Televisie tot 1970
17TX210A
20 okt 2023 17:14 - 20 okt 2023 17:15 #98333
door bavelt
Handtekening
Ik ben verder gegaan met het meten. En heb een proefje genomen.
Daarom de Wehnelt uitsluitend aangesloten op de helderheidspotmeter via 470K.
Dus de verbinding naar de syncpulsen even weggehaald. Daarbij voor lief nemend dat er dan ook even geen terugslagonderdrukking is.
Dat klopt ook. Is ook te zien op het scherm.
Maar wat óók te zien is, met deze 'puur DC-aansluiting' op de Wehnelt, dat de schaduw in het beeld niet verdwijnt!
Als ik er een extra afvlak condensator van 0,33uF op zet, wordt het héél ietsjes beter. Maar het hoofdprobleem blijft in feite bestaan.
Dat zou betekenen dat de schaduw tóch ergens anders zijn oorzaak vindt.
Het effect treedt nogmaals het sterkste op bij een fel wit stukje. Een niveautje eronder (richting grijs) en het is vrijwel weg.
Maar omdat er in beeld altijd wel een bewegend helder plekje is, zoals een hand, is het wel continu aanwezig.
Het lijkt er dus op dat er toch elders wat overstuurd wordt. Maar wat? Nog even en ik raak ook overstuur....
Daarom de Wehnelt uitsluitend aangesloten op de helderheidspotmeter via 470K.
Dus de verbinding naar de syncpulsen even weggehaald. Daarbij voor lief nemend dat er dan ook even geen terugslagonderdrukking is.
Dat klopt ook. Is ook te zien op het scherm.
Maar wat óók te zien is, met deze 'puur DC-aansluiting' op de Wehnelt, dat de schaduw in het beeld niet verdwijnt!
Als ik er een extra afvlak condensator van 0,33uF op zet, wordt het héél ietsjes beter. Maar het hoofdprobleem blijft in feite bestaan.
Dat zou betekenen dat de schaduw tóch ergens anders zijn oorzaak vindt.
Het effect treedt nogmaals het sterkste op bij een fel wit stukje. Een niveautje eronder (richting grijs) en het is vrijwel weg.
Maar omdat er in beeld altijd wel een bewegend helder plekje is, zoals een hand, is het wel continu aanwezig.
Het lijkt er dus op dat er toch elders wat overstuurd wordt. Maar wat? Nog even en ik raak ook overstuur....
Handtekening
Laatst bewerkt 20 okt 2023 17:15 door bavelt.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
20 okt 2023 16:11 #98332
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Zonder dat ding voor mijn neus kan ik daar geen zinnig woord over zeggen. Ik zou zeggen, probeer eens. Ik verwacht hiervan geen wonderen.Zo laten? Of er eentje op zetten?
Tjerk, 9ZZ
20 okt 2023 13:32 - 20 okt 2023 13:33 #98330
door bavelt
Handtekening
Nog even over het schema:
De triode B10t is als een diode geschakeld. Verder lijkt het ding niks te doen. Of hebben ze geprobeerd hier een soort zenerdiode van te maken? Zodat er een vaste referentiespanning is?
Hij zit in het circuit van de AGC. Eentje naar de tuner, de andere naar het MF gedeelte.
Daarbij : C79 is in het geheel niet gemonteerd. Zouden ze dat bewust hebben gedaan of een vergissing? In elke variant van het scherm lay-out zie ik hem staan.
Zo laten? Of er eentje op zetten?
De triode B10t is als een diode geschakeld. Verder lijkt het ding niks te doen. Of hebben ze geprobeerd hier een soort zenerdiode van te maken? Zodat er een vaste referentiespanning is?
Hij zit in het circuit van de AGC. Eentje naar de tuner, de andere naar het MF gedeelte.
Daarbij : C79 is in het geheel niet gemonteerd. Zouden ze dat bewust hebben gedaan of een vergissing? In elke variant van het scherm lay-out zie ik hem staan.
Zo laten? Of er eentje op zetten?
Handtekening
Laatst bewerkt 20 okt 2023 13:33 door bavelt.
20 okt 2023 06:32 #98324
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic 17TX210A phut
Bijna goed. Ook rasterpulsen. Het schema is erg duidelijk wat dat aangaat. Er staan twee scoopbeelden getekend. Het DC niveau mag niet veranderen tussen de lijn- en rasterpulsen. Zie bovenste plaatje. Bij jou gebeurt dat wel resulterend in die zwarte balken.Ik begrijp dus goed dat op de wehnelt uitsluitend lijnpulsen mogen staan voor de onderdrukking en verder niets?
Tjerk, 9ZZ
20 okt 2023 00:58 - 20 okt 2023 00:59 #98323
door bavelt
Handtekening
Beantwoord door bavelt in topic 17TX210A phut
Ja, vertel mij het...
Ik heb goed gekeken naar losse contacten, op buizen getikt, op de kast zelf een paar bescheiden tikjes...
Maar dat gaat wel goed.
Het blijft bij deze TV wel steeds oppassen, omdat ze toen nog geen printplaten hadden en alle componenten zweven, met verspreid wat steuntjes. Je loopt al snel het risico dat sommige elkaar gaan raken als je met meetpennen en probes er in zit te wroeten.
Maar ik zal me maar eens gaan focussen op het raster. Ik begrijp dus goed dat op de wehnelt uitsluitend lijnpulsen mogen staan voor de onderdrukking en verder niets?
Ik heb goed gekeken naar losse contacten, op buizen getikt, op de kast zelf een paar bescheiden tikjes...
Maar dat gaat wel goed.
Het blijft bij deze TV wel steeds oppassen, omdat ze toen nog geen printplaten hadden en alle componenten zweven, met verspreid wat steuntjes. Je loopt al snel het risico dat sommige elkaar gaan raken als je met meetpennen en probes er in zit te wroeten.
Maar ik zal me maar eens gaan focussen op het raster. Ik begrijp dus goed dat op de wehnelt uitsluitend lijnpulsen mogen staan voor de onderdrukking en verder niets?
Handtekening
Laatst bewerkt 20 okt 2023 00:59 door bavelt.
19 okt 2023 22:52 - 19 okt 2023 22:52 #98322
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic 17TX210A phut
Ẽèèèèèh! Toch niet! Dit zijn geen syncpulsen maar lijnpulsen. Die inderdaad dienen om de terugslag te onderdrukken (blanking). Maar daar gaat het helemaal niet om! Het gaat om het stuk waar het actieve video zit. Dàt is relevant en dàt is wat het beeld donker maakt. Die blankingpulsen zijn hiervoor niet relevant. Ik bedoel, ik zit de hele tijd te hameren op RASTER en niet op LIJN want daar merk je dat donker worden niet. Zet je scoop weer terug op 2 ms per div en concentreer je op de relevante dingen. Sync is intussen wel goed met die PIC? Hoe kan dát nou weer?!?!?Nou, gemoduleerd...dat zijn de syncpulsen, iedere 64uS eentje, om de terugslag te onderdrukken. Toch?
Tjerk, 9ZZ
Laatst bewerkt 19 okt 2023 22:52 door PE9ZZ. Reden: typo