Reparatie en Restauratie tip's
Philips 17TX291A Repareren
Minder
Meer
12 mrt 2022 22:17 #94057
door Rene Daemen
René Daemen
Beantwoord door Rene Daemen in topic Philips 17TX291A Repareren
Ik heb in het begin ook een digitennekastje en een tweedenet kastje gebruikt
voor de oude zwartwit tv ben ik over gegaan naar een RF modulator VHF UHF
mede omdat het tweede net kastje niet geheel storingsvrij was buisjes
en ook het aantal apparaten wilde beperken heb ik het RF modulatortje van Goobay gekocht
je kan het zowel voor VHF de oude zwartwit tv alsmede de kleuren tv op uhf gebruiken
je scart kan je op je setopbox gebruiken interactieve tv bvb kpn en dan ook youtube app gebruiken
dan kun je oude programma bekijken uit de tijd van je tv.
als je een splitter eer op zet kun je meerdere tv op aansluiten.
ik heb eens een experiment gedaan op de rf uitgang modulator een antenne versterker aan gesloten
en op de uitgang daar aan een antenne een kamer verder een tv met antenne gezet had beeld en geluid
nog niet perfect. Dus een soort tv zender.
voor de oude zwartwit tv ben ik over gegaan naar een RF modulator VHF UHF
mede omdat het tweede net kastje niet geheel storingsvrij was buisjes
en ook het aantal apparaten wilde beperken heb ik het RF modulatortje van Goobay gekocht
je kan het zowel voor VHF de oude zwartwit tv alsmede de kleuren tv op uhf gebruiken
je scart kan je op je setopbox gebruiken interactieve tv bvb kpn en dan ook youtube app gebruiken
dan kun je oude programma bekijken uit de tijd van je tv.
als je een splitter eer op zet kun je meerdere tv op aansluiten.
ik heb eens een experiment gedaan op de rf uitgang modulator een antenne versterker aan gesloten
en op de uitgang daar aan een antenne een kamer verder een tv met antenne gezet had beeld en geluid
nog niet perfect. Dus een soort tv zender.
René Daemen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
12 mrt 2022 20:15 #94056
door peter1952
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Beantwoord door peter1952 in topic Philips 17TX291A Repareren
Als ik mijn TX400 een keer wil demonstreren gebruik ik een oude Digitenne ontvanger als modulator in combinatie met een UHF-converter. De Scart ingang van de Digitenne ontvanger koppel ik dan weer met de Scart uitgang van mijn KPN digitale ontvanger.
Allemaal misschien een beetje omslachtig, maar het werkt prima, zonder synchronisatie problemen. Ik heb er ook al een DVD speler op gehad en ook dat gaat zonder problemen.
Groeten,
Peter
Allemaal misschien een beetje omslachtig, maar het werkt prima, zonder synchronisatie problemen. Ik heb er ook al een DVD speler op gehad en ook dat gaat zonder problemen.
Groeten,
Peter
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
12 mrt 2022 19:19 - 12 mrt 2022 19:19 #94055
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Philips 17TX291A Repareren
Dat gaat prima werken! DVD is perfect stabiel en een testbeeld helemaal OK. Wat zijn het voor testbeelden? Wat je kan doen is met ffmpeg plaatjes omzetten naar MPEG2 video en die met een DVD editor masteren naar een DVD. Of je neemt een Raspberry Pi en speelt plaatjes af. Er had iemand speciaal een programmaatje geschreven maar dat moet ik opzoeken... Dit is er een bijvoorbeeld:Daar kan ik dan wel een dvd speler op aansluiten met een DVD met opgenomen testbeeld,
Dan heb ik alsnog een testbeeld op de televisie gekregen.
Of gaat dit idee niet werken???
Tjerk, 9ZZ
Laatst bewerkt 12 mrt 2022 19:19 door PE9ZZ. Reden: Oorlog met die KUDT editor! Blijft een KRENG! Waar is mijn plaatje!
