Skip to main content
Televisie tot 1970

17TX210A

Meer
13 okt 2023 19:31 #98224 door PE9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic 17TX210A

Tot hij weer elders wordt gekaatst en daar is de schaduw weer.
Het kán dus wel goed zijn!

Kan ik hieruit iets afleiden?
Zonder scoop niks.

Tjerk, 9ZZ

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
13 okt 2023 19:30 #98223 door PE9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic 17TX210A

De video-detector geeft dan een vervormd signaal
Dat is onjuist. Het idee is nou eenmaal dat de doorlaatkromme van het midfrequent bij 38.9 MHz (de beelddraaggolf dus) de halve amplitude heeft zodat de andere zijband geen invloed meer heeft. Die wordt maar gedeeltelijk uitgezonden ("vestigial sideband"). Dit is gedaan om bandbreedte besparen. Die beperking is niet aanwezig voor consumentenmodulatoren dus die zenden de hele zijband uit. Die gewoon wordt genegeerd door de TV.

Tjerk, 9ZZ

Meer
13 okt 2023 18:58 #98222 door C.B.
Beantwoord door C.B. in topic 17TX210A
Is er een (misschien maar een halve) mogelijkheid om zelf een AM-TV-modulator ineen te steken?

Meer
13 okt 2023 17:44 #98221 door bavelt
Beantwoord door bavelt in topic 17TX210A
Dat zou er dan voor pleiten om het videosignaal 'ergens' rechtstreeks, bijvoorbeeld in de video-eindtrap te droppen.
Omdat ik nu een scheidingstrafo heb, hangt er niks aan het net.

Dan sla ik modulator, kanalenkiezer, MF, en detectie over.
Is alleen de vraag waar ik het signaal inbreng. Want de spanningsniveaus zullen dan wel niet kloppen.

Handtekening

Meer
13 okt 2023 17:35 - 13 okt 2023 17:36 #98220 door Jan Bus
Beantwoord door Jan Bus in topic 17TX210A
Ik wil even het volgende onder de aandacht brengen: Bij de CCIR-norm waarmee indertijd het TV-signaal uitgezonden werd, is voor het beeldsignaal gebruik gemaakt van AM-modulatie waarvan één zijband onderdrukt werd. Dat vraagt om een speciale doorlaatcurve van de beeld-MF (zie documentatie: het verloop rond 38,9 mHz). Het signaal van de gebruikelijke modulators (ook alle video-recorders) geven een dubbelzijbandsignaal af. De video-detector geeft dan een vervormd signaal. Ik vraag me af of dit verantwoordelijk is voor de doorschieters in het beeld. Met de weergave van video-recorders nam men dit kennelijk voor lief.

Groet, Jan
Laatst bewerkt 13 okt 2023 17:36 door Jan Bus.

Meer
13 okt 2023 17:09 - 13 okt 2023 17:11 #98218 door bavelt
Beantwoord door bavelt in topic 17TX210A
Ik heb de video eindbuis (B9, EF80) even vervangen. Weliswaar door ook een oud exemplaar uit een andere TV. Ook de AGC (B10,  PCF80) ook maar even gedaan. Ik kan niet echt verschil merken.
Ik las overigens ergens dat een EF80 eigenlijk te licht is voor een video eindbuis, maar men koos er voor.

Wat wel heel opmerkelijk is: de screensaver van de DVD laat een random bewegend  plaatje zien door het scherm. Maar wanneer dat de rand rechts aanraakt en wordt terugkaatst (net als dat oude TV tennis spel), dan is de schaduw ineens weg!
Tot hij weer elders wordt gekaatst en daar is de schaduw weer.
Het kán dus wel goed zijn!

Kan ik hieruit iets afleiden?

Handtekening
Laatst bewerkt 13 okt 2023 17:11 door bavelt.

Gemaakt door Kunena