Skip to main content
Reparatie en Restauratie tip's

uitkasten van een radiotoestel

Meer
03 nov 2015 19:29 - 03 nov 2015 19:30 #56163 door Cees
Beantwoord door Cees in topic uitkasten van een radiotoestel
@ Pierre,
Gewoon eerst dat vette verwijderen met terpentine of lamp olie.
Met kleine ronde verf kwast rijkelijk opbrengen en poetsen.
Goed laten uit drogen en dan zeer spaarzaam met penseel en
alcohol de schakelcontacten reinigen. Knip de haren van de
penseel kort, word het een mini borsteltje.
Niet met de alcohol of spiritus op de ceramische C tjes komen.
(ronde pijpjes)
Ik doe zulk werk buiten, prachtig weer voor vanmiddag.
Bij schakelblok schoon maken, het chassis op de achterkant leggen.
Desnoods met blokjes hout werken.
Maar maak eerst de bovenkant van het chassis schoon, daarna de
onderkant.
Succes, Cees.
Laatst bewerkt 03 nov 2015 19:30 door Cees.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
03 nov 2015 19:14 - 03 nov 2015 19:44 #56162 door aan-pierre
Beantwoord door aan-pierre in topic uitkasten van een radiotoestel

ter vergelijk oude al met stofzuigen ontstofde situatie van vanmiddag vóór het uitblazen het hogedruk.. toch wel iets verschil met nu

laatste fase van het uitkasten . Graag nog raad gewaardeerde begeleiders.

boodschappen gedaan.
remmenreiniger was op bij de action. Dus alkohol gekocht voor toetsenblok .
Helaas ik red t niet daarmee . Vet te hardnekkig daar. Kan dus effe niet verder . Heb wel terpentine in huis en wasbenzine en ammoniak. Met peut dan maar t vet verdunnenen met alkohol daarna ontvetten?

ONTVETTEN TOETSENBLOK
dan zit ik nog met t probleem . HOE doe ik het handig en zonder peut te lekken in het serviceluik met alle onderdelen . ( hoe kan dan later de soldeer houden !!) . Ik heb de radio met toetsen van me af , en met antenneblok naar beneden over de wasbak gelegd. Dat doe ik omdat ik dan alleen goed bij de bovenkant van het toetsenblok kom wat t lastigst is .

Zet ik de radio op zn voetstuk , dat kan ik weer niet bij de bovenste delen met mn kwast. Ik zal toch heel royaal kleddernat moeten penselen om de drab eraf te krijgen. Ik had t veel minder vet verwacht . lijkt wel tramrails vet of oorsmeer van Guglielmo Marconi daar bewaard als relikwie .

DRAAIENDE DELEN makeup kwasten gehaald en mini mini penselen ( 2mm dik)voor nagelbehandeling. Laatste Lijkt me ideaal voor mini druppels , elektrische treintjes olie op ???plaatsen of kunststof 'vet ' opbrengen op de schurende delen toetsenblok ( vloeit niet uit.)en mini mini beetjes bij afstem wieltjes . Potmeters doe ik nog effe nix aan ( tunerspray is beste las ik ) . ( dáár natuurlijk geen treintjes olie want dat vloeit uit naar tpuwtjes vermoed ik.. Ik zal daar casseterecorder smeer gebruiken voor delrin wielen.

UITBLAZEN
en naar de garage geweest. Toch nog penseel nodig en kwast bij blazen. ( uiteraard........ beste mede new born radio uitkasters, heb ik de spoelen van boven van orkaankracht verkrachting ontzien, dat was me streng opgedragen ) Ook een 3/4 uur daamee bezig geweest. Had t wel wat schoner verwacht . Maar geen stofjepluis of waas meer te zien. Wou me uitsloven om het chassis met penseel en alkohol na te behandelen, maar schoner wordt het niet meer , ook omdat alles erg ruw en verweerd lijkt . Poetsen lukt niet...te grof alles )....maar goed Ome Henk zal t wel ok vinden zoals t nu is.

Laat ik me niet te veel uitsloven. straks komt er misschien wel allen duivels gekraak en gesissel uit t apparaat na t soldeer festival, en luidspreker restauratie ..
vind U t goed dat ik zelf ook even uitblaas?
Laatst bewerkt 03 nov 2015 19:44 door aan-pierre.

Meer
03 nov 2015 18:30 #56157 door Cees
@ Pierre,
Schroeven en kleine dingen opgezogen? Als mijn stofzuigers eens konden praten.
Nylonkous over uiteinde van de slang, past de kleine zuigmond er over
en om de zoveel tijd even zuigmond er af en je vind....
Grof kleverig stof en....overgehouden schroefjes.
Ze zeggen wel eens: Een goede beginneling moet schroefjes over houden.
Succes met stof uit pluizen. Neus, HATSJIEIE!!!
Cees.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: aan-pierre

