Televisie tot 1970
17TX210A
07 mrt 2024 15:55 - 07 mrt 2024 16:40 #99204
door bavelt
Handtekening
Hierbij nog even een videootje, waarop goed het verschil is te zien.
Het begint met de situatie zoals die was, bij het indrukken van een frontknop wordt de kathodevolger ingeschakeld..
Dat herhaal ik een paar keer:
Video 17TX210A met Kathodevolger
Het begint met de situatie zoals die was, bij het indrukken van een frontknop wordt de kathodevolger ingeschakeld..
Dat herhaal ik een paar keer:
Video 17TX210A met Kathodevolger
Handtekening
Laatst bewerkt 07 mrt 2024 16:40 door bavelt.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
06 mrt 2024 18:21 #99198
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Zo zie je maar weer, tijdens zo'n ontwikkeltraject loop je altijd tegen rare dingen aan. Toch vraag ik me af of die vegen vanaf nieuwstaat in het beeld te zien zijn geweest. Zullen we waarschijnlijk nooit achterkomen...De keuze voor de buis is arbitrair, ik had echter geen geschikte triode , die de spanning tussen gloeidraad en kathode aankon (is al gauw 140-160 V).
Daarom kwam ik op een EF80, daarvan heb ik er wel wat. Die kunnen dat wel aan.
Tjerk, 9ZZ
06 mrt 2024 17:59 #99197
door bavelt
Handtekening
Ik kon de vegen op het laatst ook wel zien op de scope, het inzakkende signaal (deukjes) op de Wehnelt ten tijde van de terugslagpulsen.
Ik had in eerste instantie ook een emittervolger gemaakt, met een BF422. Dat werkte.
Maar toen dacht ik: ik blijf in stijl met die lekker gloeiende buizen...
Vandaar dat ik een kathodevolger nam.
De keuze voor de buis is arbitrair, ik had echter geen geschikte triode , die de spanning tussen gloeidraad en kathode aankon (is al gauw 140-160 V).
Een extra voordeel is nu er een extra buis in de keten zit, meteen het probleem van de hogere netspanning werd opgelost. Ik had dat gedaan met een serieweerstand, maar die is er nu weer uit.
Het beeld is echt prachtig om te zien. De eerste nostalgische avond heb ik al gehad. met als thema 1962, foto''s van president Kennedy op de muur, Super oubollige lampjes, etc.
Ik had in eerste instantie ook een emittervolger gemaakt, met een BF422. Dat werkte.
Maar toen dacht ik: ik blijf in stijl met die lekker gloeiende buizen...
Vandaar dat ik een kathodevolger nam.
De keuze voor de buis is arbitrair, ik had echter geen geschikte triode , die de spanning tussen gloeidraad en kathode aankon (is al gauw 140-160 V).
Een extra voordeel is nu er een extra buis in de keten zit, meteen het probleem van de hogere netspanning werd opgelost. Ik had dat gedaan met een serieweerstand, maar die is er nu weer uit.
Het beeld is echt prachtig om te zien. De eerste nostalgische avond heb ik al gehad. met als thema 1962, foto''s van president Kennedy op de muur, Super oubollige lampjes, etc.
Handtekening
De volgende gebruiker (s) zei dank u: PE9ZZ
06 mrt 2024 17:18 #99196
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Inderdaad, ingenieuze oplossing. Toch moeten die vegen zichtbaar zijn geweest op een scoop. Ik had dit niet verwacht (maar heb dan ook niet zo'n TV op mijn werkbank).
Overigens was een PC900 ook een mogelijkheid geweest (compacter) of zellufs een halfgeleider als BF420 (nóg compacter).
Overigens was een PC900 ook een mogelijkheid geweest (compacter) of zellufs een halfgeleider als BF420 (nóg compacter).
Tjerk, 9ZZ
06 mrt 2024 16:42 - 06 mrt 2024 16:43 #99195
door FMX
Dit is echt hogeschool werk, ongelofelijke volharding en creativiteit! Prachtig. Dank Frans
Laatst bewerkt 06 mrt 2024 16:43 door FMX. Reden: Tekstueel