Skip to main content
Reparatie en Restauratie tip's

B7X73A HiQ gerestaureerd en platenspeler vraag.

Meer
07 apr 2021 09:31 #89857 door paulsnip

Paul schreef,

De basspeaker in de hoogohmige set is wel specifiek voor deze hoekbox geloof ik.

Niet specifiek voor deze hoekbox.
De B7X63A en de B8X72A  hebben die 9710A luidspreker ook.
En niet te vergeten de hoekbox van de 1200 Ohm AD5032 LS set, daar zit er naast de 9710B 400 Ohm ook een in.
Meer kan ik er zo niet bedenken.

Ah, 9710A, de hoogohmige versie van de gewone 9710 dus. Hij zit zo ingepakt in de hoekbox dat ik dat niet gezien heb. 
De 9710 is een speaker die ook erg geliefd is bij HiFi liefhebbers. Vaak als je een BX740 of 750A in de lage prijsklasse koopt dan is deze speaker er al uit gejat. Omdat de speaker zelf veel meer waard is dan de radio. Ik heb er nu 2 waar de speaker gelukkig nog in zit. Maar anders kan er net zo goed een basspeaker van een BX653A in. (Een goedkopere BiAmpli). Deze heeft exact dezelfde afmetingen. En het verschil is in zo'n open kast radio niet te horen. De 9710 is eigenlijk een beetje overkill voor een conventionele radiokast. 
De volgende gebruiker (s) zei dank u: RR1957

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
07 apr 2021 09:23 #89856 door paulsnip
Zal ook met de instelling van de toonregeling te maken hebben. In de stand Fidelita is hij inderdaad neutraal en redelijk "scherp". Zelf zet ik hem op Orchestra zodat ik wat met de toonregeling kan frutselen. Op FM kan de bas helemaal op min. Draai ik een plaat met het huidige keramisch element kan de bas weer een tikje omhoog.
Ik heb wel op advies van jou Rene, de baspoort sleuven in de hoekspeaker afgesloten. Anders was de bas wel heel sterk vooral bij gebruik van de radio.
Een andere, hoogwaardige, bron zoals een cd speler of bluetooth module heb ik nog niet aangesloten gehad omdat je dan ook de voorversterker buiten spel moet zetten.
Het "karton" van de speakers is ook 50 jaar oud. En buizen geven nu eenmaal altijd een wat "ronder" of "warmer"geluid dan moderne transistoren. Ik denk ik dat bedoel met een warm en nostalgisch geluid.
Mijn oma, een voorbeeld huisvrouw in de jaren 50, heeft mijn verzameling laatst ook bekeken. Die zei gelijk dat zo'n HiQ set er vroeger niet in gekomen was. Die was allergisch voor draden door huis. Want dat was lastig met schoonmaken. Nog steeds staan de speakers van de stereo stijf naast het tv meubel.
Mijn vader, geboren in 1950, snapt de hele liefde voor de jaren 50 spullen niet. Terwijl als je nu op Marktplaats kijkt, de huidige generatie er schijnbaar serieuze bedragen voor over heeft.

Meer
07 apr 2021 08:57 - 07 apr 2021 08:59 #89855 door RR1957
Ps. Als een Hi-Q als de B7X73A 'nostalgisch' geluid geeft neem ik aan dat je een soort ouderwets of vervormd geluid bedoeld. Je leest dat maar al te vaak bij commentaar op buizenradio's. Men vindt het zo leuk dat ze 'warm' klinken. Maar dat hoeft helemaal niet.
Echter, een goed gereviseerde/gerestaureerde B7X73A geeft geen nostalgisch geluid , maar een behoorlijk goede hifi weergave. Bij die van mij althans. Hier speelt zeker ook het OTL genoegen mee. Zeker bij platen beluisteren is dit het geval.
Het luisteren naar een nieuwszender vind ik de mono systemen met de drie externe luidsprekers minder geschikt, wat betreft het 'verspreid' weergeven van stemmen tijdens praten. Dat komt onnatuurlijk over want iemand die tegen je praat is een specifieke bron. Voor dat doel heb ik dan ook de BX653A in de kamer staan, met het 'sleutelgat effect'.
De B7X73A gebruik ik uitsluitend voor muziek luisteren. Zelfs nooit voor muziek op de achtergrond.

