Skip to main content
Reparatie en Restauratie tip's

Nog een klusje aan de HF306 VV te doen.

Meer
30 sep 2019 22:41 - 30 sep 2019 22:44 #79920 door Kees van Dijke

Franc schreef : Kees,

Is de versterker van de TV niet te licht?
Deze moet in dit meubel met ca 2-3 watt een hele batterij aan speakers aansturen.
Logisch dat een HF302 er dan beter bijpast.

TV versterker kan tot 6 Watt leveren omdat de luidsprekers in de schermrooster leiding zijn opgenomen. Bovendien versterkt de PCF80 veel omdat het een penthode is. De triode staat inderdaad als spanningsbron geschakeld, met het voordeel dat de inwendige weerstand dan zeer hoog is.

De HF302 maakt korte metten met hem en ik vind die idd een beetje qua geluid lijken op een torren versterker.

Daarom vind ik de HF series ook geweldig en goed klinken op alle soorten luidsprekers. Hetzelfde heb ik ook met mijn stereo Unitran 3U50 eindversterker met 2x EL34 op elk kanaal en met schermrooster tegenkoppeling alsook globale spanningstegenkoppeling.

Verder zou ik deze misschien om kunnen bouwen naar een HF302/308 maar misschien beter niet doen vanwege originaliteit.

Ik heb de HF302 versterker omgebouwd naar HF308 vanwege minder warmte ontwikkeling in de voeding.
Helaas heb ik geen kast van die versterker, maar ik vind het een prima referentie versterker om te vergelijken met andere versterkers.

groetjes,
-=Kees=-
Laatst bewerkt 30 sep 2019 22:44 door Kees van Dijke.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
30 sep 2019 22:04 - 30 sep 2019 22:14 #79919 door Franc
Kees,

Is de versterker van de TV niet te licht?
Deze moet in dit meubel met ca 2-3 watt een hele batterij aan speakers aansturen.
Logisch dat een HF302 er dan beter bijpast.

Ik heb een zelfbouw versterkertje, dat lijkt iets op een HF302 maar heeft een kleinere kast en twee keer EL86 en een ECC81 in de eindtrap.
Het schijnt een bouwdoos geweest te zijn, kan van MBLE zijn met aluminium frontje.
De ene triodehelft zorgt voor de schermrooster voeding van 1 van de eindbuizen.

Het schema lijkt wel iets op dat van de TV.
Er komt ook niet heel veel power uit en het klinkt ook niet echt strak.
Ook een mindere basweergave.
De voedingsspanning is ook ca 50V lager.

De HF302 maakt korte metten met hem en ik vind die idd een beetje qua geluid lijken op een torren versterker.

Verder zou ik deze misschien om kunnen bouwen naar een HF302/308 maar misschien beter niet doen vanwege originaliteit.

Groet Frank
Laatst bewerkt 30 sep 2019 22:14 door Franc.

Meer
30 sep 2019 20:26 - 30 sep 2019 20:27 #79918 door Kees van Dijke
Terugkomend op de HF306 voorversterker, die als voorversterker hetzelfde is als de HF302. Ik heb een TV, en wel de 21CX172A. Hoewel deze TV na revisie prima speelt, vind ik het geluid erg gepronounceerd in de basweergave. Ik heb op de interne luidsprekers de HF302 versterker aangesloten, en opvallend is de erg fraaie geluidsweergave over de 9758B, en 2x AD3800BM luidsprekers. De actieve Baxnadall klankregeling is prima bruikbaar , maar je moet ze bij breedband luidsprekers beide voluit zetten. De basweergave is diep en het geheel kan ook nog behoorlijk hard spelen zonder vervorming. Door de sterke tegenkoppeling in de HF302 versterker is de basweergave vergelijkbaar met die van een transistor versterker, ofwel zeer goed.
De hoge tonen weergave is wel typisch Philips. Present en duidelijk maar niet storend.
Ik ga later ook het versterker deel in de TV later aanpassen.

groetjes,
-=Kees=-
Laatst bewerkt 30 sep 2019 20:27 door Kees van Dijke.

Meer
24 sep 2019 09:53 - 24 sep 2019 09:54 #79786 door Huub
Het zal ook wel deels amroh onderedelen geweest zijn
ik kwam destijds wel in die winkel in de vijzel straat .A,dam
er was veeeel te koop op dat gebied
ook gaven ze zinnig advies op de vraag stelling die men had
dat soort winkels waren er in die tijd ik heb er ook groten
dikken boeken van wat ze verkoopten . luik altijd om in te kijken
huub
Laatst bewerkt 24 sep 2019 09:54 door Huub.

Meer
23 sep 2019 23:24 - 24 sep 2019 00:17 #79784 door Bert Kn

graag.

Mooi, :thumbsup: houden zo!

Uit fatsoen had ik je in dit bericht zelfs nog een bedankje gedaan betreffende Philips HF bouwdozen documentatie waar ik nu spijt van heb.
Bij deze ingetrokken!
Die had ik zelf al een tijd geleden van het internet gehaald!

@ Huub,
De knoppen van de Rob de Nijs versterker in een ander topic doen mij denken aan een Amroh.

Mvg.
Bert
Laatst bewerkt 24 sep 2019 00:17 door Bert Kn.

Meer
23 sep 2019 22:55 #79778 door RR1957
graag.

Vriendelijke groet, RenéR
Als je naald maar goed is

Gemaakt door Kunena