Nog een klusje aan de HF306 VV te doen.
Onder die HF set staat een loei van een meubel.
Kan je op die speakers je HF set niet aansluiten?
En hoe is het versterkerdeel van dit meubel, zeker wbt voorversterker.
Frank,
Dat kan wel maar dan moet ik nogal wat kunst en vliegwerk doen om ze aan te sluiten.
Het versterker/voorversterker deel in combi met de geïntrigeerde AD5055 luidsprekers en extra satellieten tja dat klinkt ook super.
Met name de bas weergave doet het mede door de bombardons top of the bill.
De hoog weergave vind ik ook fijner dan de AG9015 in combi met de AD5046’s minder schreeuwerig hoog.
Mvg.
Bert
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Onder die HF set staat een loei van een meubel.
Kan je op die speakers je HF set niet aansluiten?
En hoe is het versterkerdeel van dit meubel, zeker wbt voorversterker.
Groet Frank
Verder nog de actieve Baxandall klankregeling die je alleen bij de Philips HF versterkers, Lafayette (Bocama) en Unitran versterkers vindt.
Dat verklaart dan mede waarom de Lafayette (Bocama) in DIT TPOPIC eerder aangehaald net als deze HF306 mijn hart gestolen hebben.
Maar welke toonregeling gebruikte Philips dan in de AG9004 voorversterker?
Daar ben ik ook zeer tevreden over wat heldere hoge tonen weergave en goede bas weergave betreft.
Mvg.
Bert
Franc schreef : @Kees,
Om terug bij dit topic te komen, ik zie in de AG90.. versterkers vaak composietweerstanden die per kanaal nooit gelijk zijn. Verder zitten er her en der keramische koppel C’s in.
Zou de HF 302 niet beter kunnen worden door er een EC92 buffer in te zetten zoals bij de HF306 met de ECC81?
Groet Frank
Wellicht heb ik een late versie. Er zat slechts een teer condensator in van 470 nF en die is voor de afvlakking van het gloeidraad potentiaal van de bovenste EL86, zodat de kans op kathode-gloeidraad doorslag kleiner is.
De ECC81 in de HF306 voorversterker is een kathode volger. Versterkingsfactor is bijna 1, maar de uitgangsimpedantie is zeer laag. Dit is gedaan om brom bij langere signaal kabels minimaal te houden alsook om de kabel capaciteit invloed minimaal te houden, ofwel om het hoge tonen verlies te voorkomen. Verder wordt er ook lage tonen verlies voorkomen als de eindversterker een lage ingangsimpedantie heeft.
Voor kathode volgers komen buizen in aanmerking die nogal wat stroom kunnen verdragen. Hiervoor zijn dan de ECC81, ECC82, ECC85, ECC88 en EC92 geschikt.
Voor actieve Baxandall regelingen de ECC81, EC92 of ECC82.
groetjes,
-=Kees=-
Vaak zie je in de Japanse eind jaren 70 versterkers en later de toonregeling in de hele terugkoppeling van de eindversterker zitten.
Die versterkers vind ik in het algemeen ook minder klinken, het geluid is wat droog en mist dus levendigheid. Bij de duurdere versterkers is dat weer beter geregeld, die klinken vaak weer erg goed!
Nu we het toch over geluidskwaliteit hebben kan ik zeggen dat veel oude AD161/162 versterkers maar ook pick ups verrassend levendig klinken, bv een Philips RH580 en de GF805 om maar iets te noemen.
Dat kleine ding met die chromen knoppen en dat aparte inverse RIAA netwerkje voor de niet PU ingangen bij de RH590.
Om terug bij dit topic te komen, ik zie in de AG90.. versterkers vaak composietweerstanden die per kanaal nooit gelijk zijn. Verder zitten er her en der keramische koppel C’s in.
Zou de HF 302 niet beter kunnen worden door er een EC92 buffer in te zetten zoals bij de HF306 met de ECC81?
Groet Frank
Franc schreef : Kan de betere weergave ook niet liggen aan de onderdelen?
Ik zie zoals eerder gemeld veel betere weerstanden toegepast dan in de AG90.. versterkers, die heb ik nog nooit afwijkend gezien, zelfs bruingebrande niet!
Misschien dat alleen de 9018 dezelfde goede weerstanden heeft.
Groet Frank
Nee. De onderdelen van de AG9015 zijn van goede kwaliteit. Koolfilm weerstanden en polyester condensatoren. Het grote verschil is de voorversterker. Door de ECC81 en ECC82 wordt de voorversterker laagohmiger, maar gebruikt wel wat meer stroom. Resultaat is betere hoge tonen weergave en minder brom.
Verder nog de actieve Baxandall klankregeling die je alleen bij de Philips HF versterkers, Lafayette (Bocama) en Unitran versterkers vindt. Sterkste voordeel is de symmetrie en lineaire potmeters, waardoor ook een echte neutrale stand mogelijk is. Bij passieve Baxandall klankregeling (AG9015) heb je zuivere logaritmische potmeters nodig, en wel 10% in de middenstand. Huidige logaritmische potmeters zitten nu op 14% (de zgn. ALPS A taper types). Veel andere buizenversterkers hebben de passieve variant, terwijl de latere jaren '70 versterkers de actieve variant hebben.
groetjes,
-=Kees=-