Reparatie en Restauratie tip's
B7X73A HiQ gerestaureerd en platenspeler vraag.
07 apr 2021 17:18 - 07 apr 2021 17:22 #89869
door Huub
Beantwoord door Huub in topic B7X73A HiQ gerestaureerd en platenspeler vraag.
Bert de EF88 goed pen geeft het ook nog
deze staan vaak op gietaar versterkers
moet welbehoorlijk aangepast worden
maar is 2x sterker . dan krijg je ook meer brom
Robert ik had dat insteek trafo,tje liggen
dus dacht proberen maar ja het is voor mic
het versterkt redelijk maar geeft ook verdoffing
denk voor een oude stalen naald PU mono maneet
is dat wel goed met 78t
huub
deze staan vaak op gietaar versterkers
moet welbehoorlijk aangepast worden
maar is 2x sterker . dan krijg je ook meer brom
Robert ik had dat insteek trafo,tje liggen
dus dacht proberen maar ja het is voor mic
het versterkt redelijk maar geeft ook verdoffing
denk voor een oude stalen naald PU mono maneet
is dat wel goed met 78t
huub
Laatst bewerkt 07 apr 2021 17:22 door Huub.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Robert Gribnau
- [Robert Gribnau]
-
Minder
Meer
07 apr 2021 16:59 #89868
door Robert Gribnau
Beantwoord door Robert Gribnau in topic B7X73A HiQ gerestaureerd en platenspeler vraag.
Dag Huub,
Het is maar de vraag of het doffer worden van het geluid kwam door de insteektrafo EL6805 zelf. Want wat was toen de impedantie van jouw bron en wat was toen de impedantie van de ingang van jouw versterker?
De EL6805 heeft volgens de gegevens van Philips een omzetverhouding van 1:22. De impedantieverhouding is dan 1:22x22 = 1:484. Als je op de EL6805 een MD element met een afsluitweerstand van 47K aansluit, moet aan de versterkerkant een impedantie van 484 x 47K aanwezig zijn, dus 22.748.000 Ohm (of ruim 22,5 M Ohm). Dat is voor een normale audioversterker een ongebruikelijk hoge waarde (en ook een bron van brom en ruis).
De EL6805 is bedoeld voor het aansluiten van laagohmige microfoons, dus met een impedantie van onder de 100 Ohm en (dus) niet voor bijvoorbeeld een MD element met 47K als impedantie.
Alleen met een MC element zou het nog iets kunnen zijn omdat die ook een erg lage afsluitweerstand hebben. Maar met andere bronnen is het logisch dat het nergens naar klonk.
In veel opnamestudio's wemelt het van de ingangstransformatoren en lijntransformatoren (om galvanische scheidingen te krijgen, en dat weer om brom te voorkomen). Voordat het signaal op de CD of plaat terecht komt, is het vaak al tientallen trafo's gepasseerd. Natuurlijk moeten die transformatoren dan wel van goede kwaliteit zijn.
Groet,
Robert
Het is maar de vraag of het doffer worden van het geluid kwam door de insteektrafo EL6805 zelf. Want wat was toen de impedantie van jouw bron en wat was toen de impedantie van de ingang van jouw versterker?
De EL6805 heeft volgens de gegevens van Philips een omzetverhouding van 1:22. De impedantieverhouding is dan 1:22x22 = 1:484. Als je op de EL6805 een MD element met een afsluitweerstand van 47K aansluit, moet aan de versterkerkant een impedantie van 484 x 47K aanwezig zijn, dus 22.748.000 Ohm (of ruim 22,5 M Ohm). Dat is voor een normale audioversterker een ongebruikelijk hoge waarde (en ook een bron van brom en ruis).
De EL6805 is bedoeld voor het aansluiten van laagohmige microfoons, dus met een impedantie van onder de 100 Ohm en (dus) niet voor bijvoorbeeld een MD element met 47K als impedantie.
Alleen met een MC element zou het nog iets kunnen zijn omdat die ook een erg lage afsluitweerstand hebben. Maar met andere bronnen is het logisch dat het nergens naar klonk.
