Reparatie en Restauratie tip's
B7X73A HiQ gerestaureerd en platenspeler vraag.
07 apr 2021 00:07 - 07 apr 2021 00:08 #89851
door RR1957
Voors en tegens, het hoort er bij.
Maar het gaat Paul niet lukken om de vv -goed- te gebruiken.
Zie vooral ook het commentaar van Peter B. hierover.
En dat is toch degene met een enorme brok ervaring van hier tot ginder.
En voor mij is het zeker geen religie en zeker geen beste van het beste.
Bij mij gaat het JUIST om de oude radio met een geweldige geluidskwaliteit.
Dan heeft Paul het toch niet begrepen.
Bij deze mijn slotbijdrage. Excuus voor de overlast.
Vriendelijke groet, RenéR
Als je naald maar goed is
Beantwoord door RR1957 in topic B7X73A HiQ gerestaureerd en platenspeler vraag.
Haha, dat is waar.Rustig rustig maar. Het knalt van mijn scherm af.
Voors en tegens, het hoort er bij.
Maar het gaat Paul niet lukken om de vv -goed- te gebruiken.
Zie vooral ook het commentaar van Peter B. hierover.
En dat is toch degene met een enorme brok ervaring van hier tot ginder.
En voor mij is het zeker geen religie en zeker geen beste van het beste.
Bij mij gaat het JUIST om de oude radio met een geweldige geluidskwaliteit.
Dan heeft Paul het toch niet begrepen.
Bij deze mijn slotbijdrage. Excuus voor de overlast.
Laatst bewerkt 07 apr 2021 00:08 door RR1957.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
06 apr 2021 23:52 #89850
door admin
Henk van 't Kruis
Beantwoord door admin in topic B7X73A HiQ gerestaureerd en platenspeler vraag.
Rustig rustig maar. Het knalt van mijn scherm af.
Henk van 't Kruis
De volgende gebruiker (s) zei dank u: RR1957
06 apr 2021 23:50 #89849
door paulsnip
Beantwoord door paulsnip in topic B7X73A HiQ gerestaureerd en platenspeler vraag.
Rene, ik denk dat wij anders naar deze installaties kijken. Voor jou is het bijna religie en het beste van het beste. Voor mij is het een oude radio met interessante techniek en een voor die tijd geweldige geluidskwaliteit. Ieder beleeft er op zijn eigen manier plezier aan.
Ik verkoop ze zeker niet omdat jij vindt dat ik er niet op de juiste manier gebruik van maak
Ik verkoop ze zeker niet omdat jij vindt dat ik er niet op de juiste manier gebruik van maak
06 apr 2021 23:10 - 06 apr 2021 23:47 #89848
door RR1957
Ook dat geeft dan aan dat er iets niet in orde is met je revisie of wat dan ook bij je B7X73A.
Opstelling kan ook nog iets zijn. Op de foto van je is die niet optimaal. De opstelling van
een dergelijke mono set is veel lastiger dan een stereo set opstellen zeg ik altijd maar.
Juist de opnames van zeg 1955 tot 1965 worden gewaardeerd. Er wordt wel eens gezegd
dat die opnames juist tot de beste behoren die ooit gemaakt zijn OMDAT men in die tijd juist
installaties gebruikte met buizen.
Het heeft weinig met slijtage te maken en ik heb geen zin om mijn eerdere verhalen alhier
over het verschil in kwaliteit van vinylplaten in de jaren vijftig en daarna nog eens op te ratelen.
Versleten (te) platen moet je sowieso niet kopen.
Popmuziek zoals jij die noemt hoort ook helemaal niet op je B7X73A uit 1957 thuis. Met die
over-opgepepte stereo opnames heeft de radio helemaal niets van doen. Het is jouw
keuze om die muziek op een radio uit 1957 af te spelen. Het is u eenmaal muziek met kunstmatige
effectbejag waar het voor bedoeld is. Best mooi, maar het hoort niet op een jaren 50 radio thuis.