Vriendelijke groet, RenéR
Als je naald maar goed is
Laatst bewerkt 07 apr 2021 08:59 door RR1957.

Meer
07 apr 2021 04:23 - 07 apr 2021 04:27 #89854 door RR1957
Betreffende de opmerking om de set maar te verkopen door Paul biedt ik mijn excuus aan. 
Dat ging te ver en was in de 'hitte' van de discussie geschreven. Niet goed.
Een forum is er echter ook voor (soms pittige) discussies te voeren. Dat is ook de lol. 
Wat ik wel bedoelde is wat voor muziek je gebruikt om de kwaliteit van de weergave te 
beoordelen. Dat doe je in mijn ogen met muziek waar de radio voor ontworpen was, niet
met muziek dat helemaal niet bestond in die tijd en bedoeld was in een andere tijd en voor
totaal andere installaties. 
Maar opnames waren zeker niet primitief in de tweede helft van de jaren vijftig. Integendeel. 

Overigens KUNNEN chassis op elkaar lijken maar toch net even anders zijn in hun functie.
Zo is bv bij de BX998A het chassis van het tafelmodel toch anders afgesteld dan hetzelfde
chassis in een meubel waar de luidsprekers in een totaal andere positie zitten. 

Philips had een hele reeks luidsprekers ontwikkeld als een soort standaardisatie. 
Werden overal in toegepast waar nodig. Zo kan je dus een AD3500 ook in een goedkoop 
radiootje vinden en in een voor die tijd dure radio combinatie. De AD3500 is gewoon een
uitstekende midden en hoge tonen luidspreker ter grootte van de mid range luidsprekers 
in een moderne stereo set. Door de dubbelconus is hij ook de tweeter. 
Zo is de 9710 in al zijn variaties ook door Philips toegepast waar ze het nodig achtten. 

Het kabelgedoe is best een punt, maar die heb je ook met een stereo set. 
Goede hifi, mono of stereo, betekend gewoon: kabels in huis. 
Neem ook eens de sets van de jaren 70 en 80 met al die componenten om aan elkaar te 
koppelen, versterker, tuner, platenspeler, cassettedek, cd speler, en dan de twee luidsprekers. 
Ik kan me het gestoethaspel achter al die apparaten nog maar al te goed herinneren. 
Daar komt nog bij dat men combinaties met losse luidsprekers in de jaren vijftig helemaal
nog niet gewend was en had moeders een nog veel grotere lepel in de pap in huis. 

Het volmaakte van dergelijke jaren vijftig audio sets is juist het plezier in het onvolmaakte. 

Succes met je set Paul en uiteraard veel plezier. 
Kom gerust langs als je eens in de buurt bent. 

Vriendelijke groet, RenéR
Als je naald maar goed is
Laatst bewerkt 07 apr 2021 04:27 door RR1957.

Meer
07 apr 2021 01:18 - 07 apr 2021 01:25 #89853 door Bert Kn
Paul schreef,

De basspeaker in de hoogohmige set is wel specifiek voor deze hoekbox geloof ik.

Niet specifiek voor deze hoekbox.
De B7X63A en de B8X72A  hebben die 9710A luidspreker ook.
En niet te vergeten de hoekbox van de 1200 Ohm AD5032 LS set, daar zit er naast de 9710B 400 Ohm ook een in.
Meer kan ik er zo niet bedenken.

Mvg.
Bert
Laatst bewerkt 07 apr 2021 01:25 door Bert Kn.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: paulsnip

Meer
07 apr 2021 00:45 #89852 door paulsnip
Haha, meningen kunnen verschillen!

Ik denk inderdaad dat het met de originele vv nooit 100% gaat worden.