In veel opnamestudio's wemelt het van de ingangstransformatoren en lijntransformatoren (om galvanische scheidingen te krijgen, en dat weer om brom te voorkomen). Voordat het signaal op de CD of plaat terecht komt, is het vaak al tientallen trafo's gepasseerd. Natuurlijk moeten die transformatoren dan wel van goede kwaliteit zijn.
Groet,
Robert
07 apr 2021 16:36 #89867
door Bert Kn
Mvg.
Bert
Beantwoord door Bert Kn in topic B7X73A HiQ gerestaureerd en platenspeler vraag.
Ik denk dat er met een E80F SQ in plaats van de EF86 ook nog winst is te behalen wat ruis/brom betreft.
Deze trekt wel wat meer gloei stroom maar zal geen probleem zijn als de voedingstrafo niet te krap bemeten is.
Deze trekt wel wat meer gloei stroom maar zal geen probleem zijn als de voedingstrafo niet te krap bemeten is.
Mvg.
Bert
- Robert Gribnau
- [Robert Gribnau]
-
Minder
Meer
07 apr 2021 15:21 - 07 apr 2021 15:28 #89866
door Robert Gribnau
Beantwoord door Robert Gribnau in topic B7X73A HiQ gerestaureerd en platenspeler vraag.
Ik denk dat je met een pentode aan de ingang toch altijd wat ruis zal hebben. Pentoden hebben ten opzichte van trioden nu eenmaal last van extra ruis in de vorm van ‘verdelingsruis’ (door kleine fluctuaties in de verdeling van de kathodestroom over de anode en het schermrooster).
Mijn ervaringen met de AG9015 en een zelf gebouwde PU-voorversterker (ontwerp Philips, met EF86 + ECC83 per kanaal; gestabiliseerde voeding, ook voor de gloeidraden) bevestigen dit voor mij, maar ik sta natuurlijk open voor tegenbewijs.
Brom is wel te voorkomen (bedrading/afscherming/voorkomen aardlussen/etc.). Mijn eigen bouwsel bromt niet maar ik hoor over het gehele frequentiebereik ruis (Denon DL-160 moving coil element; afgifte = 1,6 mV; afsluitweerstand = 47K dus geen step-up trafo nodig). Die ruis ‘verdrinkt’ wel flink in de plaatruis zodra je een plaat afspeelt, maar ik ben toch niet echt tevreden. Er staat dan ook een project op stapel voor nog een PU-voorversterker met alleen trioden in het signaalpad.
In de B7X73A zit ook nog een weerstand van 470K tussen ingang en stuurrooster. Dat is een tamelijk hoge waarde. Als ik me niet vergis, draagt die weerstand ook nog bij aan de ruis (maar een lagere waarde zal de RIAA correctie verstoren). En hoe hoger de waarde, hoe hoger de ruis. In mijn eigen bouwsel is de waarde van die weerstand overigens 68K (maar de waarden in het RIAA tegenkoppelcircuit zijn ook anders).
Ik heb geen ervaring met het gebruik van een moving coil element met de gebruikelijke lage afsluitweerstand en step-up transformator zoals Cees voorstelt. Ik kan me best voorstellen dat wanneer je het ingangssignaal maar hoog genoeg krijgt, de ruis minder een probleem zal zijn (de signaal/ruis afstand wordt er immers groter door).
Groet,
Robert
Mijn ervaringen met de AG9015 en een zelf gebouwde PU-voorversterker (ontwerp Philips, met EF86 + ECC83 per kanaal; gestabiliseerde voeding, ook voor de gloeidraden) bevestigen dit voor mij, maar ik sta natuurlijk open voor tegenbewijs.
Brom is wel te voorkomen (bedrading/afscherming/voorkomen aardlussen/etc.). Mijn eigen bouwsel bromt niet maar ik hoor over het gehele frequentiebereik ruis (Denon DL-160 moving coil element; afgifte = 1,6 mV; afsluitweerstand = 47K dus geen step-up trafo nodig). Die ruis ‘verdrinkt’ wel flink in de plaatruis zodra je een plaat afspeelt, maar ik ben toch niet echt tevreden. Er staat dan ook een project op stapel voor nog een PU-voorversterker met alleen trioden in het signaalpad.
