Skip to main content
Televisie tot 1970

17TX210A

Meer
18 okt 2023 21:15 - 18 okt 2023 21:18 #98293 door bavelt
Beantwoord door bavelt in topic 17TX210A phut
Ik heb eerst C81 groter gemaakt, 0,1uF ipv wat er nu zit, 22nF. Dat gaf geen verandering. (beeld héél iets helderder')
Daarna R75 losgemaakt en deze aan de +2 aangesloten. Helaas biedt dat ook geen uitkomst.
Wat wel een bijverschijnsel  is: de verticale sync is nu nóg een stukje moeilijker. Horizontaal staat het allemaal vast, maar verticaal wil hij al snel gaan 'rollen'. Dat moet ik dan steeds corrigeren met de potmeter. R120.

Hierbij een tweetal plaatjes:
- Onderste trace de +2 in beeld gebracht. Deze heeft een rimpel van ongeveer 1vtt (is niet veel tov 198V). Deze 'rimpel' varieert wel mee met het rollen van het beeld. Blijkbaar wordt er dan wat harder aan een buis getrokken..
- Bovenste trace: het signaal op de Wehnelt. Ca 25V tt. Verticale syncpulsen komen om de 20 mS. Met in het midden een klein piefje omhoog.

Daarna het plaatje van het testbeeld van de DVD met de zichtbare schaduw. Deze verdwijnt als ik het contrast tot ca 20% terugdraai.

Ik had zelf gedacht, n.a.v.  wat Tjerk ook al een keer zei, misschien is het videosignaal op het stuurrooster van B9 al verkloot. Wellicht zou het een proefje waard zijn om dit signaal op een andere TV (weet nog niet hoe) aan te sluiten en te kijken hoe het er daar uitziet. 
Idee? of gewoon nog verder testen?

Het schaduw-effect...

Handtekening
Laatst bewerkt 18 okt 2023 21:18 door bavelt.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
18 okt 2023 13:15 #98292 door PE9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic 17TX210A phut

Volgens het schema moet op de Wehnelt pieken staan met 35vtt, cycle 15.625 Hz, maar die zijn vermoed ik voor het onderdukken van het beeld ten tijde van de syncpulen, klopt?
Dat is correct.

Tjerk, 9ZZ

Meer
18 okt 2023 12:33 #98291 door bavelt
Ik popel om het te veranderen, maar moet vanmiddag weg. Vanavond er meteen mee aan de gang.

Voor alle zekerheid: je bedoelt R75 aan de kant waar die nu aan R74 vastzit, daar losmaken en naar de +2?
Ik draaide sowieso altijd zowel aan contrast als helderheid, dus dat is geen punt.

Volgens het schema moet op de Wehnelt pieken staan met 35vtt, cycle 15.625 Hz, maar die zijn vermoed ik voor het onderdukken van het beeld ten tijde van de syncpulen, klopt?

Handtekening

Meer
18 okt 2023 06:40 #98287 door PE9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic 17TX210A phut

Ik ben heel erg benieuwd waar dan de fout zou zitten...
Op C81 dus. De spanning op je Wehnelt gaat enorm op en neer. Dit mag niet want dat zijn die donkere vlakken die je ziet. Eigenlijk moet R75 naar +2 maar kennelijk wilde Philips de helderheid mee laten lopen met het contrast. Als je R75 verlegt is je probleem weg maar moet je de helderheid bijstellen als je de contrast verandert. Het kan ook zijn dat C81 duf is of te klein is. Dat is dus de tweede optie, die C vervangen door iets groters.

@Cees: die rimpel is het verticaal dat niet synchroniseert.

Tjerk, 9ZZ
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Cees PA1DBA

Meer
17 okt 2023 22:17 #98285 door bavelt

Op C81 (helderheidspotmeter)
<knip>
Wat kan ik nu mee? Nog meer meten?

Je hebt zojuist de fout gevonden. Maar je sync is ook veel te laag. Alleen is dat van later zorg.
Heb ik de fout gevonden? Vertel...

Ik ben heel erg benieuwd waar dan de fout zou zitten...

Handtekening

Meer
17 okt 2023 21:09 #98283 door bavelt
Ik heb nog wat verder gemeten rond de video/AGC
Negatieve spanningswaarden op  bv de Anode van B10p, etc? Waar kan dat nu vandaan komen?

Handtekening

Gemaakt door Kunena