Televisie tot 1970
17TX210A
17 okt 2023 21:08 #98282
door bavelt
Handtekening
Beantwoord door bavelt in topic 17TX210A phut
Heb ik de fout gevonden? Vertel...
Je hebt zojuist de fout gevonden. Maar je sync is ook veel te laag. Alleen is dat van later zorg.Op C81 (helderheidspotmeter)
<knip>
Wat kan ik nu mee? Nog meer meten?
Handtekening
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Cees PA1DBA
- [Cees PA1DBA]
-
- Cees
Minder
Meer
17 okt 2023 21:04 #98281
door Cees PA1DBA
17 okt 2023 20:29 #98280
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic 17TX210A phut
Je hebt zojuist de fout gevonden. Maar je sync is ook veel te laag. Alleen is dat van later zorg.Op C81 (helderheidspotmeter)
<knip>
Tjerk, 9ZZ
17 okt 2023 19:46 - 17 okt 2023 19:47 #98278
door bavelt
Handtekening
Nog wat meer gegevens.
Eerst 3 plaatjes, opnieuw gemeten, trace 1 = inputsignaal op modulator.
Trace 2:
De anode van B9
Het stuurrrooster van B9
Op C81 (helderheidspotmeter)
Dan nog wat bijzonderheden:
Ik was de componenten rond de AGC aan het controleren. Nu blijkt dat C79 in het geheel niet is gemonteerd!
Staat wel in schema en in lay-out, maar is er gewoon niet.
Ik heb er eentje geplaatst van 330K (had ik nog liggen). Geeft geen merkbare verandering aan de schaduw. Plaats ik er een elcootje in van 2u2, dan is het beeld weg.
De spanning op de kathode is 3,6V, in schema staat 19V.
De spanning op de anode van B9 is ca 170V. Beduidend hoger dan de 100v die in het schema staat..
Eerst 3 plaatjes, opnieuw gemeten, trace 1 = inputsignaal op modulator.
Trace 2:
De anode van B9
Het stuurrrooster van B9
Op C81 (helderheidspotmeter)
Dan nog wat bijzonderheden:
Ik was de componenten rond de AGC aan het controleren. Nu blijkt dat C79 in het geheel niet is gemonteerd!
Staat wel in schema en in lay-out, maar is er gewoon niet.
Ik heb er eentje geplaatst van 330K (had ik nog liggen). Geeft geen merkbare verandering aan de schaduw. Plaats ik er een elcootje in van 2u2, dan is het beeld weg.
De spanning op de kathode is 3,6V, in schema staat 19V.
De spanning op de anode van B9 is ca 170V. Beduidend hoger dan de 100v die in het schema staat..
Handtekening
Laatst bewerkt 17 okt 2023 19:47 door bavelt.
17 okt 2023 16:06 - 17 okt 2023 16:07 #98274
door PE9ZZ
Ten tweede. Ik zie geen vervorming in het zwartniveau. Dat suggereert de beeldbuis en dan met name de Wehnelt (g1). Dit is de helderheidsregelaar. Hang de scoop eens op C81.
Ten derde. De onderste trace heeft veel meer "vulling" tussen zwartniveau en het wit van de brievenbus. Dit duidt op een bandbreedteprobleem. Maar het beeld was verders prima scherp. Wellicht is dit de probe van de scoop.
Tjerk, 9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic 17TX210A phut
Drie dingen. Ik snap niet dat-ie niet wil syncen. Dat zou wel moeten. Sluit de scoop eens aan op het stuurrooster van B9. Vind sync level erg laag dus dat zou de oorzaak kunnen zijn. Misschien vindt jouw modulator het signaal van mijn PICkie niet fijn.Op de onderste race zie je een piefje.
Ten tweede. Ik zie geen vervorming in het zwartniveau. Dat suggereert de beeldbuis en dan met name de Wehnelt (g1). Dit is de helderheidsregelaar. Hang de scoop eens op C81.
Ten derde. De onderste trace heeft veel meer "vulling" tussen zwartniveau en het wit van de brievenbus. Dit duidt op een bandbreedteprobleem. Maar het beeld was verders prima scherp. Wellicht is dit de probe van de scoop.
Tjerk, 9ZZ
Laatst bewerkt 17 okt 2023 16:07 door PE9ZZ. Reden: typo
17 okt 2023 11:00 #98270
door bavelt
Handtekening
Nog een tweede plaatje:
Op de onderste race zie je een piefje. Dat is de verticale sync, dat ding loop langzaam van links naar rechts of andersom, in het tempo van het rollen van het beeld.
Het staat dus niet op één plek.
Op de onderste race zie je een piefje. Dat is de verticale sync, dat ding loop langzaam van links naar rechts of andersom, in het tempo van het rollen van het beeld.
Het staat dus niet op één plek.
Handtekening