Televisie tot 1970
17TX210A
30 aug 2023 21:28 #97843
door bavelt
Handtekening
Een ander issue (bijverschijnsel) is dat wanneer ik de modulator aansluit op de antenne-ingang,,er een duidelijk knisperend geluid hoorbaar is. Ook met de volumeregelaar op 0!
Handtekening
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
30 aug 2023 21:04 - 30 aug 2023 21:24 #97842
door bavelt
Handtekening
Ik bedoelde het stuurrooster van de PCL82.. (R28)
C41 is 18K i.p.v..de 10K in het schema.
.
Maar er zal toch ooit een schema moeten zijn geweest dat bij deze versie hoort? Hoe wist men anders wat ze moesten monteren?
C41 is 18K i.p.v..de 10K in het schema.
.
Maar er zal toch ooit een schema moeten zijn geweest dat bij deze versie hoort? Hoe wist men anders wat ze moesten monteren?
Handtekening
Laatst bewerkt 30 aug 2023 21:24 door bavelt.
30 aug 2023 20:35 #97841
door peter1952
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Die kathodeweerstand van de PCL82 zal geen 180 kOhm (bruin-grijs-geel) zijn maar 180 Ohm (bruin-grijs-bruin).
Groeten,
Peter
Groeten,
Peter
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
30 aug 2023 19:18 #97840
door Rene Daemen
30 aug 2023 19:17 #97839
door Rene Daemen
René Daemen
Beantwoord door Rene Daemen in topic 17TX210A
Houd gewoon de waarde van de onderdelen aan die in jouw tv zitten
Ga niet een waarde van de booster c veranderen
Je kan een te hoge booster spanning op je beeldbuis krijgen te klein beeld
En je beeldbuis gaat eraan
Kijk wat op je, condensator staat en dat aan houden
Het toestel heeft er op gespeeld.
Je modulator kan ook problemen geven
Geen videorecorder gebruiken maar dvd speler of hdd recorder
Geschikte modulator
Ga niet een waarde van de booster c veranderen
Je kan een te hoge booster spanning op je beeldbuis krijgen te klein beeld
En je beeldbuis gaat eraan
Kijk wat op je, condensator staat en dat aan houden
Het toestel heeft er op gespeeld.
Je modulator kan ook problemen geven
Geen videorecorder gebruiken maar dvd speler of hdd recorder
Geschikte modulator
René Daemen
30 aug 2023 14:30 - 30 aug 2023 14:32 #97837
door bavelt
Handtekening
Ik ben nieuw op dit Forum. De reden is dat ik een Philips 17TX210A aan het renoveren ben. Een oude hobby van vroeger, aan een toestel dat bij ons thuis in 1958 er al stond.
Ofschoon het toestel al 65 jaar oud is, heeft het naar verluid maar twee jaar gedraaid. Vanaf 1963 heeft het onberoerd op een zolder gestaan bij iemand waarvan ik het ding ontving.
Het leek me leuk het toestel helemaal aan de praat te krijgen en dan in mijn studeerkamer te zetten.
Ik ben begonnen met het vervangen van teercondensatoren en een flink aantal elco's heb ik ook maar preventief vervangen.
Het eerste probleem wat ik tegenkwam is het schema. Het toestel is een 17TX210A-07, fabricage week 44 in 1958.
Er zijn diverse schema's te downloaden, maar wat ik bespeur is dat de praktijk op tamelijk wat punten afwijkt van het schema.
Zo is de boostercondensator 68K ipv 27K. C1 is 0,1uF ipv 22K. Over R27 is een elco geplaatst van 250uF en is de kathodeweerstand van de PCL82 180 k. Zo kan ik nog wel even doorgaan.
Wat heel fijn zou zijn is dat ik een schema heb die hoort bij deze versie. Is dat (of eventueel modificatie-lijst) ergens te bemachtigen?
Want zomaar een boostercondensator van 68K vervangen door eentje van 27K (volgens het schema) is misschien niet zo verstandig.
Vraag: zijn die schema's / modificaties er?
Om een beeld te krijgen moet je dus terug van de huidige kabel (coax) naar de VHF ingang van de TV.
Ik heb een HUMAX-ontvanger via de composiet-uitgang aan een modulator gekoppeld. De uitgang hiervan moest dus naar de Antenne-ingang van de TV. die bestaat uit 2 pennetjes. Vroeger herinner ik me had je van die driehoekige splitters (UHF/VHF) met een stekkertje eraan. Ik heb die nergens meer kunnen vinden. Dus van armoe maar een Coax-kabel voorzien van 2 bananenstekkers. Als je het goed doe moet je van 75Ohm naar 300Ohm (de oude lintkabel). Maar goed is dit natuurlijk niet.
Ik heb nog geen goede omvormer (balun) kunnen vinden die hierin voorziet.
Ik heb beeld en geluid. Het geluid is ronduit goed, het beeld zwabbert en stoort heel erg met horizontale 'bibberingen;.
De eerste twijfel die ik had is of deze modulator wel goed is. Hij komt uit China.
Kent iemand deze?
Ofschoon het toestel al 65 jaar oud is, heeft het naar verluid maar twee jaar gedraaid. Vanaf 1963 heeft het onberoerd op een zolder gestaan bij iemand waarvan ik het ding ontving.
Het leek me leuk het toestel helemaal aan de praat te krijgen en dan in mijn studeerkamer te zetten.
Ik ben begonnen met het vervangen van teercondensatoren en een flink aantal elco's heb ik ook maar preventief vervangen.
Het eerste probleem wat ik tegenkwam is het schema. Het toestel is een 17TX210A-07, fabricage week 44 in 1958.
Er zijn diverse schema's te downloaden, maar wat ik bespeur is dat de praktijk op tamelijk wat punten afwijkt van het schema.
Zo is de boostercondensator 68K ipv 27K. C1 is 0,1uF ipv 22K. Over R27 is een elco geplaatst van 250uF en is de kathodeweerstand van de PCL82 180 k. Zo kan ik nog wel even doorgaan.
Wat heel fijn zou zijn is dat ik een schema heb die hoort bij deze versie. Is dat (of eventueel modificatie-lijst) ergens te bemachtigen?
Want zomaar een boostercondensator van 68K vervangen door eentje van 27K (volgens het schema) is misschien niet zo verstandig.
Vraag: zijn die schema's / modificaties er?
Om een beeld te krijgen moet je dus terug van de huidige kabel (coax) naar de VHF ingang van de TV.
Ik heb een HUMAX-ontvanger via de composiet-uitgang aan een modulator gekoppeld. De uitgang hiervan moest dus naar de Antenne-ingang van de TV. die bestaat uit 2 pennetjes. Vroeger herinner ik me had je van die driehoekige splitters (UHF/VHF) met een stekkertje eraan. Ik heb die nergens meer kunnen vinden. Dus van armoe maar een Coax-kabel voorzien van 2 bananenstekkers. Als je het goed doe moet je van 75Ohm naar 300Ohm (de oude lintkabel). Maar goed is dit natuurlijk niet.
Ik heb nog geen goede omvormer (balun) kunnen vinden die hierin voorziet.
Ik heb beeld en geluid. Het geluid is ronduit goed, het beeld zwabbert en stoort heel erg met horizontale 'bibberingen;.
De eerste twijfel die ik had is of deze modulator wel goed is. Hij komt uit China.
Kent iemand deze?
Handtekening
Laatst bewerkt 30 aug 2023 14:32 door bavelt.