Televisie tot 1970
17TX210A
16 okt 2023 14:05 #98261
door bavelt
Handtekening
Beantwoord door bavelt in topic 17TX210A phut
Maar op het stuurrooster dan B9 is er toch geen DC level? Waar zou hij dat vandaan moeten halen? Uit het schema kan ik dat niet herleiden.
Handtekening
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
16 okt 2023 13:53 #98260
door PE9ZZ
Ik heb intussen mijn demo klaarstaan. Zal een paar foto's maken ter illustratie.
Tjerk, 9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic 17TX210A phut
En weg black level! Black level, of in goed Nederlands, zwartniveau, is de DC waarde waarbij het beeld zwart is. Als je een condensator daartussen zet is dat verdwenen en afhankelijk van de gemiddelde waarde van het videosignaal. Naarmate er meer wit in het beeld komt zullen de donkere delen zwarter worden. Eigenlijk hetzelfde als de horizontale strepen maar dan over langere termijn.en belangrijker - weg schaduweffect! Zelfs bij maximaal contrast!
Ik heb intussen mijn demo klaarstaan. Zal een paar foto's maken ter illustratie.
Tjerk, 9ZZ
16 okt 2023 13:26 - 16 okt 2023 13:27 #98259
door bavelt
Handtekening
Ik ben denk al wel een stapje verder in de analyse:
Ik heb het videosignaal van de DVD speler of de Humax ontvanger via een condensator rechtstreeks aangesloten op het stuurrooster van de video eindbuis B9.
(Wel eerst het stuurrooster losgekoppeld van de TV-schakeling.)
Het resultaat: een compleet sneeuwvrij beeld - en belangrijker - weg schaduweffect! Zelfs bij maximaal contrast!
Dit duidt er m.i. dan op dat de video eindtrap niet de veroorzaker is, maar dat daarvóór ergens iets mis gaat.
HF? MF? Detectie wellicht?
Dit wordt interessant !
Ik heb het videosignaal van de DVD speler of de Humax ontvanger via een condensator rechtstreeks aangesloten op het stuurrooster van de video eindbuis B9.
(Wel eerst het stuurrooster losgekoppeld van de TV-schakeling.)
Het resultaat: een compleet sneeuwvrij beeld - en belangrijker - weg schaduweffect! Zelfs bij maximaal contrast!
Dit duidt er m.i. dan op dat de video eindtrap niet de veroorzaker is, maar dat daarvóór ergens iets mis gaat.
HF? MF? Detectie wellicht?
Dit wordt interessant !
Handtekening
Laatst bewerkt 16 okt 2023 13:27 door bavelt.
16 okt 2023 13:16 #98258
door bavelt
Handtekening
30uV staat er als ingang voor de kanalenkiezer in het schema.
Handtekening
16 okt 2023 12:02 - 16 okt 2023 12:35 #98257
door Jan Bus
Beantwoord door Jan Bus in topic 17TX210A phut
Dat is vreemd. Als je de schermroosterspanning meet, varieert die dan wel van ca. 25 tot 200 Volt als je aan de contrastregelaar draait?
Sorry, ik heb je bericht niet goed gelezen. Vergeet deze opmerking maar.
Het vervelende is dat Philips niet aangeeft onder welke condities er gemeten is. Als we uitgaan van de 20 a 30 uV die aangegeven staat op de antenne-ingang dan geeft dat een onbruikbaar beeld dat helemaal in de sneeuw verdrinkt en ook nauwelijks te synchroniseren is. Maar of dat de bedoeling was? Voor VHF was met de toenmalige kanaalkiezers een signaal nodig van 250 a 500 uV voor een sneeuwvrij beeld
Sorry, ik heb je bericht niet goed gelezen. Vergeet deze opmerking maar.
Het vervelende is dat Philips niet aangeeft onder welke condities er gemeten is. Als we uitgaan van de 20 a 30 uV die aangegeven staat op de antenne-ingang dan geeft dat een onbruikbaar beeld dat helemaal in de sneeuw verdrinkt en ook nauwelijks te synchroniseren is. Maar of dat de bedoeling was? Voor VHF was met de toenmalige kanaalkiezers een signaal nodig van 250 a 500 uV voor een sneeuwvrij beeld
Laatst bewerkt 16 okt 2023 12:35 door Jan Bus.
16 okt 2023 11:31 - 16 okt 2023 11:54 #98256
door bavelt
Handtekening
Ik heb B9, de EF80 vervangen. De waarde op de anode van B9 is zelfs nog iets hoger: 186 V..
Als ik aan de contrastregelaar draai, van helemaal dicht tot helemaal open, scheelt dat vrijwel niks. Variatie van 182- 186V.
De spanning op de kathode blijft veel te laag t.o.v. schema. Deze varieert van 1 tot 2 V afhankelijk van de contrastpotmeter.
Spanning op het schermrooster (pin
: varieert afhankelijk van contrastpotmeter van 41 - 200V (volgens schema 25 - 200V)
Bijgaand de meting iets aangevuld:
Kanaal A: De ingangsspanning zoals die de modulator ingaat.
Kanaal B: Het signaal op de anode van B9, Deze is geïnverteerd t.o.v. de ingang.
Hierop heeft de contrastregelaar wél effect, variatie van het signaal van 10vtt naar 35vtt.
Als ik aan de contrastregelaar draai, van helemaal dicht tot helemaal open, scheelt dat vrijwel niks. Variatie van 182- 186V.
De spanning op de kathode blijft veel te laag t.o.v. schema. Deze varieert van 1 tot 2 V afhankelijk van de contrastpotmeter.
Spanning op het schermrooster (pin
Bijgaand de meting iets aangevuld:
Kanaal A: De ingangsspanning zoals die de modulator ingaat.
Kanaal B: Het signaal op de anode van B9, Deze is geïnverteerd t.o.v. de ingang.
Hierop heeft de contrastregelaar wél effect, variatie van het signaal van 10vtt naar 35vtt.
Handtekening
Laatst bewerkt 16 okt 2023 11:54 door bavelt.