Mijn ervaringen is juist dat de opnames uit 1955-1965 tot de beste behoren om weer te geven
op de HiQ set. De bedoeling van die opnames was juist om die zo natuurlijk mogelijk te maken
en weer te geven. Unplugged effect zeg maar. Zoals het hoort bij muziek in die tijd.
Kom maar eens langs bij mij en ik zal je van je stoel laten vallen van verbazing en niet door
effectbejag geluidstrillingen. Versterkt kunstmatige effectbejag heb ik niet op platen staan,
wel fijne (vintage) muziek dat realistisch op natuurlijke wijze wordt weergegeven.
Desnoods draai ik Doris Day met een prettig orkest als begeleiding erbij, voor je.
Een piano goed en natuurlijk weergeven is heel wat moeilijker dan snerpende elektrische
gitaren en kunstmatig elektronisch versterkte bassen.
Juist de eenvoud in muziek toont de kwaliteit van een installatie.
Ik laat het hierbij. Ben alweer te uitgebreid bezig.
Doe het zoals je denkt dat het het beste is, maar eerlijk gezegd zou ik je toch adviseren je Hi-Q's
te verkopen zoals je van plan was en lekker naar je muziek te luisteren op een moderne stereo
installatie.
Deze plaat met alleen Ella en alleen begeleiding avn een piano.
En geloof me, fantastische opnames en juist dit zijn de moeilijkste opnames en het moeilijkst
om goed weer te geven. Een goed gereviseerde B7X73A en goed opgesteld kan dat best.
Geen massale bombarie. Muziek in zijn meest primaire vorm zonder kunst en vliegwerk.
Maar het komt absoluut wel binnen bij de luisteraars.
Ik heb een paar nieuwe platen, onder andere van de Eagles omdat ik daar zwaar fan van ben. Deze klinken opmerkelijk krachtiger dan het vintage vinyl wat verder nog aanwezig is. Is dit slijtage? Of werd er vroeger anders opgenomen? Vooral de bas van "Hotel California" is voelbaar en niet alleen hoorbaar. Ook met het remake keramisch element.
Ook dat geeft dan aan dat er iets niet in orde is met je revisie of wat dan ook bij je B7X73A.
Opstelling kan ook nog iets zijn. Op de foto van je is die niet optimaal. De opstelling van
een dergelijke mono set is veel lastiger dan een stereo set opstellen zeg ik altijd maar.
Juist de opnames van zeg 1955 tot 1965 worden gewaardeerd. Er wordt wel eens gezegd
dat die opnames juist tot de beste behoren die ooit gemaakt zijn OMDAT men in die tijd juist
installaties gebruikte met buizen.
Het heeft weinig met slijtage te maken en ik heb geen zin om mijn eerdere verhalen alhier
over het verschil in kwaliteit van vinylplaten in de jaren vijftig en daarna nog eens op te ratelen.
Versleten (te) platen moet je sowieso niet kopen.
Popmuziek zoals jij die noemt hoort ook helemaal niet op je B7X73A uit 1957 thuis. Met die
over-opgepepte stereo opnames heeft de radio helemaal niets van doen. Het is jouw
keuze om die muziek op een radio uit 1957 af te spelen. Het is u eenmaal muziek met kunstmatige
effectbejag waar het voor bedoeld is. Best mooi, maar het hoort niet op een jaren 50 radio thuis.
Mijn ervaringen is juist dat de opnames uit 1955-1965 tot de beste behoren om weer te geven
op de HiQ set. De bedoeling van die opnames was juist om die zo natuurlijk mogelijk te maken
en weer te geven. Unplugged effect zeg maar. Zoals het hoort bij muziek in die tijd.
Kom maar eens langs bij mij en ik zal je van je stoel laten vallen van verbazing en niet door
effectbejag geluidstrillingen. Versterkt kunstmatige effectbejag heb ik niet op platen staan,
wel fijne (vintage) muziek dat realistisch op natuurlijke wijze wordt weergegeven.
Desnoods draai ik Doris Day met een prettig orkest als begeleiding erbij, voor je.
