Skip to main content
Algemeen

Middengolf

Meer
14 jan 2016 09:37 #58464 door PE9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Middengolf
Rendement is pants. Kom niet verder dan een procent of 50. Kerntjes worden heet, en da's niet goed. Vind wel dat met die lagere duty cycle toch een mooie blokgolf ontstaat. Dat komt denk ik door de vrijloopdiodes in de FETs zelf. Als ik daar wat supersnels overheen zet moet dat beter gaan. Maar niet veel. Krijg ook niet echt de indruk dat snelle stijgtijden van de driver veel uitmaken. Blijf nu een beetje plakken op 10 W, wat op zich zat is. Jammer dat ik geen ARB heb om m'n duty cycle te kunnen instellen. Kan natuurlijk nog wel met m'n CD4093 gaan klooien. Hmmmm...

Tjerk, 9ZZ

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
14 jan 2016 02:07 - 14 jan 2016 02:38 #58457 door buisje
Beantwoord door buisje in topic Middengolf
Zo.. Ik ben er voor zover even klaar mee, heb nu een All in One systeem zonder kabletjes e.d. geschikt voor Apple en Windows.
Until now.. All works great..

Rendement is nog niet al te hoog dus...
Filtering / Low Pass, heeft niets met het rendement te maken voor hetgeen ervoor zit, is alleen voor de buurt wat fijner.
En ja, een blokgolf gaat door tot het oneindige... In Push-Pull ben je in ieder geval van de ergste 2e harmonische af...
Maar het komt al in de buurt toch..

Wanneer jij met die fet's die lage waarde gebruiken moet, kun je misschien deze blokjes eens proberen.
1.4 uh een keer rond. Voor een Push-pull wordt dat 0,7 uh per sectie.. (met center tap)
Secundair kun je tot 15 uh erbij wikkelen.
Dingen werden veel in Torren PA's gebruikt.
Heb ze zelf tot 200 Watt gebruikt, maar worden dan wel wat warm, ook omdat voor mij de uH waarde te laag is.
Ze staan ook ergens bij die dump zaak onder in de lijst..

Soldeertin is niets anders dan elektronische lijm.
Bijlagen:
Laatst bewerkt 14 jan 2016 02:38 door buisje.

Meer
13 jan 2016 19:50 #58440 door PE9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Middengolf
Nou, er is een resultaat. Heb gedaan wat ik al vanaf het begin had moeten doen, de duty cycle verminderen. Ging die arme FETs en trafo te lijf met aan de 50 %. Dat is dus meteen PEP vermogen. Nu zit ik op ongeveer 20 % en kom ik met 18 W input aan de 10 W. VDD is nu 9 volt. Dit is met die blauwe ringkern. Die wordt goed warm, net als m'n FETs. Ik krijg er wel meer vermogen uit maar dat kost me transistoren, eentje is naar de eeuwige jachtvelden geholpen. Maar ik heb nu ook een mooie blokgolf met wel forse uitslingeringen. Spectrum loopt door tot voorbij de 30 MHz maar da's logisch qua geen filtering.

Tjerk, 9ZZ

Meer
13 jan 2016 19:21 - 13 jan 2016 19:29 #58437 door buisje
Zooo.
Windows 10 was een probleem, had effe geen code, maar Windows 7 (crack) staat er op en werk ik nu mee...
Tot zover werkt alles... :) even AVG'tje meteen erop gepl... gezet. ;)

Laatst bewerkt 13 jan 2016 19:29 door buisje.

Meer
13 jan 2016 17:56 - 13 jan 2016 18:25 #58431 door buisje

Zal eens kijken of ik via een bootstrap Win 7 er op kan krijgen, op een andere partitie dan.. HD is 1 TB...plaats zat..
Maak er dan een WinMac van... :woohoo

Effe kijken hoever we komen, Tot nu even op Samsung tablet

Bijlagen:
Laatst bewerkt 13 jan 2016 18:25 door buisje.

Meer
13 jan 2016 17:06 - 13 jan 2016 17:08 #58428 door buisje
Maakt mij niets uit, zeg het vaak ook tegen anderen, " Koop geen Mac van Appel" Wanneer je meer wilt dan alleen Mail en Twitter, want zelfs Facebook moet buiten Apple om. Op de Iphone zitten wel meer App's. Skype werkt ook maar in beperkte mate omdat ze zelf een " FaceTime" hebben.. (Die geen hond gebruikt) Nee... Dit was echt de miskoop van 2015 !!. Heb gelukkig niet het volle pond betaald. Enige voordeel is dat je geen virussen hebt, tenminste in mindere mate, omdat Appel alles afgesloten heeft, wel is er voor alles telkens weer een ander wachtwoord nodig... SHIT dus.. En ja, alles zit wel in het scherm ingebouwd, geen andere kasten elders met de daarbij behorende kabelboom.
Maar moet toch binnenkort een Windows laptop erbij hebben, voor dergelijke App's als b.v. Lt Spice.

Laatst bewerkt 13 jan 2016 17:08 door buisje.

Gemaakt door Kunena