Televisie tot 1970
17TX210A
19 okt 2023 22:11 #98318
door bavelt
Handtekening
Beantwoord door bavelt in topic 17TX210A phut
Vraag me niet waarom, maar nu krijg ik het PICkie wel stil...
Handtekening
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
19 okt 2023 22:03 - 19 okt 2023 22:09 #98317
door bavelt
Wehnelt uitvergroot op schaal 20uS / div., signaalsterkte 10 Volt / div
Tussen de pulsen zie je idd wel iets met een hoge frequentie..
Handtekening
Nou, gemoduleerd...dat zijn de syncpulsen, iedere 64uS eentje, om de terugslag te onderdrukken. Toch?
Nee. Allereerst snap ik niet waar de sync blijft van dat PICkie. Wel is nou de Wehnelt wat consistenter met de spanning op C81. Wat is de gevoeligheid bij die signalen? De V/div zogezegd? Vooralsnog is het duidelijk dat de spanning op de Wehnelt gemoduleerd wordt door het video maar hoe precies is mij een raadsel, zeker omdat het aansluiten van R75 op +2 niks lijkt uit te maken. Waar komt die rimpel op C81 dan vandaan? Die mag er niet zitten en op de Wehnelt al helemaal niet.Kun je hier nog iets mee?
Wehnelt uitvergroot op schaal 20uS / div., signaalsterkte 10 Volt / div
Tussen de pulsen zie je idd wel iets met een hoge frequentie..
Handtekening
Laatst bewerkt 19 okt 2023 22:09 door bavelt.
19 okt 2023 18:48 #98307
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic 17TX210A phut
Lijkt me wel handig. Kan die streperij beter worden bestudeerd. Bij PICkie is te zien dat de sync helemaal is verdwenen. Hoe kan dat nou? Komt die terug bij video met minder wit of gaat het in de modulator al mis? Goh, wat háát ik foutzoeken op afstand!Misschien is het een idee om eerste eens even te onderzoeken waarom de verticale sync zo kritisch is (zoals jouw Pickie wil-ie niet stilzetten)?
Tjerk, 9ZZ
19 okt 2023 18:45 - 19 okt 2023 18:45 #98306
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic 17TX210A phut
Nee. Allereerst snap ik niet waar de sync blijft van dat PICkie. Wel is nou de Wehnelt wat consistenter met de spanning op C81. Wat is de gevoeligheid bij die signalen? De V/div zogezegd? Vooralsnog is het duidelijk dat de spanning op de Wehnelt gemoduleerd wordt door het video maar hoe precies is mij een raadsel, zeker omdat het aansluiten van R75 op +2 niks lijkt uit te maken. Waar komt die rimpel op C81 dan vandaan? Die mag er niet zitten en op de Wehnelt al helemaal niet.Kun je hier nog iets mee?
Tjerk, 9ZZ
Laatst bewerkt 19 okt 2023 18:45 door PE9ZZ.
19 okt 2023 17:30 #98305
door bavelt
Handtekening
Aan de testbeelden kun je zien dat het alleen optreedt bij echt fel wit. Vlak daaronder zit het wel snor.
Misschien is het een idee om eerste eens even te onderzoeken waarom de verticale sync zo kritisch is (zoals jouw Pickie wil-ie niet stilzetten)?
Wie weet zit daar ergens iets niet goed wat een invloed heeft op het beeld.
Misschien is het een idee om eerste eens even te onderzoeken waarom de verticale sync zo kritisch is (zoals jouw Pickie wil-ie niet stilzetten)?
Wie weet zit daar ergens iets niet goed wat een invloed heeft op het beeld.
Handtekening
19 okt 2023 17:25 - 19 okt 2023 17:26 #98304
door bavelt
Handtekening
En nog wat overige testbeelden vanaf de DVD. Op zich lijkt het me er wel netjes uitzien
(diagonale streep komt door camera)
(diagonale streep komt door camera)
Handtekening
Laatst bewerkt 19 okt 2023 17:26 door bavelt.