Reparatie en Restauratie tip's
uitkasten van een radiotoestel
03 nov 2015 11:56 #56147
door admin
Henk van 't Kruis
Beantwoord door admin in topic uitkasten van een radiotoestel
Voor die ringen op de potmeters gebruik je dus een punttangetje wat in die gleufjes past. ( nodig als je weer terug plaatst) En je schaal aan de achterzijde niet natmaken, voorzijde schoonmaken met spiritus.
Henk van 't Kruis
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Minder
Meer
03 nov 2015 10:56 - 03 nov 2015 11:10 #56146
door aan-pierre
Dag heren adviseurs, ik ga later op bovenstaande in. Nu via mobiel even t noodzakelijkste.
Vandaag op t plan.
Schaal eraf
Fijnstof weg.
Heb vannacht van Dirk ( kennis ) gehoord dat ik met een feuhn de rubber knopringen. Zacht genoeg kan krijgen om ze naar achteren te krijgen.
Doen??
Ik ga zo naar een garage om voorzichtig met zo een blaasding grof te ontstoffen.
Ton Meister.....de ferriet draad was er al af en gebroken. Fm en AM draaien wel nog.
Vannacht uitgevoerd. Knoppen en rillen daarvan van verf resten ontdoen. Mega klus. 6 uur laten weken. Knoppen met brasso gepoetst. Ik durf niet verder te poetsen. Is het wel van massief metaal die sierringen?? Resultaat ziet wat spikkelig . ben bang toplaag er af te poetsen.
Voor de aspirant ontkasters een foto. En dat ringetje bij de hogetonenregelaar . kelere lastig en gevaarlijk te verwijderen . je moet n kleine knijptang met heel dunne scherpe bek hebben. En niet wat een mafkees zei....een waterponptang of compinatietang. Die scharen door ouderdom of zijn plat van viren in de bek....je glijd telkens weg.
Beantwoord door aan-pierre in topic uitkasten van een radiotoestel
Dag heren adviseurs, ik ga later op bovenstaande in. Nu via mobiel even t noodzakelijkste.
Vandaag op t plan.
Schaal eraf
Fijnstof weg.
Heb vannacht van Dirk ( kennis ) gehoord dat ik met een feuhn de rubber knopringen. Zacht genoeg kan krijgen om ze naar achteren te krijgen.
Doen??
Ik ga zo naar een garage om voorzichtig met zo een blaasding grof te ontstoffen.
Ton Meister.....de ferriet draad was er al af en gebroken. Fm en AM draaien wel nog.
Vannacht uitgevoerd. Knoppen en rillen daarvan van verf resten ontdoen. Mega klus. 6 uur laten weken. Knoppen met brasso gepoetst. Ik durf niet verder te poetsen. Is het wel van massief metaal die sierringen?? Resultaat ziet wat spikkelig . ben bang toplaag er af te poetsen.
Voor de aspirant ontkasters een foto. En dat ringetje bij de hogetonenregelaar . kelere lastig en gevaarlijk te verwijderen . je moet n kleine knijptang met heel dunne scherpe bek hebben. En niet wat een mafkees zei....een waterponptang of compinatietang. Die scharen door ouderdom of zijn plat van viren in de bek....je glijd telkens weg.
Laatst bewerkt 03 nov 2015 11:10 door aan-pierre.
- Tonmeister Henk
- [Tonmeister Henk]
-
Minder
Meer
03 nov 2015 02:15 - 03 nov 2015 02:19 #56142
door Tonmeister Henk
Dat vind ik geen goed idee , solutie hecht niet goed aan papier .
Als het papier flinterdun is zou ik niet weten waarom niet . Ik repareer dit soort schade al jaren met boekbinderslijm (ouderwetse gluton kan evt ook) en rijstvloei uit de plezierkruidwinkel (ook per rol te koop) . Lijm verdunnen , 1 à 2 keer opbrengen , vloei er over en laten drogen . Je ziet en voelt er bijna niets van , zeker als je er van achter bij kan . Werkt indien nodig ook nog wel op de ribbelranden als de schade niet te groot is .
Groet , Henk
Beantwoord door Tonmeister Henk in topic uitkasten van een radiotoestel
Cees schreef : En die L Spr repareer je gewoon met een heel klein beetje oude fietsbandensolutie. Dus niet met die vulcaniseer plak plak in groene tube, maar met die
ouderwetse solutie in rode tube.
Dat vind ik geen goed idee , solutie hecht niet goed aan papier .
En GEEN papier op die conus plakken!!!
Als het papier flinterdun is zou ik niet weten waarom niet . Ik repareer dit soort schade al jaren met boekbinderslijm (ouderwetse gluton kan evt ook) en rijstvloei uit de plezierkruidwinkel (ook per rol te koop) . Lijm verdunnen , 1 à 2 keer opbrengen , vloei er over en laten drogen . Je ziet en voelt er bijna niets van , zeker als je er van achter bij kan . Werkt indien nodig ook nog wel op de ribbelranden als de schade niet te groot is .
Groet , Henk
Laatst bewerkt 03 nov 2015 02:19 door Tonmeister Henk.
02 nov 2015 22:23 #56136
door Cees
Beantwoord door Cees in topic uitkasten van een radiotoestel
En dan die schaal zonder breken en krassen te maken uit zijn rubbers nemen.
De boel GOED bekijken! Knoppen waar je geen schroefje aan ziet.
Bedenken HOE die knoppen op een andere manier vast kunnen zitten op
de as. Kun je maar een manier bedenken: "Ze moeten ergens mee vast geklemd
zitten. Geklemd? Och, dan moet je ze er af kunnen trekken.
Bij radio's die oud zijn wil dat soms best moeilijk gaan, roest op as en klemveer.
Dan gewoon harder trekken. Moest ook niet te gemakkelijk gaan.
Kind knop er af trekken en in mondje.....Slik....en de rest kun je bedenken.
Cees.
De boel GOED bekijken! Knoppen waar je geen schroefje aan ziet.
Bedenken HOE die knoppen op een andere manier vast kunnen zitten op
de as. Kun je maar een manier bedenken: "Ze moeten ergens mee vast geklemd
zitten. Geklemd? Och, dan moet je ze er af kunnen trekken.
Bij radio's die oud zijn wil dat soms best moeilijk gaan, roest op as en klemveer.
Dan gewoon harder trekken. Moest ook niet te gemakkelijk gaan.
Kind knop er af trekken en in mondje.....Slik....en de rest kun je bedenken.
Cees.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: aan-pierre
- Henk van t Kruis
- [Henk van t Kruis]
-
Minder
Meer
02 nov 2015 21:42 #56132
door Henk van t Kruis
Beantwoord door Henk van t Kruis in topic uitkasten van een radiotoestel
Pierre, De 4 grote knoppen trek je er naar voren af, er zitten geen schroefjes in. De 2 kleine knopje hebben een klein schroefje wat je er uit moet draaien, helemaal los en knopje met schroefje naar beneden, valt het eruit.. Dan komt het er zo af.
Ik zet morgen een foto neer voor de schaal en om de draadloop van de ferrietantenne veilig te stellen.,
Ik zet morgen een foto neer voor de schaal en om de draadloop van de ferrietantenne veilig te stellen.,
Minder
Meer
02 nov 2015 21:38 #56131
door aan-pierre
Beantwoord door aan-pierre in topic uitkasten van een radiotoestel
Ja ben gek genoeg voor zo een klus....asperger he;>) maar later. Eerst kijken of t klinkt straks. Maar super tip .