In de B7X73A zit ook nog een weerstand van 470K tussen ingang en stuurrooster. Dat is een tamelijk hoge waarde. Als ik me niet vergis, draagt die weerstand ook nog bij aan de ruis (maar een lagere waarde zal de RIAA correctie verstoren). En hoe hoger de waarde, hoe hoger de ruis. In mijn eigen bouwsel is de waarde van die weerstand overigens 68K (maar de waarden in het RIAA tegenkoppelcircuit zijn ook anders).
Ik heb geen ervaring met het gebruik van een moving coil element met de gebruikelijke lage afsluitweerstand en step-up transformator zoals Cees voorstelt. Ik kan me best voorstellen dat wanneer je het ingangssignaal maar hoog genoeg krijgt, de ruis minder een probleem zal zijn (de signaal/ruis afstand wordt er immers groter door).
Groet,
Robert
Laatst bewerkt 07 apr 2021 15:28 door Robert Gribnau. Reden: Aanvulling
07 apr 2021 14:34 - 07 apr 2021 14:49 #89865
door Huub
Beantwoord door Huub in topic B7X73A HiQ gerestaureerd en platenspeler vraag.
Cees zo heb ik ook wel ens een MIC .trafotje gebruikt
Ja het transformeert wel op maar geeft ook een
eenorme verdoffing met het geluid
PH.. Mic trafo EL6805 heb deze op een metaal kastje gezet men buis voet
het is en opsteek ..voor de ELA versterkers
Mischien een MC .element trafo maar het is weer trafo,s er tussen
Ik heb zo al veeel het een en ander uit geprobeert maar het besten
is een passent vvst transistor of zelf maken met ECC 83
maar dat geeft ook bij zorg OA klein voedingtje goed af gevlakt
gloeistroom draden goed te torsen ..buis niet zo dicht op de trafo
C,naar massa 110 van de trafo wil nog wel een helpen tegen brom
huub
Ja het transformeert wel op maar geeft ook een
eenorme verdoffing met het geluid
PH.. Mic trafo EL6805 heb deze op een metaal kastje gezet men buis voet
het is en opsteek ..voor de ELA versterkers
Mischien een MC .element trafo maar het is weer trafo,s er tussen
Ik heb zo al veeel het een en ander uit geprobeert maar het besten
is een passent vvst transistor of zelf maken met ECC 83
maar dat geeft ook bij zorg OA klein voedingtje goed af gevlakt
gloeistroom draden goed te torsen ..buis niet zo dicht op de trafo
C,naar massa 110 van de trafo wil nog wel een helpen tegen brom
huub
Laatst bewerkt 07 apr 2021 14:49 door Huub.
07 apr 2021 14:13 - 07 apr 2021 14:16 #89864
door Bert Kn
Mvg.
Bert
Beantwoord door Bert Kn in topic B7X73A HiQ gerestaureerd en platenspeler vraag.
René schreef,
Wat ik wel bedoelde is wat voor muziek je gebruikt om de kwaliteit van de weergave te
beoordelen. Dat doe je in mijn ogen met muziek waar de radio voor ontworpen was, niet
met muziek dat helemaal niet bestond in die tijd en bedoeld was in een andere tijd en voor
totaal andere installaties.
Daar denk ik toch anders over.
Met het album Hell freezes over van de Eagles Of het album Brothers in arms van de Dire Straits kun je echt wel de kwaliteit verschillen tussen diverse vintage buizen apparatuur beoordelen.
Wat ik wel bedoelde is wat voor muziek je gebruikt om de kwaliteit van de weergave te
beoordelen. Dat doe je in mijn ogen met muziek waar de radio voor ontworpen was, niet
met muziek dat helemaal niet bestond in die tijd en bedoeld was in een andere tijd en voor
totaal andere installaties.
Daar denk ik toch anders over.
Met het album Hell freezes over van de Eagles Of het album Brothers in arms van de Dire Straits kun je echt wel de kwaliteit verschillen tussen diverse vintage buizen apparatuur beoordelen.
Mvg.
Bert
Laatst bewerkt 07 apr 2021 14:16 door Bert Kn.