Televisie tot 1970
17TX210A
15 okt 2023 11:49 #98244
door bavelt
En wat zou er volgens jou dan mis gaan in mijn geval?
Handtekening
Beantwoord door bavelt in topic 17TX210A phut
Ik heb dit plaatje er bij, dan geeft een goede voorstelling van het signaal:
Als het zwartniveau naar beneden wordt gedrukt omdat er witte delen in het video zitten (wat dus jouw klacht is) dan is dat niet goed. De brievenbus is een signaal om dat te testen. Bij het witte gedeelte moet het zwartniveau constant blijven. Bij jou is dat niet zo en je moet uitvinden waarom dat is. Of snap je gewoon het concept zwartniveau niet? Het stuk aan weerszijden (front porch, back porch) van de syncpuls?Wat bedoel je met zwartniveau gelijk blijven? Had die witte horizontake balk dan niet gemoeten?
En wat zou er volgens jou dan mis gaan in mijn geval?
Handtekening
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
15 okt 2023 11:47 #98243
door bavelt
Handtekening
Er staat wel 'auto' bij als je level helemaal naar links draait. maar dat is geen schakelaar, gewoon einde van de potmeter-draai.
Wat wel kan is dat je met een kleine instelpotmeter met een schroevendraaiertje in het frontpaneel 'level' kan instellen, Ik kan het zo draaien dat je dan altijd een beam hebt. Maar ja, dan triggert hij niet meer of slecht.
Is op zich altijd wel lastig. Want: heb ik nu signaal of niet?
Meestal draai ik de tijdbasis dan helemaal naar rechts, naar 'X-ampl'. Dan wordt het beeld slechts een punt omdat hij geen tijdbasis meer heeft, maar wel zichtbaar. Dan kan je zien of er signaalniveau is. En dan maar weer terug de juiste tijdbasis.
Je kan ook geen DC meten zonder signaal.
Is soms wel eens lastig.
.
Wat wel kan is dat je met een kleine instelpotmeter met een schroevendraaiertje in het frontpaneel 'level' kan instellen, Ik kan het zo draaien dat je dan altijd een beam hebt. Maar ja, dan triggert hij niet meer of slecht.
Is op zich altijd wel lastig. Want: heb ik nu signaal of niet?
Meestal draai ik de tijdbasis dan helemaal naar rechts, naar 'X-ampl'. Dan wordt het beeld slechts een punt omdat hij geen tijdbasis meer heeft, maar wel zichtbaar. Dan kan je zien of er signaalniveau is. En dan maar weer terug de juiste tijdbasis.
Je kan ook geen DC meten zonder signaal.
Is soms wel eens lastig.
.
Handtekening
15 okt 2023 11:15 #98242
door peter1952
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Beantwoord door peter1952 in topic 17TX210A phut
Dat is inderdaad her nadeel van een getriggerde scoop: Zonder signaal heb je geen tijdbasislijn.
Echter daarvoor is de mode “auto” uitgedacht: Als je de knop “level” helemaal naar links draait, dan wordt de tijdbasis op de “auto” modus geschakeld (als ik me goed herinner is deze regelaar met een schakelaar uitgerust). Dan heb je altijd een tijdbasis lijn, ook zonder signaal.
Voor de meeste signalen is de triggering dan ook in orde.
In de regel hebben alle getriggerde scoops deze knop “auto”.
Groeten,
Peter
Echter daarvoor is de mode “auto” uitgedacht: Als je de knop “level” helemaal naar links draait, dan wordt de tijdbasis op de “auto” modus geschakeld (als ik me goed herinner is deze regelaar met een schakelaar uitgerust). Dan heb je altijd een tijdbasis lijn, ook zonder signaal.
Voor de meeste signalen is de triggering dan ook in orde.
In de regel hebben alle getriggerde scoops deze knop “auto”.
Groeten,
Peter
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
15 okt 2023 11:00 - 15 okt 2023 11:01 #98241
door bavelt
Handtekening
Ik heb dat TV FRAME van die scope eigenlijk nooit gebruikt. Ik weet ook niet hoe, ik gebruik zelf altijd de interne triggering van deze scope.
Een oudje, maar doet het nog prima. Het enige minpunt is dat je geen beam krijgt als er geen signaal is.
Een oudje, maar doet het nog prima. Het enige minpunt is dat je geen beam krijgt als er geen signaal is.
Handtekening
Laatst bewerkt 15 okt 2023 11:01 door bavelt.
14 okt 2023 21:01 - 14 okt 2023 21:02 #98236
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic 17TX210A phut
Wat je ook moet doorhebben is dat er twee manieren zijn om naar een videosignaal te kijken: H en V. Lijn en raster. Je vervorming is op field (raster) basis dus vandaar mijn opmerking dat je scoop dat aankan (FRAME).
Tjerk, 9ZZ
Laatst bewerkt 14 okt 2023 21:02 door PE9ZZ.
14 okt 2023 20:59 #98235
door bavelt
Handtekening
Maar eigenlijk is het raar dat in dit testbeeld het schaduw-effect helemaal niet optreedt, zelfs niet met contrast helemaal open.
Terwijl er toch ook witte plekken in het plaatje zitten.
Het moet iets anders zijn..
Terwijl er toch ook witte plekken in het plaatje zitten.
Het moet iets anders zijn..
Handtekening