Skip to main content
Televisie tot 1970

17TX210A/03 heel weinig licht 'in de pijp'

Meer
03 jan 2024 12:43 #98847 door PE9ZZ

Er is nu toch geen productie meer van?
Wat jij hebt gekocht is NOS (New Old Stock). Er is wel degelijk nieuwe productie maar dat is alleen voor audiotoepassingen. EF80 zit daar niet bij. EF86 misschien wel, dat weet ik eigenlijk niet. Maar die past niet in die posities.

Tjerk, 9ZZ

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
02 jan 2024 23:42 #98845 door bavelt

Je kan een paar nieuwe EF80's bij Wim Rotte bestellen. Voor het geld hoef je het niet te laten. De EF80 is nog een gunstig geprijsde buis.

Groet, Jan
Ik heb de bestelling inmiddels in gang gezet. Grappig dat deze buizen nog nieuw verkrijgbaar zijn.  Ik neem aan dat ze nieuw zijn maar wel destijds geproduceerd. Er is nu toch geen productie meer van?

Handtekening

Meer
02 jan 2024 18:06 #98841 door bavelt
Ik meette mét signaal. Dus nu even zonder signaal:

De spanning over R54 (120 Ohm) is met contrast regelbaar tussen 0,1 V --> 1,1 V
Tussen stuurrooster en kathode van B9 is dat 0,2 --> 1,22V

Maar te laag dus...

En dit zou de reden kunnen zijn dat hij moeite heeft met sterke witte contrasten?

Handtekening

Meer
02 jan 2024 12:22 #98836 door Jan Bus
Dat is veel te laag. De buis trekt geen stroom. Of hij is totaal versleten of hij is afgeknepen. Je kan nog de spanning tussen rooster en kathode meten. Ik verwacht daar weinig van maar als deze hoog is dan is dat de verklaring. Je meet toch wel zonder signaal?
Ook de EF80's in de beeld-MF staan op maximale versterking ingesteld. Men name de 3e trap heeft het ook zwaar. Je kan een paar nieuwe EF80's bij Wim Rotte bestellen. Voor het geld hoef je het niet te laten. De EF80 is nog een gunstig geprijsde buis.

Groet, Jan

Meer
02 jan 2024 00:51 #98832 door bavelt
Zou daar nog iets aan te doen zijn om die stroom wat op te krikken?

Handtekening

Meer
01 jan 2024 15:19 #98828 door bavelt
Dank, Jan.
Ik had elders ook een keer gelezen dat de keuze van Philips voor een EF80 als video eindbuis niet een goede was. En dat het ding op zijn tenen moet lopen. Maar ja, hij zit er nu eenmaal. Ik heb hem uitgewisseld door andere exemplaren, maar deze zijn evenwel van dezelfde oude leeftijd. Daarentegen hebben sommige van hen uit het MF-gedeelte een minder zwaar leven achter de rug. Het maakt geen of nauwelijks verschil.

Ik heb de spanning over R54 van 120 Ohm gemeten:
Deze varieert van contrast minimaal naar maximaal 0,09V --> 0,3V
De Spanning over R 80 van 8K2 varieert dan van 16,7V --> 25,6 V.

De stroom door de buis is dus maximaal 3mA.

Handtekening

Gemaakt door Kunena