Wat de revisie van mijn B7X73A betreft: Ik heb alle teercondensatoren vervangen door nieuwe met exact de juiste waarde. Ook alle Elco's zijn nieuw. De weerstanden zijn stuk voor stuk doorgemeten en waar nodig vervangen door de juiste waarde. Er zat een kortsluiting in de FM tuner. Dat is ook opgelost. Verder was het een kwestie van contacten en potmeters reinigen. Daarvoor heb ik heel goed spul (Deoxit). Dat is ook allemaal prima gelukt. Alleen de volume potmeter is niet 100%. Dat wordt een nieuwe. Daar kan zelfs de beste restaurateur niks aan doen. De geluidskwaliteit op FM is zeer goed. Bijna té krachtig, maar die discussie hebben we ook al gevoerd.
Ik ben juist erg geïnteresseerd in de mening en ervaringen van anderen. Zeker op het gebied van platenspelers ben ik nog erg onervaren. Maar ik leer continu bij. Probleem is gewoon dat er geen nieuwe elementen meer te krijgen zijn die de juiste output hebben. Een keramisch element heeft minder output dan een origineel kristal element maar weer teveel om op de "dyn" stand van de voorversterker te gebruiken. De huidige MD elementen hebben een 4 keer zo lage output dan waar de radio oorspronkelijk voor ontworpen is. Een goed DJ element kan tot 10 mV gaan. De helft dus. Ook wil ik niet meer dan een paar tientjes investeren in een element. Een element van enkele honderden Euro's is aan mij niet besteed.
En wat het HiQ verhaal betreft. De radio chassis zijn exact zo opgebouwd als hun broertjes met ingebouwde speakers. Het HiQ geluid komt dus voornamelijk uit de speakers. Daarom is een goede opstelling ook van belang. (ben ik met Rene eens)
De speakers in de satellieten zijn hetzelfde als de speakers in de destijds goedkoopste (keuken) radio de B4X23A. Alleen hoeven ze bij de HiQ sets niet het hele spectrum weer te geven. De basspeaker in de hoekkast bij een laagohmige set is dezelfde als die in de BX740A en BX750A zit. (AD9710). De basspeaker in de hoogohmige set is wel specifiek voor deze hoekbox geloof ik.
De hier vaak aangehaalde Huub Peters was qua revisies inderdaad een instituut. Dat niveau zal ik nooit halen. Helaas zijn dit soort vakmensen langzaam aan aan het verdwijnen. Het plezier in de hobby is voor mij ook het knutselen. Van niets weer iets maken. Uiteindelijk moet deze sector het toch van de hobbyisten hebben. Als je een revisie professioneel moet laten doen en de uren echt betalen dan worden de radio's onbetaalbaar.
Deze HiQ set was voor mijn standaard eigenlijk te duur en ook te mooi. Maar ik wilde graag zoiets hebben.
Ik heb er inmiddels een beetje een haat/liefde verhouding mee. Het zijn niet de meest praktische dingen qua opstelling. Snoeren bende zoals ik dat noem.
Ik had de hoogohmige set te koop gezet. Voor een forse maar in mijn ogen faire prijs. Ik heb 2 serieuze gegadigden gehad. Waarvan 1 afhaakte omdat hij er niet de ruimte voor had, en een ander kreeg op het laatste moment geen goedkeuring van zijn vrouw. Ik denk dat dat vroeger ook wel een beetje het probleem was.
Ik heb een Philips platenspelertje gevonden die er qua styling en bouwjaar bij past, maar dat is een beetje een low-end ding. Dankzij dit forum heb ik al meerdere ideeën aangedragen gekregen voor een betere platenspeler van Philips uit dezelfde tijd.
Als "HiFi" set heb ik een Yamaha versterker (AX-1050), een Yamaha platenspeler en 2 vloerstaande boxen van MB Quart (Made in West! Germany). Dat is voor mijn muziek smaak een erg fijne set. Maar nog lang niet audiofiel.
De beleving van een lampenradio, om het maar even oneerbiedig te zeggen, is anders. Het aanzetten met een stevige druk op de knop. Het langzaam aan opwarmen. De geur. De warmte. Het "nostalgische" geluid. Juist het net niet perfecte maakt het aantrekkelijk. Daarom is vinyl nu ook aan zo'n opmars bezig. Objectief gezien is een cd of goede digitale muziek veel beter. Maar de beleving is totaal anders. Zo'n plaat met zo'n prachtige hoes... Dat is heel wat anders dan een gedownload MP3 bestandje.

Gemaakt door Kunena