- leemhuis01
- [leemhuis01]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
12 mrt 2022 16:07 #94054
door leemhuis01
met vriendelijke groet,
Leemhuis01
Beantwoord door leemhuis01 in topic Philips 17TX291A Repareren
Helaas is mij de PM5508 niet meer gegund door de betreffende persoon.
Hij reageert niet meer op mijn berichten ...
Terwijl hij ze wel gelezen heeft.
Beetje vervelend dus.
Maar, ik kan ook een rf modulator uit een vhs speler gebruiken toch??
Ik heb er vandaag 2 weten te bemachtigen uit spelers die onderweg waren naar de mileustraat (stort)
Dan, daar ga ik dan nu eens even mee bezig.
Daar kan ik dan wel een dvd speler op aansluiten met een DVD met opgenomen testbeeld,
Ook ben ik druk bezig met het meten van de weerstanden van de televisie.
Daar word dus ook druk aan gewerkt.
Bij progressie houdt ik het forum op de hoogte.
Hij reageert niet meer op mijn berichten ...
Terwijl hij ze wel gelezen heeft.
Beetje vervelend dus.
Maar, ik kan ook een rf modulator uit een vhs speler gebruiken toch??
Ik heb er vandaag 2 weten te bemachtigen uit spelers die onderweg waren naar de mileustraat (stort)
Dan, daar ga ik dan nu eens even mee bezig.
Daar kan ik dan wel een dvd speler op aansluiten met een DVD met opgenomen testbeeld,
Ook ben ik druk bezig met het meten van de weerstanden van de televisie.
Daar word dus ook druk aan gewerkt.
Bij progressie houdt ik het forum op de hoogte.
met vriendelijke groet,
Leemhuis01
09 mrt 2022 21:20 #94046
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Overigens moet je wel de goede werking verifiëren. Dit ding is een halve eeuw oud en er zitten ouwe geranium "tiktorren" in, die van die dentrieten ("whiskers") krijgen aan de pootjes binnenin die kortsluiting maken.
Zelf heb ik wel een mooie videogenerator maar die heeft geen modulator om hoogfrequent te maken... Daar zou zo'n videorecorder dan weer perfect voor zijn.
Zelf heb ik wel een mooie videogenerator maar die heeft geen modulator om hoogfrequent te maken... Daar zou zo'n videorecorder dan weer perfect voor zijn.
Tjerk, 9ZZ
09 mrt 2022 10:49 - 09 mrt 2022 10:53 #94042
door PE9ZZ
Leuk ook dat-ie voorkeuzeknoppen heeft:
Van die videorecorder gebruik je alleen de modulator om een videobron (DVD, satelliet, streamer, kabelbox) naar hoogfrequent om te zetten. Videotapes spelen niet goed af op zo'n ouwe TV vanwege de vliegwielsync. Die is erg nuttig bij ruisig signaal maar niet bij een videorecorder.
Tjerk, 9ZZ
Die PM5508 is perfect geschikt want je kan er alle frequenties mee maken die jouw TV ook zou moeten kunnen ontvangen. Alleen effe een BNC->300 ohm banaantrafootje in elkaar flansen. Het meest bruikbare patroon is het blokjesbeeld want daaraan kan je goed lineariteitsfouten mee bekijken en die heb jij. Ik zou niet meteen allerlei buizen in het wilde weg gaan vervangen want daarmee repareer je niks. Eerst beeld en dan verder kijken.@ PE9ZZ
Zou een Philips PM 5508 ook goed zijn voor dit doeleind???
Als ik een VHS speler gebruik, moet ik dan een band opnemen met een testbeeld???
Leuk ook dat-ie voorkeuzeknoppen heeft:
Van die videorecorder gebruik je alleen de modulator om een videobron (DVD, satelliet, streamer, kabelbox) naar hoogfrequent om te zetten. Videotapes spelen niet goed af op zo'n ouwe TV vanwege de vliegwielsync. Die is erg nuttig bij ruisig signaal maar niet bij een videorecorder.
Tjerk, 9ZZ
Laatst bewerkt 09 mrt 2022 10:53 door PE9ZZ.