Skip to main content
Televisie tot 1970

17TX210A

Meer
23 okt 2023 13:33 #98348 door bavelt
Beantwoord door bavelt in topic 17TX210A
En ik blijf het nog steeds raar vinden dat de anodespanning op B9 180V is (zou 100V moeten zijn volgens schema).
En de kathode is ca 2V. Zou 19V moeten zijn.
Het lijkt er dus op dat die buis weinig stroom trekt.

De spanning op het schermrooster varieert echter wel goed mee met de contrastregelaar R69.

Handtekening

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
23 okt 2023 13:30 #98346 door bavelt
Beantwoord door bavelt in topic 17TX210A

Het zou kunnen zijn dat je een lekstroom op de beeldbuisvoet krijgt. Neem je brievenbus, zet je scoop op AC en meet op de kathode, de Wehnelt en g2 (beeldbuis pin#6 of #10). Je kan triggeren op de kathode en met je tweede trace g1 en g2 meten. Twee foto's dus.
Hierbij de foto's. Bron: PICKie. Voeding op 5V.

Eerste is Kathode op trace 1 (10V / div)  en Wehnelt op Trace 2 (20v / div). Tijdbasis: 5ms / div

Tweede is Kathode op trace 1 en g3 op Trace 2. Let op: het is hier maar 0,5v / div. Bijna glad dus.

Kathode-Wehenelt

Kathode-g3

Handtekening

Meer
22 okt 2023 20:21 #98343 door PE9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic 17TX210A
Lijkt me sterk. Deze fles heeft prima beeld en reageert gewoon op wat er op z'n electrodes gebeurt. Niks rot ofzo. Eerst maar eens afwachten wat de metingen die @bavelt moet gaan doen opleveren.

Tjerk, 9ZZ

Meer
22 okt 2023 18:44 - 22 okt 2023 18:45 #98342 door peter1952
Beantwoord door peter1952 in topic 17TX210A
Het verhaal van René komt mij bekend voor. Klant brengt een enorm meubel bij H.P. van Nordmende, waarin een radio, een platenspeler en een t.v. Alles werd keurig gereviseerd en de radio en platenspeler werkten helemaal perfect. Met de t.v. was het minder, de beeldbuis bleek totaal uitgeput. Vaag was nog een beeld zichtbaar, met nauwelijks nog helderheid. Zonde van de tijd. Aan een andere, goede beeldbuis (een AW 53-80) is niet aan te komen en degene die je vindt zullen ook wel slecht zijn.
Ik heb na deze ervaring ook aangegeven dat we  bij een volgende klus) als eerste de beeldbuis moeten controleren en pas daarna gaan reviseren.
(We praten toch niet over hetzelfde toestel?)

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Laatst bewerkt 22 okt 2023 18:45 door peter1952.

Meer
22 okt 2023 12:47 #98340 door Rene Daemen
Beantwoord door Rene Daemen in topic 17TX210A
Denk eerder dat de beeldbuis rot is
het toestel heeft niet na twee jaar dienst op een zolder gestaan 
tv waren duur in die tijd  en kocht je pas als de andere op zijn eind liep
daarom test ik eerst de beeld buis op sluiting emissie enz 
ziet dat slecht uit begin ik niet aan om verder op te knappen.
mits je een goede beeldbuis heb liggen zo niet dan voor spare en parts
het toestel zal misschien gewoon netjes zijn behandelt geen vaas er op
en gewoon keurig opgeslagen van het doet t nog als de nieuwe kapot gaat iets achter de hand.
Neem 1 ding aan krijg  je een tv eerst beeldbuis testen 
goed dan kun je restaureren .
ik ken ook iemand tv gerestaureerd stekker er in en zag weinig gordijnen dicht verhip iets van beeld
beeldbuis op.
geld ook voor lijntrafo heb je tester test hem goed dan kan de restaurateie aanvangen
als na deze tips geen progressie in zit zal de beeldbuis wel defect kunnen zijn
anders was er wel resultaat..
verhalen van tv heeft twee jaar in de woonkamer gestaan  en dan op zolder
lap ik aan mijn laars dan was de doos ook aan wezig mensen bewaarde alles en had de tv daar in gestaan.
mensen konden niet makkelijk afscheid nemen van hun spullen.
en werd op zolder gezet. En stond daar tot de eigenaar overleed en naar voren komt bij ontruimen woning

René Daemen
De volgende gebruiker (s) zei dank u: peter1952

Meer
20 okt 2023 18:32 #98334 door PE9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic 17TX210A
Het zou kunnen zijn dat je een lekstroom op de beeldbuisvoet krijgt. Neem je brievenbus, zet je scoop op AC en meet op de kathode, de Wehnelt en g2 (beeldbuis pin#6 of #10). Je kan triggeren op de kathode en met je tweede trace g1 en g2 meten. Twee foto's dus.

Tjerk, 9ZZ

Gemaakt door Kunena