Skip to main content
Reparatie en Restauratie tip's

B7X73A HiQ gerestaureerd en platenspeler vraag.

Meer
05 apr 2021 21:06 - 05 apr 2021 21:09 #89821 door RR1957
Klopt inderdaad Max.
Mooie foto. 
Zeker een fraaie speler en leuker om te zien dan een Lenco L70,
die gewoon neutraal functioneel is maar wel meer hifi kwaliteiten heeft.
De 4HF heb ik meerdere keren gehad en in diverse uitvoeringen.
Maar die zijn tegenwoordig ook al niet meer zo goedkoop als er eentje
wordt aangeboden.

Vriendelijke groet, RenéR
Als je naald maar goed is
Laatst bewerkt 05 apr 2021 21:09 door RR1957.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: NGG

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
05 apr 2021 17:49 - 05 apr 2021 17:52 #89820 door NGG
Hi,
Probeer een Garrard 4HF te bemachtigen. Gemaakt tussen 56-65, dus past mooi bij de HiQ.
Kwalitatief zeer goede grammofoon waar dito elementen in passen.
Hier bijv. de mijne welke ik eind 2020 na lange tijd van stal heb gehaald en waar nodig gereviseerd. Verslag staat op dit forum.
RR57 kan je hier veel over vertellen

Is misschien wat lastig te vinden, en niet de goedkoopste, maar erg fraai en degelijk.

Max Ramali
Nederlands Grammofoon Genootschap
www.grammofoon.com
Laatst bewerkt 05 apr 2021 17:52 door NGG.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: RR1957, paulsnip

Meer
05 apr 2021 16:10 #89818 door paulsnip
Ik snap wat je bedoelt Huub. Ik denk dat het bij mijn draaitafel wel in orde is. Is gewoon een heel simpel platenspelertje wat de HiQ set niet echt eer aan doet. Vandaar opzoek naar wat anders.

Meer
05 apr 2021 15:52 - 05 apr 2021 16:01 #89817 door Huub
Zo is het wel paul
alleen de beleven nis
maar het behoeft niet slecht te zijn
met de buizen radio .
maar de voorkeur heb ik ook modern er bij
voor sommige oude MONO  plaatje is het wel goed
 Met dat soort tafeltje te langzaam lopen
Vaak richt het rubber wieltje niet met de platou en 
Motor as .. er zit een gaatje in het armpje van het wiel
 daar kan je een bvb priem in steken en het zo verbuigen 
 dat het wel tezamen spoort  als dat scheef tegen loopt 
 dat geeft een remment effeckt  dat veroorzaakt langzamer  
lopen ook mischien het motortje beter richten het motor asje moet ook
goed vertiekaal  op het wieltje lopen tegen over platou staan 
 huub
Laatst bewerkt 05 apr 2021 16:01 door Huub.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: paulsnip

Meer
05 apr 2021 15:40 #89816 door paulsnip
Huub en Peter ook bedankt voor de input. Ik ben echt helemaal nieuw in Vinyl land maar leer snel en vind het allemaal heel interessant!

Meer
05 apr 2021 15:39 #89815 door paulsnip

Hoi Paul, leuk om weer te lezen na onze chats.

Wel die stoel uiteraard voor de baskast weghalen.... ;-)
Je platenspeler is een jaar jonger dan toen de B7X73A voor het eerst op de markt verscheen (1957).
Het is echter een eenvoudige Philips spelertje en als je dan toch naar goede kwaliteit
wilt gaan had Philips rond 1957 ook wel wat betere spelers als de AG2205 bijvoorbeeld.
Of hun andere topmodel, de AG1105. Die zijn dan toch meer Hi-Q waardig en je kan er vanuit gaan dat iemand die zich toentertijd een Hi-Q set kon permitteren er deze spelers bij kocht. Een voorbeeld is ook de vondst van een Hi-Q set door mij en de beheerder van dit forum. Een B6X62A met een AG2205, gekocht bij de Bijenkorf in Rotterdam.
www.grammofoon.com/HiQGN/Fotos/players41.htm

Zoals Peter al aangaf in zijn commentaar gaat het je gewoon niet lukken om een modern element op de inwendige voorversterker te zetten. Wat dat betreft had en heb ik alle vertrouwen in het kunnen van Huub Peters gehad en van Peter.
Je zou dan nog beter naar de AG9005 kunnen kijken, de externe voorversterker van Philips met transistor van rond 1957. Die heb ik ook wel eens gebruikt, aangepast door John Hupse indertijd voor op de AG9004-9007 set met de Shure M3D-1958. Maar ook dat was me niet bevredigend.
Een moderne externe voorversterker is en blijft de meest ideale oplossing en geeft absolute hifi kwaliteit op een Hi-Q set.
Alleen dan bereik je bij de B7X73A een absolute brom en ruisvrije uitstekende weergave van vinylplaten. 

Hey Rene, de stoel staat verder van de speaker dan het op de foto lijkt. En deze opstelling is ook nog niet permanent hoor. De satellieten moeten nog uit de vensterbank en aan de muur. Stiekem speel ik ook wel met de gedachten om de hele kamer in 50's (midcentury) style in te richten. Vroeger ging er genoeg van dat meubilair weg, nu vragen ze er de hoofdprijs voor. Dit is een kamer in mijn ouderlijk huis, wat inmiddels ook mijn eigendom is. Misschien gaat de jaren 90 hifi er wel helemaal uit en dan alleen de HiQ set er voor in de plaats terug. Objectief gezien is het geluid minder, maar de beleving is veel leuker natuurlijk. De HiQ set is er nu eerst gewoon even neer gezet. 

Ik ben inmiddels wat wijzer qua elementen. Het probleem is een beetje dat de elementen waar deze radio voor gemaakt is er eigenlijk niet meer zijn. Een reproductie keramisch element heeft een lagere afgifte dan een origineel kristal element maar weer een hogere afgifte dan een jaren 50 Magnetisch Dynamisch elment. Een huidig MD element heeft nog weer een veel lagere afgifte. 

Een plug en play oplossing is er niet echt. Nu met het keramisch element en een kleine aanpassing in de voorversterker heb ik het redelijk voorelkaar. Deze draaitafel is echter een super eenvoudig ding. Ik heb het idee dat de snelheid niet helemaal constant is. Bij sommige platen hoor je dat duidelijker dan bij andere. 

Ik had eigenlijk gehoopt dat er elementen zijn die dezelfde afgifte hebben als de oude Philips MD elementen (AG3020 en 3021). Maar die zijn er blijkbaar niet. Dus dan moet je toch met een losse voorversterker gaan werken. Zou eventueel onzichtbaar in de platenspeler ondergebracht kunnen worden. 

We laten het nog even bezinken. Als ik echt HiFi wil kan ik nog de jaren 90 Yamaha set gebruiken. Objectief klinkt dat gewoon het beste. Alleen is de beleving anders. 
De volgende gebruiker (s) zei dank u: RR1957

Gemaakt door Kunena