Een piano goed en natuurlijk weergeven is heel wat moeilijker dan snerpende elektrische
gitaren en kunstmatig elektronisch versterkte bassen.
Juist de eenvoud in muziek toont de kwaliteit van een installatie.
Ik laat het hierbij. Ben alweer te uitgebreid bezig.
Doe het zoals je denkt dat het het beste is, maar eerlijk gezegd zou ik je toch adviseren je Hi-Q's
te verkopen zoals je van plan was en lekker naar je muziek te luisteren op een moderne stereo
installatie.
Deze plaat met alleen Ella en alleen begeleiding avn een piano.
En geloof me, fantastische opnames en juist dit zijn de moeilijkste opnames en het moeilijkst
om goed weer te geven. Een goed gereviseerde B7X73A en goed opgesteld kan dat best.
Geen massale bombarie. Muziek in zijn meest primaire vorm zonder kunst en vliegwerk.
Maar het komt absoluut wel binnen bij de luisteraars.
Laatst bewerkt 06 apr 2021 23:47 door RR1957.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: paulsnip
06 apr 2021 22:50 - 06 apr 2021 23:36 #89847
door RR1957
Het ontkoppelen van de ingebouwde voorversterker is maar een kleine ingreep. Het signaal
van mijn element/platenspeler gaat rechtstreeks naar de versterking van de radio en naar
de luidsprekers. Feitelijk zoals bij de meeste andere radio's uit die tijd die geen ingebouwde
vv hadden. Die moesten er dan de externe bijkopen die Philips toentertijd aanbood, ook
alleen bedoeld voor de twee mono MD elementen van Philips in 1957.
Ik begin toch sterk te vermoeden dat je revisie niet optimaal is gezien je beschrijvingen.
Daardoor heb je toch niet de kwaliteit bereikt wat optimaal mogelijk is met deze HiQ set.
Bij mij is de B7X73A absoluut stil van bijgeluiden en dat betekend dat de radio ZELF
dus uitstekend werkt, zonder de toegevoegde waarde van de vv.
De vv is immers alleen maar een extra service van Philips geweest, met name om
ALLEEN hun twee MD elementen te gebruiken in 1957. Zoals met alles deed Philips er
alles aan om er voor te zorgen dat de consument, eenmaal gekozen voor Philips,
zoveel mogelijk van Philips zou gaan gebruiken.
De ingebouwde vv bij de B7X73A was voor geen enkel andere MD element bedoeld,
want die bestonden nog niet eens, behalve die van Philips! Feitelijk kwam na de
productie van de B7X73A de MD elementen , in stereo , pas goed op gang.
Als er dus iets NIET authentiek is , dan is het wel het gebruik van een stereo MD
element op deze radio, want die bestonden nog helemaal niet (bij de ontwikkeling ervan).
Dat geef ik uiteraard volmondig toe. Maar daardoor ben ik wel in staat om optimaal te
genieten van het aanbod van vinylplaten, in vintage vorm en in hedendaagse kwaliteit,
mono en stereo.
In feite is JUIST jouw pogingen om de vv zodanig aan te passen, en daarbij onvolkomen-
heden te accepteren, voor een stereo MD element totaal niet authentiek.
Dan kom je ook nog met een heel verhaal over afscherming van draden en pluggen,
maar dat is bij mij niet het geval EN TOCH heb ik hifi kwaliteit zonder enige bijgeluiden
van de techniek of de omgeving. Ik zeg het NOG maar een keer.
Nee, als jij het zo omschrijft klopt er iets niet in je revisie.
Maar ik wil best wel heel hooghartig zeggen dat ik twee absolute experts heb gehad die
mijn B7x73A hebben gereviseerd. Klinkt arrogant misschien, maar het is gewoon zo.
En daar ben ik donders blij mee.
Ik vind het jammer dat je niet naar de ervaringen wil luisteren van anderen die al veel
langer met dit soort materie bezig zijn, hun ervaringen hebben gehad EN van de expertise
gebruik hebben kunnen maken van een aantal experts voor de revisies/restauraties.
