Skip to main content
Reparatie en Restauratie tip's

Philips 17TX291A Repareren

Meer
01 aug 2022 14:27 #95272 door peter1952
Beantwoord door peter1952 in topic Philips 17TX291A Repareren
Bedankt Cees!  De U achter het typenummer betekent Universeel, net als bij radio’s. Deze toestellen zijn geschikt voor wissel- en gelijkspanning. Toestellen met een A achter het typenummer zijn alleen geschikt voor wisselspanning. Veel vroege toestellen hebben een kleine transformator voor de gloeidraadvoeding van de kanaalkiezer buizen en de beeldbuis, als dat een type is met een 600 mA gloeidraad.
Latere toestellen hebben die trafo niet, maar zijn toch niet geschikt voor gelijkspanning, er zijn types geweest met een diode of een condensator als voorschakelweerstand. Ook om andere redenen kan een toestel niet geschikt zijn voor gelijkspanningsnetten.

De A of de U achter het typenummer heeft niets te maken met het feit of een toestel een streekontvanger is of niet, al hebben de streekontvangers een U achter het typenummer.
Er is ook een tx400 met een U achter het typenummer, maar is toch geen streekontvanger.
Dat de door jou genoemde 17tx180U een te geringe gevoeligheid had kwam door een defecte keramische koppelcondensator aan de ingang van de M.F.- versterker waardoor je ook geen ruis op het scherm had. Zelfs streekontvangers hadden ruis op het scherm zonder signaal. We kwamen daar bij toeval achter.

Maar René, ik ga hier geen ja/nee spelletje houden of het nou wel of niet een streekontvanger is.

En wat het oversturen betreft: Sommige oudere ontvangers konden al te sterke signalen inderdaad niet aan, maar dat kwam bij latere types niet of hoogst zelden voor.

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
01 aug 2022 13:46 #95270 door Cees PA1DBA
Beantwoord door Cees PA1DBA in topic Philips 17TX291A Repareren

Cees- pa1dba

Meer
01 aug 2022 12:59 #95268 door Rene Daemen
Beantwoord door Rene Daemen in topic Philips 17TX291A Repareren
Ik denk dat H.P gelijk heeft
De tv met. u achter het typenummer zijn streek ontvangers
Wordt ook in de bruine TV map van philips omschreven
De A typens hebben meerdere trappen en dus gevoeliger meer voor afgelegen gebieden . Of ver van de zender staat A types konden toch overstuurd raken als men heel dicht bij lopik zat.
Vergeet niet dat de 17 tx 180 zo in was gerommeld dat bijna geen beeld was ongevoelig tot 1 kringer was door J.H.
De U universeel A de super ontvanger

René Daemen

Meer
31 jul 2022 23:36 #95266 door peter1952
Beantwoord door peter1952 in topic Philips 17TX291A Repareren
Een 17tx180u is geen streekontvanger.
Een streekontvanger heeft maar twee M.F.- trappen voor het beeld.
Verder is de video eindtrap uitgerust met een EF80 of een PCF80, andere toestellen hebben een PL83 of PCL84 als video eindbuis. De 17tx180 is geschikt voor ontvangst tot in het randgebied van de zender en daarom geen streekontvanger.
Bovendien heeft een streekontvanger een zelfoscillerende lijneindtrap.
De bandbreedte van een streekontvanger is iets kleiner.
Als je signaal sterk genoeg is krijg je met een streekontvanger een prima beeld.
Er is ook nog een 14tx123u, deze heeft een kleinere beeldbuis.

Ik weet dat wijlen H.P. de 17tx180 als streekontvanger bestempelde, maar dit klopt niet, volgens de gegevens van Philips.

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.

Meer
31 jul 2022 23:09 #95265 door Rene Daemen
Beantwoord door Rene Daemen in topic Philips 17TX291A Repareren
Ik denk dat hij beter met een streek ontvanger kan begiinen niet zo’n uitgebreide
Trap ook niet zo vol gestopt
Wen 17tx123 a 14tx120 u
17 tx180 u
Persoonlijk zou ik de 291 afschrijven en als onderdelen tv gebruiken speaker
Buisjes enz

René Daemen

Meer
31 jul 2022 23:01 #95264 door Johannes
Beantwoord door Johannes in topic Philips 17TX291A Repareren
 Nick Leemhuis is inmiddels  bezig met de langstlopende vraag sessie al vanaf 26 augustus 2021 en kan ik het van hem  goed voostellen dat het voor hem een keer genoeg is en dat hij liever in een ander project zijn energie steekt.  Zoals een oud hondenhokje TX400U bijvoorbeeld,  want geloof mij,  als je zoiets weer in ere kunt stellen dan heb je echt een leuke oude tv.    
Maar Nick,   geniet eerst maar eens van jouw welverdiende vakantie en de radio en tv hobby komt later wel .   

Hans

Gemaakt door Kunena