Televisie tot 1970
17TX210A
17 okt 2023 10:42 - 17 okt 2023 10:50 #98269
door bavelt
Handtekening
Beantwoord door bavelt in topic 17TX210A phut
Nou, vanmorgen direct ermee aan de slag gegaan natuurlijk.
De kunstige PicKie gebruikt (met verticale synchronisatie heeft de TV wel moeite, het beeld 'rolt' en is eigenlijk niet stil te zetten).
Ik heb de scope ingesteld zoals je omschrijft: trigger op A en Frame.
Tijdbasis 2ms / div
Input: 0,5V / div
Bovenste trace is de input, die aan de modulator hangt (deze trekt de ingang wel omlaag, daar zit een clamping in die het maximaal 0,75vtt maakt).
Onderste trace op de anode van B9, 10V / div.
Het signaal is inderdaad geïnverteerd en ziet er m.i. wel netjes uit.
Wat maak jij uit deze beelden op?
De kunstige PicKie gebruikt (met verticale synchronisatie heeft de TV wel moeite, het beeld 'rolt' en is eigenlijk niet stil te zetten).
Ik heb de scope ingesteld zoals je omschrijft: trigger op A en Frame.
Tijdbasis 2ms / div
Input: 0,5V / div
Bovenste trace is de input, die aan de modulator hangt (deze trekt de ingang wel omlaag, daar zit een clamping in die het maximaal 0,75vtt maakt).
Onderste trace op de anode van B9, 10V / div.
Het signaal is inderdaad geïnverteerd en ziet er m.i. wel netjes uit.
Wat maak jij uit deze beelden op?
Handtekening
Laatst bewerkt 17 okt 2023 10:50 door bavelt.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
16 okt 2023 18:33 #98267
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic 17TX210A phut
Hierbij dan de screenshot:
Bovenste trace is het ingangssignaal. Je zien het zwartniveau op de 90% lijn (die met de verticale streepjes). De helft van de tijd zie je het witte stuk, op 7.4 div (vanaf nul). De onderste trace is de vervormde versie zoals ik die verwacht op de anode van B9. Het is geïnverteerd, het zwartniveau is op 10%. Je ziet dat het witniveau omhoogvliegt en het zwartniveau meeneemt naar ultrazwart.
Scoop is getriggerd op kanaal 1 (of A) en de trigger staat op FRAME. Tijdbasis is 2 ms per div. Helemaal links zie je de verticale sync en helemaal rechts (20 ms later) weer. Je ziet ook dat de bovenste trace ook iets is vervormd. Dat komt door de koppel-C van mijn demoschakeling. Die moet opgeladen worden om de vervorming te laten zien.
Het kan goed zijn dat het signaal op de detector (rooster B9) al is verkloot maar dat zien we dan gauw genoeg. Voor de goede orde: dit is dus het brievenbus-testsignaal. Van dat PICkie.
Bovenste trace is het ingangssignaal. Je zien het zwartniveau op de 90% lijn (die met de verticale streepjes). De helft van de tijd zie je het witte stuk, op 7.4 div (vanaf nul). De onderste trace is de vervormde versie zoals ik die verwacht op de anode van B9. Het is geïnverteerd, het zwartniveau is op 10%. Je ziet dat het witniveau omhoogvliegt en het zwartniveau meeneemt naar ultrazwart.
Scoop is getriggerd op kanaal 1 (of A) en de trigger staat op FRAME. Tijdbasis is 2 ms per div. Helemaal links zie je de verticale sync en helemaal rechts (20 ms later) weer. Je ziet ook dat de bovenste trace ook iets is vervormd. Dat komt door de koppel-C van mijn demoschakeling. Die moet opgeladen worden om de vervorming te laten zien.
Het kan goed zijn dat het signaal op de detector (rooster B9) al is verkloot maar dat zien we dan gauw genoeg. Voor de goede orde: dit is dus het brievenbus-testsignaal. Van dat PICkie.
Tjerk, 9ZZ
16 okt 2023 17:38 #98265
door bavelt
Handtekening
Ik hoop het.!
Ik ben inderdaad zelf aan aan het zoeken rond die AGC. Ik heb de weerstanden R78 (terugkoppeling naar HF versterker) en R43 (terugkoppeling naar de tuner) op waarden gemeten. Deze moeten 1M zijn en dat zijn ze ook. Ook R45 meegepakt, moet 10M zijn, dat is hij ook wel.
Voor alle zekerheid ok de tunerbuizen PCC88 en PCF80 vervangen. Maar dat geeft geen effect.
Het moet ergens in de buurt van die AGC zijn heb ik sterk het idee. Dat er iets overstuurd raakt. Maar wellicht brengen je screenshots het dichterbij.
Bedankt alvast!
Ik ben inderdaad zelf aan aan het zoeken rond die AGC. Ik heb de weerstanden R78 (terugkoppeling naar HF versterker) en R43 (terugkoppeling naar de tuner) op waarden gemeten. Deze moeten 1M zijn en dat zijn ze ook. Ook R45 meegepakt, moet 10M zijn, dat is hij ook wel.
Voor alle zekerheid ok de tunerbuizen PCC88 en PCF80 vervangen. Maar dat geeft geen effect.
Het moet ergens in de buurt van die AGC zijn heb ik sterk het idee. Dat er iets overstuurd raakt. Maar wellicht brengen je screenshots het dichterbij.
Bedankt alvast!
Handtekening
16 okt 2023 16:11 #98264
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Pfoe... Dan zal ik vanavond een paar screenshots produceren met mijn PM3055. Als het niet aan de EF80 ligt zal het de AGC zijn. Philips heeft iets ongelooflijk vaags in elkaar geflanst. Maar jouw PM3231 zal uitsluitsel geven.Het was alleen om te analyseren waar het probleem ligt...
Tjerk, 9ZZ
16 okt 2023 15:33 #98263
door bavelt
Handtekening
Nee, dit is zeker niet wat ik wil. Ik wil het toestel zo origineel mogelijk houden!
Het was alleen om te analyseren waar het probleem ligt...
Het was alleen om te analyseren waar het probleem ligt...
Handtekening
16 okt 2023 14:20 #98262
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Er is altijd een DC niveau. In jouw TV is dat 19 V (kathode B9). Met een level shifter is dat prima te doen. Is dat wat je wilt? Een externe input? In dat geval heb ik voor de kat z'n viool een demoschakeling in elkaar gesoldeerd...Maar op het stuurrooster dan B9 is er toch geen DC level?
Tjerk, 9ZZ