maar zal 300-400 V moeten zijn. Let op de hoge impendantie op dat punt. Met draaispoelmeters is die spanning niet te meten en daarom staat het waarschijnlijk ook niet in het schema.

Tjerk, 9ZZ

Meer
30 dec 2023 01:13 - 30 dec 2023 01:14 #98790 door bavelt
In navolging van een vorig Topic over hetzelfde toestel, de 17YX210A-03, heb ik een tweede exemplaar weten  te bemachtigen., Ziet er uitwendig netjes uit. Ook inwendig wel. Uiteraard het nodige stof, maar wel onaangeroerd. De stof heb ik inmiddels verwijderd en het ding schoongemaakt.
Ik wilde deze gebruiken als referentie (meetgegevens ) voor het andere toestel, waar ik nog steeds het probleem van de 'vegen',  of 'schaduw' niet onder controle kreeg.
Dit toestel heeft echter een ander mankement: ik heb maar héél weinig licht in de pijp. Ook met helderheid op maximaal. Ik heb de buizen in het hoogspanningsgedeelte al vervangen, maar dat helpt niet. 
De spanning op de boostercondensator (inmiddels vervangen, was een teercondensator) is 615V, waar deze 700 V zou moeten zijn.
Wel lager, maar niet schokkend lijkt me. (of wel?) De variatie van  spanning op schermrooster van B9 (Contrastregeling)  klopt aardig.
Wat zou er mis zijn? De hoogspanning kan ik niet meten. Dit lijkt me een typisch probleem dat vaker zal zijn voorgekomen.
Wie weer raad?  Bekend euvel? Tips waar te zoeken?

This browser does not support PDFs. Please download the PDF to view it: Download PDF

Handtekening
Laatst bewerkt 30 dec 2023 01:14 door bavelt.

Gemaakt door Kunena