Meer
03 nov 2015 18:15 #56156 door Cees
@ T Henk,
Na het conus papier goed reinigen, vanzelf sprekend, hecht de solutie voldoende om het
scheurtje bij een te houden. Hoeft tenslotte geen koe aan te hangen.
Desnoods enkele dunne laagjes na elkaar opbrengen.
Voordeel is dat het soepel blijft. Wil je het echt heel stevig lijmen dan wil dat goed
met constructie lijm, heel dun op brengen. Maar deze lijm word wel hard, dus
niet! geschikt voor de ribbels, conus rillen.
Papier op conussen plakken, maakt de conus ter plaatse zwaarder en lijkt mij
niet bevorderlijk voor een echt goede weergave.
Alleen doen als de conus erg beschadigt is en dan heel erg ligt papier daar
voor gebruiken.
Soms kom ik geheel bijeen geplakte conussen tegen, grof bijeen geplakt,
soms met dik pakpapier. Niet om aan te horen en te zien.
Beter is dan om met plastic handschoen of plastic zak om de hand een
stukje sigarettenvloei dun in te smeren met constructie lijm en dat
ook te doen ter plaatse van de scheur of gat. Snel werken.
En het vloeitje er snel op aan te brengen.
De scheurtjes bij de speaker van Pierre zijn zo klein dat hij het misschien
beter zo kan laten. Als het niet hoorbaar is: Laten zo!
Wat je niet hoort wat wat je niet deert.
Cees.

Meer
03 nov 2015 17:45 #56155 door Bapaktua
Beantwoord door Bapaktua in topic uitkasten van een radiotoestel
Hallo aan-pierre,
wanneer je de volgende keer de stofzuiger gebruikt en bang bent om kleine onderdelen
op te zuigen, doe dan het volgende.
Doe in het mondstuk of ergens "onderweg" in de slang of buis een stukje gaas wat wel het stof
doorlaat maar geen boutjes, ringen of zo meer.
Wanneer je een mondstuk heb wat je op de slang aansluit doe dan eerst een stuk (horren)gaas over de slang aansluiting en duw dan het mondstuk over dat "luchtfilter heen.
Wanneer je dan tijdens het zuigen wat hoort rammelen, stofzuiger uit en het mondstuk op z'n kop houden boven de tafel.
Opgezogen delen vallen dan daar uit.
Simpel.
Een stuk panty of nylon kous werkt ook :)
ruud PA0ROJ

Meer
03 nov 2015 14:37 - 03 nov 2015 14:54 #56150 door aan-pierre
Beantwoord door aan-pierre in topic uitkasten van een radiotoestel
waar blijft de tijd!
Inmiddels 4 uur bezig met wat een klusje van nix lijkt.

schaal eraf.
wat een tering marteling! Enigen van jullie raden me een platte breede schroevendraaier aan.
VERGEET HET MAAR!! Beginners :....niet aan beginnen !
Gewoon een haar foehn lenen. De schaal eerst gelijkmatig verwarmen om barsten door plaatselijke hitte tegen te gaan. Dan foehn 800 wat stand (niet 12oo!!) op 5 cm afstand van de rubberringen. Duurt echt even. Dus 1 minuut ;) ( wat een eeuwigheid lijkt opeens, echt waar ) dan zo gepiept.

dan schroeven van blokken achter de knoppen loshalen. O ja , heel voorzichtig met de toonreg knoppen loshalen . kunnen plakken en de verf van binnenkant schaal meetrekken .

Henk waarschuwde me voor een geniepig verstopt schroefje in het midden en dan ook nog eens ACHTER! de drukknoppen . Om dan de wiite achtergrond plaat (sorry niet de vakterm, maar je snapt me als je analoog kan denekn en verplaatsen )....los te halen. En nu komt het ......HA HA ...de plaat komt wel los....MAAR wipt net niet over de drukknoppen heen. Onder aan de plaat zit nog een mini verbindingsplaatje ( ZIE FOTO) dat met een schroefle bevestigd is . WAT een kelere klus om tussen de druktoetsen een droeverdraaier te wurmen en dat schoevje dan van onderen los te halen. (dagmerries levert dat op. Het kreng wou niet ook nog eens niet los. * .

fotos van onderkant toetsen gemaakt ( zie foto) blijkt geelgrouw te zijn . De toetsen in zicht zijn prodent wit. Blijkt blijken fabrieksmatig in die prodent kleur gespoten te zijn van boven af ?? De nagelkrassen in de toetsen bevestigen dat . ( je ziet de onderkleur . En niet omdat er geen zon op stond omdat je laagjes kan zien en de knop dus nooit massief hagelwit was...nog geelgrouw . Intressante ontdekking vond ik.

fotos voor MAARTEN (spoelen nummering ) en HENK gemaakt . Ik tel 1 teerknol meer dan bij hem in de rechterhoek service luik gat . 8stuks.

4 uur bezig met wat nix lijkt. . fotos later ...heb t even gehad.

En dan nu na 8 uur werk sinds begin ontkasten . eindelijk naar een garage voor schoon spuiten. OHHHH. jongens ik zag tegen solderen op. Maar wat ik blij als ik na dit in die fase kom.. Solderen? zie er nu opeens naar uit. :lol:

MISSERS....heb met zuigen zenderzoek stang ( nadat knoppen los waren ) een floep gehoord in de stofzuigerstang. Misschien stofafsluit ring opgezogen. moet dus de hel stofzak door spitten op straat met de giftigste stof denkbaar ( cadmium resten? ( in de grundigs in elk geval op hele chassis) , inhoud elko resten ... stof met bacterien van 50 jaar ....vast niet gezond). ( is vast iedereen wel eens overkomen) Goed kijken ....jaja. is al goed heren :(

en dan nu na 8 -10 uur werk
Laatst bewerkt 03 nov 2015 14:54 door aan-pierre.

Gemaakt door Kunena