Skip to main content
Reparatie en Restauratie tip's

Nog een klusje aan de HF306 VV te doen.

Meer
14 sep 2019 09:43 #79627 door FMX
Beantwoord door FMX in topic Nog een klusje aan de HF306 VV te doen.
Kees bedankt, je zette mij op het rechte spoor. In februari 1949 publiceerde E.J. James ,ook in Wireless World, een schakeling voor klankregeling. Dat de Baxandall schakeling de voorkeur verdient is duidelijk als je de artikelen leest.
Als ik naar mij (78 rpm) platen luister heb ik veel plezier van de regeling zoals in de Quad 33 toegepast: hoog /laag regeling en een ruisfilter met instelbare kantelpunten en hellingshoek.
Groet
Frans

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
13 sep 2019 21:05 #79624 door Kees van Dijke

FMX schreef :
Waarom zou je trouwens zo'n passieve schakeling toepassen als de actieve oplossing beter functioneert?
Groet
Frans

Wellicht het jaartal 1952. De passieve Baxandall regeling wordt ook wel de James regeling genoemd volgens een software pakketje "Tone Stack Calculator".

Ikzelf geef de meeste voorkeur aan de actieve variant. Als actief element voldoet een tamelijk laagohmige buis, zoals de ECC81 of ECC82, een transistor of een opamp, het liefst ook een actieve versie met 2 condensatoren in de basregeling (minder invloed aan de hoge tonen regeling) en een condensator bij de hoge tonen regeling.

Een voordeel van de actieve variant vind ik ook dat je zelf de kantel frequenties kan bepalen. Dit lukt niet met de passieve variant.

groetjes,
-=Kees=-

Meer
13 sep 2019 20:31 - 13 sep 2019 20:37 #79622 door Huub
De twee sets die ik bezat waren met
laag ohmigen trapjes met EL 84 in ballance
mooi geluid wel ....EL 86 is ook wel wat
hoger scherp en dan nog 800 ohm LS
je moet er dan wel met een goed warm klinkent PU element aan
zo heb ik wel met een 800 ohm LS de HT kelk er uit gehaald
boxen met filters verdelen meer en komt niet zo op het oortje aan
je word er ook doof van het is heel snel het geluid het geeft dan oorpijn
vooral met pittigen kamer sterkten
huub
Laatst bewerkt 13 sep 2019 20:37 door Huub.

Meer
13 sep 2019 17:35 #79620 door FMX
Beantwoord door FMX in topic Nog een klusje aan de HF306 VV te doen.
Beste Kees,
Ik hik nog even tegen de term "passieve Baxandall klankregeling " aan. In het oorspronkelijke artikel in Wireless World van oktober 1952 van Peter Baxandall is sprake van een in de tegen koppel lus van een versterker trap opgenomen klankregel schakeling. Deze schakeling wordt gestuurd vanuit een laag ohmige bron. Heeft Peter Baxandall later ook nog een "passieve" schakeling gepubliceerd? Heel goed mogelijk dat ik die gemist heb.
Waarom zou je trouwens zo'n passieve schakeling toepassen als de actieve oplossing beter functioneert?
Groet
Frans

Meer
13 sep 2019 15:01 #79619 door Bert Kn
Kees,
Bedankt voor de uitleg.

Mvg.
Bert

Meer
13 sep 2019 12:33 - 13 sep 2019 12:35 #79616 door Kees van Dijke

Bert Kn schreef :
Maar welke toonregeling gebruikte Philips dan in de AG9004 voorversterker?
Daar ben ik ook zeer tevreden over wat heldere hoge tonen weergave en goede bas weergave betreft.

Philips had vaak eigen klankregel netwerken die het liefst in het tegenkoppel circuit werden opgenomen. Dit zie je bij vele buizenradio's.

De klankregeling in de AG9004 lijkt op een passieve Baxandall regeling, maar is het niet. De verhoudingen van de waardes van de condensatoren wijken nogal af. Verder is deze ook in een tegenkoppel circuit opgenomen en werkt dus dan "omgekeerd". Ik ken deze klankregeling niet en ook de AG9004 niet, dus kan daar geen oordeel over vormen.

groetjes,
-=Kees=-
Laatst bewerkt 13 sep 2019 12:35 door Kees van Dijke.

Gemaakt door Kunena