Algemeen
Middengolf
04 jan 2016 15:58 - 04 jan 2016 15:59 #58149
door Laurens
.
Beantwoord door Laurens in topic Middengolf
100w uitgestraald vermogen is voor de gemiddelde mens niet te doen. Antennes die je nog op een huis of in de achtertuin kan plaatsen, zijn veel te klein in verhouding tot de golflengte. Als je een sportclub hebt met wat mooie lichtmasten, dan kan je daar wel een mooie T-antenne tussen spannen.
Ik heb gekeken naar wat ik voor antenne zou kunnen plaatsen, en het rendement daarvan zal enkele procenten zijn - mits ik een frequentie rond de 1500khz toegewezen krijg. Het zal een kleine T-antenne of een magnetische loop worden.
Overigens is Vahon in Zaandam prima te ontvangen, net zoals Radio Seagull (1kw, vanaf het lichtschip of de haven van Harlingen). De ontvangst verschilt flink per locatie. Ik ben zelf vooral bang voor de storing in de lucht van apparaten... In de stad verkleint dat het bereik van een toch al kleine zender flink.
De zender van Vahon staat ergens in een weiland een paar kilometer ten noordoosten van Den Haag.
Ik heb gekeken naar wat ik voor antenne zou kunnen plaatsen, en het rendement daarvan zal enkele procenten zijn - mits ik een frequentie rond de 1500khz toegewezen krijg. Het zal een kleine T-antenne of een magnetische loop worden.
Overigens is Vahon in Zaandam prima te ontvangen, net zoals Radio Seagull (1kw, vanaf het lichtschip of de haven van Harlingen). De ontvangst verschilt flink per locatie. Ik ben zelf vooral bang voor de storing in de lucht van apparaten... In de stad verkleint dat het bereik van een toch al kleine zender flink.
De zender van Vahon staat ergens in een weiland een paar kilometer ten noordoosten van Den Haag.
.
Laatst bewerkt 04 jan 2016 15:59 door Laurens.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
04 jan 2016 01:06 #58132
door marcola64
Marco
Beantwoord door marcola64 in topic Middengolf
Nou is 100 Watt ook niet echt veel.
Zo woon ik hemelsbreed ca 17 km van centrum den Haag.
Hier bevindt zich Vahon Hindustani Radio (niet mijn favoriet, maar wel ontvangbaar).
Zij zenden uit met 1KWatt en zijn hier re-de-lijk te ontvangen.
Hier een foto van hun antenne: www.radio-tv-nederland.nl/mast6/1566-denhaag-antenne.jpg
Op zich niet kinderachtig.
Al met al: 100 Watt is geen vetpot. Maar ik weet tenminste 1 persoon op dit forum die hier veel zinniger dingen over kan zeggen
Zo woon ik hemelsbreed ca 17 km van centrum den Haag.
Hier bevindt zich Vahon Hindustani Radio (niet mijn favoriet, maar wel ontvangbaar).
Zij zenden uit met 1KWatt en zijn hier re-de-lijk te ontvangen.
Hier een foto van hun antenne: www.radio-tv-nederland.nl/mast6/1566-denhaag-antenne.jpg
Op zich niet kinderachtig.
Al met al: 100 Watt is geen vetpot. Maar ik weet tenminste 1 persoon op dit forum die hier veel zinniger dingen over kan zeggen
Marco
03 jan 2016 19:26 #58088
door Cees
Beantwoord door Cees in topic Middengolf
Nu vraag ik mij wel af, wie van ons oude radio rotten een klein radio
station gaan runnen. Daar hoort dan ook een kleine studio bij.
Landelijke dekking zal niet kunnen met een heel laag vermogen.
Enkel voor privé een zendertje gebruiken om onze oude AM
radio's van muziek te voorzien, dat zal niet door de overheid
bedoeld worden.
Maar op zich is er wel hoop dat er op de MG in de toekomst wat
te vinden zal zijn.
Wie weet, word het dan wel "druk"op de MG.
B.v, zeer plaatselijk dicht in de buurt waar we wonen nieuws
en actualiteiten.
Cees.
station gaan runnen. Daar hoort dan ook een kleine studio bij.
Landelijke dekking zal niet kunnen met een heel laag vermogen.
Enkel voor privé een zendertje gebruiken om onze oude AM
radio's van muziek te voorzien, dat zal niet door de overheid
bedoeld worden.
Maar op zich is er wel hoop dat er op de MG in de toekomst wat
te vinden zal zijn.
Wie weet, word het dan wel "druk"op de MG.
B.v, zeer plaatselijk dicht in de buurt waar we wonen nieuws
en actualiteiten.
Cees.
03 jan 2016 19:06 #58086
door Lee
Middengolf werd gestart door Lee