Reparatie en Restauratie tip's
Philips 17TX291A Repareren
21 jun 2022 22:08 #94939
door peter1952
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Beantwoord door peter1952 in topic Philips 17TX291A Repareren
Dat lijkt me een prima scoop voor dit doel, de scoops die in die tijd gebruikt werden, waren minder uitgebreid.
Het beste is dat je de 1:10 probe gebruikt, dan is de belasting van de schakeling het kleinst. Die moet je eerst afregelen. Op het front zit een oogje o.i.d. waar je de probe op kunt aansluiten. Je ziet dan een blok op het scherm. Op de probe zit een schroefje waarmee je de bovenkant van de blokspanning recht kunt instellen.
Als je met de 1:10 probe meet, wordt de gevoeligheid een factor 10 lager. Dus bijv. 1 V/cm. is dan in werkelijkheid 10 V./cm.
Kijk in de documentatie onder welke condities de scoopbeelden zijn opgenomen.
De t.v. moet in elk geval op de balken generator.
Groeten,
Peter
Het beste is dat je de 1:10 probe gebruikt, dan is de belasting van de schakeling het kleinst. Die moet je eerst afregelen. Op het front zit een oogje o.i.d. waar je de probe op kunt aansluiten. Je ziet dan een blok op het scherm. Op de probe zit een schroefje waarmee je de bovenkant van de blokspanning recht kunt instellen.
Als je met de 1:10 probe meet, wordt de gevoeligheid een factor 10 lager. Dus bijv. 1 V/cm. is dan in werkelijkheid 10 V./cm.
Kijk in de documentatie onder welke condities de scoopbeelden zijn opgenomen.
De t.v. moet in elk geval op de balken generator.
Groeten,
Peter
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- leemhuis01
- [leemhuis01]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
21 jun 2022 20:16 #94938
door leemhuis01
met vriendelijke groet,
Leemhuis01
Beantwoord door leemhuis01 in topic Philips 17TX291A Repareren
www.radiomuseum.org/r/panasonic_oscilloscope_vp_5100a.html
DIt is de scoop die ik heb. en dan heb ik een 1:1 en 10:1 probe er bij.
DIt is de scoop die ik heb. en dan heb ik een 1:1 en 10:1 probe er bij.
met vriendelijke groet,
Leemhuis01
21 jun 2022 19:52 - 21 jun 2022 19:54 #94937
door peter1952
Peter Boin,
Ja, maar heb je die ook gemeten op lek? Dat gaat niet met een universeelmeter.
De aangegeven spanningen zijn allemaal gelijkspanningen, dus de meter op DC(gelijkspanning).
Daar heb je geen true-RMS meter bij nodig, dat is alleen nodig bij wisselspanning.
Elco’s hebben afvlakkende werking, het heeft geen enkel zin hier wisselspanning te meten.
Er staan in de schema’s altijd oscillogrammen getekend. Het wisselspanningsbereik van de toenmalige buisvoltmeters was totaal onbruikbaar voor dit soort spanningen. Deze waren geijkt in effectieve waarde van een sinusvormige wisselspanning en bijna geen enkele spanning in een t.v. is sinusvormig. Je hebt dus niets aan een aanwijzing op het AC-bereik.
Dus: gelijkspanningen meten met een universeelmeter op het DC-bereik, wisselspanningen met de scoop. Dan zit je altijd goed.
De spanning op de elco is dus correct.
Heb je een scoop? Ik denk dat je daar nu mee aan de gang moet.
Groeten,
Peter
De aangegeven spanningen zijn allemaal gelijkspanningen, dus de meter op DC(gelijkspanning).
Daar heb je geen true-RMS meter bij nodig, dat is alleen nodig bij wisselspanning.
Elco’s hebben afvlakkende werking, het heeft geen enkel zin hier wisselspanning te meten.
Er staan in de schema’s altijd oscillogrammen getekend. Het wisselspanningsbereik van de toenmalige buisvoltmeters was totaal onbruikbaar voor dit soort spanningen. Deze waren geijkt in effectieve waarde van een sinusvormige wisselspanning en bijna geen enkele spanning in een t.v. is sinusvormig. Je hebt dus niets aan een aanwijzing op het AC-bereik.
Dus: gelijkspanningen meten met een universeelmeter op het DC-bereik, wisselspanningen met de scoop. Dan zit je altijd goed.
De spanning op de elco is dus correct.
Heb je een scoop? Ik denk dat je daar nu mee aan de gang moet.
Groeten,
Peter
Peter Boin,
Laatst bewerkt 21 jun 2022 19:54 door peter1952.
- leemhuis01
- [leemhuis01]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
21 jun 2022 19:31 - 21 jun 2022 19:39 #94936
door leemhuis01
met vriendelijke groet,
Leemhuis01
Beantwoord door leemhuis01 in topic Philips 17TX291A Repareren
Ja, ik heb een true rms meter.
C161 meet keurig 15nF oftewel 15K
De spanning op het punt C139 is inderdaad correct.
C161 meet keurig 15nF oftewel 15K
De spanning op het punt C139 is inderdaad correct.
met vriendelijke groet,
Leemhuis01
Laatst bewerkt 21 jun 2022 19:39 door leemhuis01.
21 jun 2022 19:24 #94935
door Rene Daemen
René Daemen
Beantwoord door Rene Daemen in topic Philips 17TX291A Repareren
Hb je wel een n true rms meter
Anders geeft het verkeerde spanningn aan zeker als het pulsen zij elko wordt 10 uf
Grt René
Anders geeft het verkeerde spanningn aan zeker als het pulsen zij elko wordt 10 uf
Grt René
René Daemen
21 jun 2022 19:13 - 21 jun 2022 19:16 #94934
door peter1952
Peter Boin,
Controleer C161 eens. Die zou wel eens lek kunnen zijn.
Hoe hoog is de spanning op C169 (of is het C139( slecht te lezen))? Als die te laag is zou de spanning op punt 6 ook te laag zijn.
Groeten,
Peter
Hoe hoog is de spanning op C169 (of is het C139( slecht te lezen))? Als die te laag is zou de spanning op punt 6 ook te laag zijn.
Groeten,
Peter
Peter Boin,
Laatst bewerkt 21 jun 2022 19:16 door peter1952.