Televisie tot 1970
17TX210A
19 okt 2023 17:12 #98303
door bavelt
Handtekening
Beantwoord door bavelt in topic 17TX210A phut
Nog een paar aanvullende shots:
Ik heb jouw PicKie er weer even aangehangen.
Dat levert de volgende beelden:
Input-Kathode
Wehnelt-Kathode
Wehnelt-C81, maar dan vlak onder elkaar gezet.
Kun je hier nog iets mee?
Ik heb jouw PicKie er weer even aangehangen.
Dat levert de volgende beelden:
Input-Kathode
Wehnelt-Kathode
Wehnelt-C81, maar dan vlak onder elkaar gezet.
Kun je hier nog iets mee?
Handtekening
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
19 okt 2023 15:59 #98301
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic 17TX210A phut
Ik kan het niet goed duiden. We zitten in de goede hoek maar de Wehnelt gaat eerder naar beneden (beeld wordt donkerder) dan de spanning op C81. En is ook anders van vorm. Dit snap ik niet.En voor de zekerheid nog het plaatje Wehnelt-C81 onder elkaar
Tjerk, 9ZZ
19 okt 2023 15:29 #98300
door bavelt
Handtekening
Edit: Geluid is opgelost.
De instelling van de modulator was gewijzigd (waarschijnlijk door het testen op) 4,5 Mhz ipv 5,5 Mhz.
Dat lag dus niet aan de TV.
De instelling van de modulator was gewijzigd (waarschijnlijk door het testen op) 4,5 Mhz ipv 5,5 Mhz.
Dat lag dus niet aan de TV.
Handtekening
19 okt 2023 14:09 #98297
door bavelt
Handtekening
Handtekening
19 okt 2023 13:58 - 19 okt 2023 14:01 #98296
door bavelt
Handtekening
Zo nu en dan verval je van het een in het ander.
Ik heb alles weer origineel aangesloten. Nu heb ik echter geen geluid meer. Een hoop ruis, wat geknisper en héél, héél in de verte hoor je wat geluid.
Door al dat meten en gesoldeer zal er wel iets verkeerd zijn nu. Het moet ergens zitten tussen de Video detector en de geluidseintrap. Dat zal een hoop gezoek worden vrees ik, want het wemelt daar in de HF trappen van HT-trafootjes. Ik hoop niet dat ik er een heb opgeblazen.
Maar dat is van latere zorg.
Nu eerst de beelden.
Het beeld staat wel te trillen met ca 50Hz, Daarom wat lastig om een stabiel plaatje te maken.
Daarbij: in werkelijkheid is het beeld veel scherper. Mijn camera maakt er echter dit van.
Bovenste trace, de Wehnelt
Onderste trace: de kathode van de BB.
Beiden 2ms / div.
Dan het plaatje gemeten over C81
(2v / div)
Ik heb alles weer origineel aangesloten. Nu heb ik echter geen geluid meer. Een hoop ruis, wat geknisper en héél, héél in de verte hoor je wat geluid.
Door al dat meten en gesoldeer zal er wel iets verkeerd zijn nu. Het moet ergens zitten tussen de Video detector en de geluidseintrap. Dat zal een hoop gezoek worden vrees ik, want het wemelt daar in de HF trappen van HT-trafootjes. Ik hoop niet dat ik er een heb opgeblazen.
Maar dat is van latere zorg.
Nu eerst de beelden.
Het beeld staat wel te trillen met ca 50Hz, Daarom wat lastig om een stabiel plaatje te maken.
Daarbij: in werkelijkheid is het beeld veel scherper. Mijn camera maakt er echter dit van.
Bovenste trace, de Wehnelt
Onderste trace: de kathode van de BB.
Beiden 2ms / div.
Dan het plaatje gemeten over C81
(2v / div)
Handtekening
Laatst bewerkt 19 okt 2023 14:01 door bavelt.
19 okt 2023 07:49 #98295
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic 17TX210A phut
Ik raak nu het overzicht een beetje kwijt. Je had een rimpel van 16 Vpp op C81. Die zie ik niet terug op de Wehnelt. Hoe kan dat nou?
We hadden gezien dat het signaal op de anode van B9 OK is. Dan is het signaal uit de detector dat ook dus daar hoeven we dan niet meer naar te kijken.
Je andere probleem is de lage sync. Daardoor is VSYNC problematisch. Gebruik het DVD beeld eens als testsignaal want daar is de fout goed te zien en VSYNC in orde. Dan wil ik drie beelden: kathode beeldbuis, Wehnelt beeldbuis en C81. Graag op 2 ms/div. En ook graag met exact hetzelfde beeld en instellingen van de TV. Uiteraard met de schaduw zo goed mogelijk zichtbaar. Eventueel alleen een closeup van het scoopbeeld maar dan wel de volts per div erbij zoals dit:
We hadden gezien dat het signaal op de anode van B9 OK is. Dan is het signaal uit de detector dat ook dus daar hoeven we dan niet meer naar te kijken.
Je andere probleem is de lage sync. Daardoor is VSYNC problematisch. Gebruik het DVD beeld eens als testsignaal want daar is de fout goed te zien en VSYNC in orde. Dan wil ik drie beelden: kathode beeldbuis, Wehnelt beeldbuis en C81. Graag op 2 ms/div. En ook graag met exact hetzelfde beeld en instellingen van de TV. Uiteraard met de schaduw zo goed mogelijk zichtbaar. Eventueel alleen een closeup van het scoopbeeld maar dan wel de volts per div erbij zoals dit:
Tjerk, 9ZZ