Helaas is er daar een van overleden en kunnen we niet meer van diens ervaringen
gebruik maken.
Daarnaast ben ik het ook niet met je eens dat een Lenco, aangeboden voor het eerst in
1957/58 niet zou passen bij de B7X73A. De vormgeving van de B7X73A was geïnspireerd
op de toen opkomende en uiterst modern geachte Scandinavische vormgeving: dat
betekend eenvoud, functionaliteit en natuurlijke materialen. Het is een specifieke kijk
op vormgeving en zowel de B7X73A als de Lenco behoren daar juist toe. Wat jij bedoeld
is een bepaald romantisch beeld van jaren vijftig vormgeving.
Mijn eerste B7X73A kreeg ik zo'n 15 jaar geleden, omdat een vriend van me hem eerst
had aangeschaft. Die had een vintage inrichting als in de eerste helft van de jaren vijftig,
een beetje een oma inrichting zeg maar. Precies het beeld dat veel mensen hebben van
de jaren vijftig , van "toen was het geluk heel gewoon". Dat er ook een moderne vorm van
design was werd en wordt vaak genegeerd. Maar die was er ZEER ZEKER. Veel
absolute top design komt juist ook uit de jaren vijftig. Vakmatig weet ik daar wel iets van.
De B7X73A behoort daartoe en bijvoorbeeld e B6X62A feitelijk niet. Die heeft de meer
'conservatieve' vormgeving, die makkelijk past in vrijwel elk interieur van die tijd.
Terugkomend op die vriend, die vond de B7X73A achteraf dus veel te modern bij ZIJN
jaren vijftig inrichting (feitelijk nog een beetje voor-oorlogs). Omdat ik toen de BX642A had
(dus ook met de conservatief vormgegeven baskast) hebben we geruild.
Deze vriend heeft nog steeds deze BX642A.
Ook hier ben ik het niet mee eens.Dat jij het stil hebt gekregen komt voornamelijk doordat je de originele voorversterker uitgeschakeld hebt Rene.
Ik denk dat het vroeger ook niet 100% brom en ruisvrij was. En inderdaad, ik heb veel oude platen. Koop ze bij voorkeur ook gebruikt. Die zijn ook niet 100% stil.
Als je belachelijk authentiek wil zijn moet je op zijn minst ook een voorversterker gebruiken uit 1957.
De aansluiting voor de platenspeler bij de B7X73A is helemaal niet afgeschermd. En er zit ook nog een schakelaar aan die ook allerlei stoorsignalen kan oppakken.
Niet alleen het (zwakke) muziek signaal maar ook de storing die opgepakt wordt op de aansluitbussen en schakelaar wordt versterkt.
Het ontkoppelen van de ingebouwde voorversterker is maar een kleine ingreep. Het signaal
van mijn element/platenspeler gaat rechtstreeks naar de versterking van de radio en naar
de luidsprekers. Feitelijk zoals bij de meeste andere radio's uit die tijd die geen ingebouwde
vv hadden. Die moesten er dan de externe bijkopen die Philips toentertijd aanbood, ook
alleen bedoeld voor de twee mono MD elementen van Philips in 1957.
Ik begin toch sterk te vermoeden dat je revisie niet optimaal is gezien je beschrijvingen.
Daardoor heb je toch niet de kwaliteit bereikt wat optimaal mogelijk is met deze HiQ set.
Bij mij is de B7X73A absoluut stil van bijgeluiden en dat betekend dat de radio ZELF
dus uitstekend werkt, zonder de toegevoegde waarde van de vv.
De vv is immers alleen maar een extra service van Philips geweest, met name om
ALLEEN hun twee MD elementen te gebruiken in 1957. Zoals met alles deed Philips er
alles aan om er voor te zorgen dat de consument, eenmaal gekozen voor Philips,
zoveel mogelijk van Philips zou gaan gebruiken.
De ingebouwde vv bij de B7X73A was voor geen enkel andere MD element bedoeld,
want die bestonden nog niet eens, behalve die van Philips! Feitelijk kwam na de
productie van de B7X73A de MD elementen , in stereo , pas goed op gang.
