Reparatie en Restauratie tip's
Philips 17TX291A Repareren
23 jun 2022 22:09 #94949
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Philips 17TX291A Repareren
Dit is wat hier gebeurt:
Op anode van B8 moet je een spanning van 75 Vpp hebben. Jij krijgt niet meer dan 25 Vpp. Daarmee krijg je B7t niet goed open. Die anode krijgt te weinig spanning. Eerst loopt de spanning op:
dan gaat B8 oscilleren:
Hierdoor wordt C139 ontladen:
Tenslotte stopt de oscillatie:
Aan jou de taak uit te vogelen waarom B8 niet genoeg spanning krijgt. R133, R131 of (misschien) R172 zijn suspect. C139 lijkt OK.
Probeer ook je scoop eens goed te triggeren. Maar je bent al een heel end dus wat dat aangaat...
Op anode van B8 moet je een spanning van 75 Vpp hebben. Jij krijgt niet meer dan 25 Vpp. Daarmee krijg je B7t niet goed open. Die anode krijgt te weinig spanning. Eerst loopt de spanning op:
dan gaat B8 oscilleren:
Hierdoor wordt C139 ontladen:
Tenslotte stopt de oscillatie:
Aan jou de taak uit te vogelen waarom B8 niet genoeg spanning krijgt. R133, R131 of (misschien) R172 zijn suspect. C139 lijkt OK.
Probeer ook je scoop eens goed te triggeren. Maar je bent al een heel end dus wat dat aangaat...
Tjerk, 9ZZ
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Francois129
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- leemhuis01
- [leemhuis01]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
23 jun 2022 19:09 - 23 jun 2022 19:10 #94948
door leemhuis01
met vriendelijke groet,
Leemhuis01
Beantwoord door leemhuis01 in topic Philips 17TX291A Repareren
met vriendelijke groet,
Leemhuis01
Laatst bewerkt 23 jun 2022 19:10 door leemhuis01.
23 jun 2022 16:04 #94947
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Philips 17TX291A Repareren
Dit heb je op de anode van de triode van de PCL82:
Dat is niet goed. Om te beginnen is de zaagtand incompleet en wordt steeds korter. En verdwijnt helemaal.
Zet de scoop eens op de anode van B8. Daar verwacht ik iets soortgelijks. Misschien is C139 stuk of een van de weerstanden. Of B8 zelluf. Geen idee hoe dat maffe circuit verders werkt...
Dat is niet goed. Om te beginnen is de zaagtand incompleet en wordt steeds korter. En verdwijnt helemaal.
Zet de scoop eens op de anode van B8. Daar verwacht ik iets soortgelijks. Misschien is C139 stuk of een van de weerstanden. Of B8 zelluf. Geen idee hoe dat maffe circuit verders werkt...
Tjerk, 9ZZ
- leemhuis01
- [leemhuis01]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
23 jun 2022 15:05 - 23 jun 2022 15:07 #94946
door leemhuis01
met vriendelijke groet,
Leemhuis01
Ik heb nu een meting verricht.
op pen 9 van B7 doet dit zich voort.
samen met het beeld van de beeldbuis is dit wat ik zie.
Video
op pen 9 van B7 doet dit zich voort.
samen met het beeld van de beeldbuis is dit wat ik zie.
Video
met vriendelijke groet,
Leemhuis01
Laatst bewerkt 23 jun 2022 15:07 door leemhuis01.
22 jun 2022 15:24 #94943
door peter1952
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Beantwoord door peter1952 in topic Philips 17TX291A Repareren
Precies zoals het er staat, 3 V. top-top op het stuurrooster van de video eindbuis, de PCL84, punt 8.
Dus de probe aan punt 8 en dan de contrastregelaar zo draaien dat het beeld op de scoop 3 blokjes hoog is als de verzwakker op 0,1 V/ div. staat (1:10 probe).
Denk je er om dat je de t.v. op een scheidingstrafo aansluit? Anders krijg je een pracht van een kortsluiting als de scoop geaard is.
Heb je die niet, steek dan de steker zo in het stopcontact dat er geen spanning op het chassis staat en verbind de scoop aan een ongeaard stopcontact (anders gaat je aardlek eruit). Een scheidingstrafo is natuurlijk beter en veiliger.
Succes!
Groeten,
Peter
Dus de probe aan punt 8 en dan de contrastregelaar zo draaien dat het beeld op de scoop 3 blokjes hoog is als de verzwakker op 0,1 V/ div. staat (1:10 probe).
Denk je er om dat je de t.v. op een scheidingstrafo aansluit? Anders krijg je een pracht van een kortsluiting als de scoop geaard is.
Heb je die niet, steek dan de steker zo in het stopcontact dat er geen spanning op het chassis staat en verbind de scoop aan een ongeaard stopcontact (anders gaat je aardlek eruit). Een scheidingstrafo is natuurlijk beter en veiliger.
Succes!
Groeten,
Peter
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
- leemhuis01
- [leemhuis01]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
22 jun 2022 14:31 #94942
door leemhuis01
met vriendelijke groet,
Leemhuis01
Oke,
Heb in de documentatie gekeken.
Maar waar moet ik nu precies die 3Volt meten????
Dat snap ik niet helemaal.
Heb in de documentatie gekeken.
Maar waar moet ik nu precies die 3Volt meten????
Dat snap ik niet helemaal.
met vriendelijke groet,
Leemhuis01