Skip to main content
Algemeen

Middengolf

Meer
12 jan 2016 18:44 - 12 jan 2016 19:13 #58386 door buisje
Beantwoord door buisje in topic Middengolf
Hier de mijne.
4 X 800 u ringen, bij elkaar primair, iets van 138 uH.
Oranje is verzilverd semi rindget coax (alleen buitenmantel) .. 3 slagen, Rood is 3 MM koperdraad 6 / 7 slagen
Zo te zien aan jouw scope foto's toch de waarde veel te laag...

Links de 1000 u Potkern van een pond.. met 5 slagen er in een twee maal 500 PF parallel..

Blauwe ringen waren ook ooit wit..
Getwist wit loopt naar 1.7 mHz. low Pass.

Soldeertin is niets anders dan elektronische lijm.
Bijlagen:
Laatst bewerkt 12 jan 2016 19:13 door buisje.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
12 jan 2016 18:07 #58384 door PE9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Middengolf
Dit vraagt om foto's... straks. Ik heb de SUDs in push-pull staan en heb twee types ferrietknollen geprobeerd. Allebei hetzelfde resultaat. Primair twee keer één (eigenlijk een halve) winding, secundair vier. Dit levert bij een input van 20 W een vermogen op van 10 W. Als ik de voedingsspanning opkrik komt-ie op 25 W bij 56 W input (7A/8V). De FETs worden heet en de knollen ook. Ook zit er een maffe spike bij aanschakelen van de FETs. Ik snap niet wat daar gebeurt.

Tjerk, 9ZZ

Meer
12 jan 2016 17:47 - 12 jan 2016 18:04 #58383 door buisje
Beantwoord door buisje in topic Middengolf
Fet heeft 285 pf Drain cap.
In Klasse D of E ? Push - Pull ?

Wanneer de trafo te warm wordt, is meestal de inductie waarde te laag.

In bridged D zou ik pakken.. (0.1 - 2 mHz)
4 ringen van 800 u 2 x2 naast elkaar
3 Win. prim. / 6 Win. Sec.

STW 14nm50 heb ik dezelfde ringen.. 3 Prim. / 6 Sec. = ongeveer 50 Ohm . (0,5 - 5 uH spoel met c van 1000 P in serie komt ie op 50 Ohm)... Wordt bij 400 watt amper warm..

Gebruik zelf geen E, ga niet ook nog eens met Block C's klooien. Nee effe niet.. Spikes in E schieten vaak erg ver door..

Soldeertin is niets anders dan elektronische lijm.
Laatst bewerkt 12 jan 2016 18:04 door buisje.

Meer
12 jan 2016 12:15 #58372 door PE9ZZ
Mooi verhaal. Alleen is 80m geen middengolf...

Intussen heb ik zojuist een paar van die ferrietknollen van een VGA kabel gesloopt. Ga vanavond eens kijken of dat werkt als trafo voor m'n SUD50N03's.

Tjerk, 9ZZ

Meer
12 jan 2016 11:58 #58371 door Rosmolen
Beantwoord door Rosmolen in topic Middengolf
Inderdaad, met de ramp van 1953 was Schouwen-Duiveland volkomen geïsoleerd, ook wat communicatie betreft. Ik woonde destijds in Renesse, wat grotendeels droog stond.Door de Burgemeester werd ik met een paar vrienden gevraagd of we een zender konden bouwen.Daar zijn we manmoedig aan begonnen, tot helaas de stroom uitviel. In Zierikzee, in de werkplaats van Radio Weltevreden was nog wél stroom.De daar werkende technicus Peter Hosfeld heeft daar met behulp van student Cees Koopman ( de oprichter van Delta Elektronica) een zender gebouwd met een EL 3 als oscillator, een andere EL 3 als bufferbuis en een 807 zendbuis,die ze van een PTT medewerker kregen. De voeding haalden ze uit een versterker, een ander versterker deed als modulator dienst. De tankspoel van de zender was op een fles gewikkeld. Ze haalden een flink vermogen uit de zender, die ze PA0ZRK noemden, ze kregen verbinding met het 3700 Kc amateur noodnet, maar werden zelfs tot in Italië gehoord. Als ontvanger deed een Philips radio met visserijband dienst. De zender heeft enkele dagen dienst gedaan, totdat andere zenders o.a van PTT die inmiddels waren gearriveerd het overnamen. De zender staat nu in het Watersnoodmuseum in Ouwerkerk. Het Watersnoodmuseum heeft plannen om de hele opstelling zoals die oorspronkelijk was in het museum na te bouwen,dat zegt meer dan alleen een plank met onderdelen in een vitrine.
Teun Rosmolen, Zierikzee.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: admin

Meer
12 jan 2016 06:48 #58369 door PE9ZZ
't Zijn ARF448A en B. Die zijn gespiegeld, wat een slimmeriken. Die IXYS'en zullen ook op 13.56 MHz zitten. Overigens, mijn beide SUDs zijn nog wel heel, ondanks de 11.61 dBW die ze in m'n dummy load genereren (14.4 W) bij 36 W input. Ga maar eens shoppen voor drivers en toroids.

Tjerk, 9ZZ

Gemaakt door Kunena