Als er dus iets NIET authentiek is , dan is het wel het gebruik van een stereo MD
element op deze radio, want die bestonden nog helemaal niet (bij de ontwikkeling ervan).
Dat geef ik uiteraard volmondig toe. Maar daardoor ben ik wel in staat om optimaal te
genieten van het aanbod van vinylplaten, in vintage vorm en in hedendaagse kwaliteit,
mono en stereo.
In feite is JUIST jouw pogingen om de vv zodanig aan te passen, en daarbij onvolkomen-
heden te accepteren, voor een stereo MD element totaal niet authentiek.
Dan kom je ook nog met een heel verhaal over afscherming van draden en pluggen,
maar dat is bij mij niet het geval EN TOCH heb ik hifi kwaliteit zonder enige bijgeluiden
van de techniek of de omgeving. Ik zeg het NOG maar een keer.
Nee, als jij het zo omschrijft klopt er iets niet in je revisie.
Maar ik wil best wel heel hooghartig zeggen dat ik twee absolute experts heb gehad die
mijn B7x73A hebben gereviseerd. Klinkt arrogant misschien, maar het is gewoon zo.
En daar ben ik donders blij mee.
Ik vind het jammer dat je niet naar de ervaringen wil luisteren van anderen die al veel
langer met dit soort materie bezig zijn, hun ervaringen hebben gehad EN van de expertise
gebruik hebben kunnen maken van een aantal experts voor de revisies/restauraties.
Helaas is er daar een van overleden en kunnen we niet meer van diens ervaringen
gebruik maken.
Daarnaast ben ik het ook niet met je eens dat een Lenco, aangeboden voor het eerst in
1957/58 niet zou passen bij de B7X73A. De vormgeving van de B7X73A was geïnspireerd
op de toen opkomende en uiterst modern geachte Scandinavische vormgeving: dat
betekend eenvoud, functionaliteit en natuurlijke materialen. Het is een specifieke kijk
op vormgeving en zowel de B7X73A als de Lenco behoren daar juist toe. Wat jij bedoeld
is een bepaald romantisch beeld van jaren vijftig vormgeving.
Mijn eerste B7X73A kreeg ik zo'n 15 jaar geleden, omdat een vriend van me hem eerst
had aangeschaft. Die had een vintage inrichting als in de eerste helft van de jaren vijftig,
een beetje een oma inrichting zeg maar. Precies het beeld dat veel mensen hebben van
de jaren vijftig , van "toen was het geluk heel gewoon". Dat er ook een moderne vorm van
design was werd en wordt vaak genegeerd. Maar die was er ZEER ZEKER. Veel
absolute top design komt juist ook uit de jaren vijftig. Vakmatig weet ik daar wel iets van.
De B7X73A behoort daartoe en bijvoorbeeld e B6X62A feitelijk niet. Die heeft de meer
'conservatieve' vormgeving, die makkelijk past in vrijwel elk interieur van die tijd.
Terugkomend op die vriend, die vond de B7X73A achteraf dus veel te modern bij ZIJN
jaren vijftig inrichting (feitelijk nog een beetje voor-oorlogs). Omdat ik toen de BX642A had
(dus ook met de conservatief vormgegeven baskast) hebben we geruild.
Deze vriend heeft nog steeds deze BX642A.
Laatst bewerkt 06 apr 2021 23:36 door RR1957.
06 apr 2021 21:46 #89845
door paulsnip
Beantwoord door paulsnip in topic B7X73A HiQ gerestaureerd en platenspeler vraag.
Ik heb een paar nieuwe platen, onder andere van de Eagles omdat ik daar zwaar fan van ben. Deze klinken opmerkelijk krachtiger dan het vintage vinyl wat verder nog aanwezig is. Is dit slijtage? Of werd er vroeger anders opgenomen? Vooral de bas van "Hotel California" is voelbaar en niet alleen hoorbaar. Ook met het remake keramisch element.