Skip to main content
Reparatie en Restauratie tip's

B7X73A HiQ gerestaureerd en platenspeler vraag.

Meer
05 apr 2021 11:14 #89808 door paulsnip
Daar was ik al bang voor. Wel jammer dat je de originele voorversterker moet afkoppelen. Ik zou het mooier vinden om het origineel te laten. maar ik had van Rene ook al begrepen dat dat niet goed werkt.
Ik ga me er eens in verdiepen of de voorversterker misschien eenvoudig aan te passen is zodat hij iets meer versterking geeft. En dan een degelijke afgeschermde kabel tussen platenspeler en radio.
Ik las ook nog ergens iets over bepaalde DJ elementen die in plaats van 5mV 9mV afgifte hebben. Zou ook nog een optie zijn.
En anders blijk ik gewoon de Philips platenspeler uit hetzelfde bouwjaar gebruiken. Vind ik er optisch ook gewoon het beste bij passen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
05 apr 2021 10:50 #89806 door peter1952
Met de GH915 heb ik zelf ook goede ervaringen, gebruik deze zelf ook regelmatig. Werkt ook prima met niet-Philips elementen.
Om de uitgangen te koppelen voor mono heb je bij deze voorversterker ook geen koppelweerstanden nodig, deze zitten al in de voorversterker. Kennelijk heeft Philips rekening gehouden met aansluiten op mono radio’s.
Deze voorversterkertjes zijn nog wel te vinden.

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.

Meer
05 apr 2021 10:28 #89804 door Huub
Ja daar heeft peter gelijk mee
je komt zgz niet goed uit de verf
beter is een losse vvst gebruiken
in zo vind ik de PH vvst .GH915 prettig
deze past goed niet te sterk met de af giften
Din uit voering wel .
succes . huub

Meer
05 apr 2021 09:57 #89803 door peter1952
De AG3020/3021 geeft ongeveer 3 x zoveel spanning af als bijvoorbeeld een GP400.
De voorversterker van de B7X73A is door zijn bouw erg bromgevoelig en dat merk je vooral bij het gebruik van moderne(re) elementen. Vooral de ingangsbussen zijn slecht afgeschermd.
Wil je optimaal resultaat behalen, dan kun je beter de interne voorversterker afkoppelen en een externe voorversterker gebruiken. Je kunt dan vrijwel elk M.D.- element gebruiken.

Ik heb eens een poging ondernomen om de brom te verminderen door de binnenkant van de kast te bekleden met folie en die te aarden, echter er blijft toch altijd een brommetje over. 
De geluidskwaliteit is toch beter als je een externe voorversterker gebruikt.

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: RR1957

Meer
05 apr 2021 09:36 #89801 door paulsnip
De vraag gaat over een platenspeler die ik bij dit apparaat wil gaan gebruiken.

De B7X73A heeft een ingebouwde voorversterker met 2 standen: Dyn en Xtal.
Ik gebruik nu de super simpele Philips platenspeler die je op de foto's zit. Met een nieuw reproductie keramisch element. Deze heeft een iets lagere afgifte dan een original kristal element. Door een weerstand in de voorversterker te veranderen heb ik dit op acceptabel niveau gekregen in de Xtal stand. Iets zachter dan de FM en ook minder "vol".
Denk dat dat het maximale is wat erin zit met dit element. Heb al begrepen dat een kristal of keramisch element nooit Hifi zal worden.
Ik heb inmiddels ook een Garrard TA6 uit 1962 op de kop getikt. Wilde eigenlijk een Lenco L70, maar die zijn me gewoonweg te duur.
Nu komt de vraag:
Ik wil in deze Garrard graag een element gaan gebruiken in combinatie met de originele voorversterker in de radio. Dit element zou dan dezelfde "afgifte" moeten hebben als de oude Philips "Dyn" elementen. Dat is meer dan wat de huidige moderne elementen doen volgens mij. Volgens Rene (RR 1957) is de voorversterker bedoeld voor de Philips AG 3020 en 3021 elementen. Ik kan echter nergens vinden wat de spanningsafgifte van deze elementen is. Meer dan een huidig MM element, maar minder dan een kristal element.
Iemand suggesties? Dus "hifi kwaliteit" via de originele voorversterker in de radio.
Ik zie zo langzamerhand door de bomen het bos niet meer.

Meer
05 apr 2021 09:22 - 05 apr 2021 09:24 #89800 door paulsnip
Inmiddels heb ik de B7X73A set ook gerestaureerd. Ik wilde hem verkopen omdat ik er niet echt een plek voor heb. Maar het is iets unieks wat je niet zo snel weer vindt, dus besloten hem voorlopig maar te houden. Gelukkig nog een plekje kunnen vinden waar hij redelijk goed kan staan. (De platenspeler moet nog op een tafeltje).

De restauratie bestond uit het grondig reinigen. Vinyl op de radio is weer brandschoon en opnieuw vastgelijmd. Toch mooi dat het originele materiaal behouden kon blijven. De basspeaker was nieuw. Dus daar heb ik niks aan gedaan. De radio is gereviseerd en gerepareerd waar nodig. Speelt weer perfect met als enige mankementje nog een licht kraakje bij het draaien van de volume potmeter. Tijdens het spelen geeft dit verder geen hinder. Dan is hij kraakvrij en het geluid overweldigend. Nog een paar keer reinigen met Deoxit heeft mij wel eens gered. Of uiteindelijk toch vervangen. Of gewoon laten zitten. De radio functioneert er prima om.
De satellieten zijn volledig opgeknapt. Het doek is schoongemaakt met een mengsel van bleek en wasmiddel. Is een stuk beter geworden, maar helaas niet zo brandschoon als dat wat op de nieuwe hoekspeaker zit.
Het houtwerk is in een zijdeglans lak gespoten. Daardoor ziet de radio er weer zeer netjes en origineel uit. 

Laatst bewerkt 05 apr 2021 09:24 door paulsnip.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: RR1957

Gemaakt door Kunena