Reparatie en Restauratie tip's
uitkasten van een radiotoestel
06 nov 2015 00:57 #56277
door Cees
Beantwoord door Cees in topic uitkasten van een radiotoestel
@ Pierre,
Ik bedoelde het als een leuk simpel werkje en dan ziet ie er vanbinnen alvast
heel netjes uit. En het chassis zal er toch wel weer uit moeten om
dat weer spelend te krijgen. Denk b.v aan nieuwe touwtjes.
Die 9710 met die paar scheurtjes, die kun je gewoon gebruiken.
Als dat mocht trillen en hoorbaar zijn, dan m.b.v de gegeven adviezen
repareren. Zou zonde zijn om deze af te danken en vervangen door
een waarvan je niet weet hoe of die het doet.
Die radio is niet OTL en dus is deze speaker laag van impedantie.
Zal 7 Ohm zijn.
Het is een bas speaker, dus GEEN dubbel conus type.
Dus geen hoge tonen kelk in het midden van de conus.
En een ouder type dus met Ticonal magneet.
De 9710 is heel erg lang in productie geweest in erg veel uitvoeringen.
Een kast opknappen is vakwerk.
Schoon maken en op poetsen, kleedje er op.
Het gaat er nu om deze radio weer spelend te krijgen.
Systematisch werken.
Vervang als eerste die elco.
Vervang de net ontstoor C of knip die los.
Zit meestal bij dit soort radio's naast de voedingstrafo.
En vervang de ratel C, draden volgen van de EZ80 buizen.
Kan niet missen. Allebei teerknollen.
Tot zo ver eerst.
Succes, Cees.
Ik bedoelde het als een leuk simpel werkje en dan ziet ie er vanbinnen alvast
heel netjes uit. En het chassis zal er toch wel weer uit moeten om
dat weer spelend te krijgen. Denk b.v aan nieuwe touwtjes.
Die 9710 met die paar scheurtjes, die kun je gewoon gebruiken.
Als dat mocht trillen en hoorbaar zijn, dan m.b.v de gegeven adviezen
repareren. Zou zonde zijn om deze af te danken en vervangen door
een waarvan je niet weet hoe of die het doet.
Die radio is niet OTL en dus is deze speaker laag van impedantie.
Zal 7 Ohm zijn.
Het is een bas speaker, dus GEEN dubbel conus type.
Dus geen hoge tonen kelk in het midden van de conus.
En een ouder type dus met Ticonal magneet.
De 9710 is heel erg lang in productie geweest in erg veel uitvoeringen.
Een kast opknappen is vakwerk.
Schoon maken en op poetsen, kleedje er op.
Het gaat er nu om deze radio weer spelend te krijgen.
Systematisch werken.
Vervang als eerste die elco.
Vervang de net ontstoor C of knip die los.
Zit meestal bij dit soort radio's naast de voedingstrafo.
En vervang de ratel C, draden volgen van de EZ80 buizen.
Kan niet missen. Allebei teerknollen.
Tot zo ver eerst.
Succes, Cees.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: aan-pierre
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Minder
Meer
05 nov 2015 23:25 - 05 nov 2015 23:27 #56270
door aan-pierre
Beantwoord door aan-pierre in topic uitkasten van een radiotoestel
Cees .. ik zie alleen een dunne buitenrand van 1 1/2 tot 2cm achter de kast die zwart is. Let daar dan iemand op ? (Dat de rand weer effen zwart is gemaakt?)
Ik maak me veel drukker om de hele kast zelf, ..meubeline ja of nee, maar dan nu beter niet in de boenwas. want dat moet er dan weer af. Was even in de verleiding dat WEL te doen voor snel resultaat en dan weer kunnen bridgen.....maar zoals ik in elkaar zit ...spit ik eerst alle fora af, wat de ervaren mensen doen en laten....dat laten is meestal véél belangrijker.....dus ik zit achterover .....En ik kan Henk altijd vragen naar zijn aanpak.....maar ik wil toch zelf een basis keus maken. Deze radio verdient eigenlijk schellak-looks . maar voor de stand van mijn kennis hoogmoedswaanzin. Maar of dat over de bestaande lak kan .? Mij te veel kopzorg in dit stadium. Moet eerst zien of de luidspreker nog te herstellen is of na te bestellen .
Heb er een paar gevonden , maar met net niet deze typenummers 9710/00. Bij de aangebodenen staat meestal een letter er bij of met foto die er precies op lijkt, maar dan weer aangeduid met 7910-00. (misschien een vergissing van de verkoper) ...moet je ook maar weer beter uitzoeken. Gedoe . dit type loopt heel ver door in de tijd met dat basis nummer en dan moet je nog raden naar de impendantie bij de advertenties ..
Het probleem van de kast lijkt me meer dat de bovenkant zo slecht is ( ongelijke kleuren, accuzuur vlekken en kleine kraters.
Dat ik niet weet of dat te verdoezelen is en ik dus de zijkant gewoon kan conserveren mer een extra laag van ....wat dan ook. En anders, dan moet die zij en voorkant ook geschuurd worden.. En daar ga ik echt niet aan beginnen, dan moet je een echte vriend hebben die er bij blijft staan om t voor te doen., en waar doe ik dat? tussen mn klavecimbel en orgel in en mn platen ????? nee, maak me niet overspannen. Ik leg wel een brussels kantkleedje op de top en zie wel hoe de blaasjes gatenkaas verdoezeld kan worden..Maar daar open ik t.z.t. een topic voor. Er is al een lid die me anders rustig gaat laten spuiten door de GGZ. .........éérst moet ik mn BX750A spelend hebben. Ik héb al een plan van aanpak.
Ik maak me veel drukker om de hele kast zelf, ..meubeline ja of nee, maar dan nu beter niet in de boenwas. want dat moet er dan weer af. Was even in de verleiding dat WEL te doen voor snel resultaat en dan weer kunnen bridgen.....maar zoals ik in elkaar zit ...spit ik eerst alle fora af, wat de ervaren mensen doen en laten....dat laten is meestal véél belangrijker.....dus ik zit achterover .....En ik kan Henk altijd vragen naar zijn aanpak.....maar ik wil toch zelf een basis keus maken. Deze radio verdient eigenlijk schellak-looks . maar voor de stand van mijn kennis hoogmoedswaanzin. Maar of dat over de bestaande lak kan .? Mij te veel kopzorg in dit stadium. Moet eerst zien of de luidspreker nog te herstellen is of na te bestellen .
Heb er een paar gevonden , maar met net niet deze typenummers 9710/00. Bij de aangebodenen staat meestal een letter er bij of met foto die er precies op lijkt, maar dan weer aangeduid met 7910-00. (misschien een vergissing van de verkoper) ...moet je ook maar weer beter uitzoeken. Gedoe . dit type loopt heel ver door in de tijd met dat basis nummer en dan moet je nog raden naar de impendantie bij de advertenties ..
Het probleem van de kast lijkt me meer dat de bovenkant zo slecht is ( ongelijke kleuren, accuzuur vlekken en kleine kraters.
Dat ik niet weet of dat te verdoezelen is en ik dus de zijkant gewoon kan conserveren mer een extra laag van ....wat dan ook. En anders, dan moet die zij en voorkant ook geschuurd worden.. En daar ga ik echt niet aan beginnen, dan moet je een echte vriend hebben die er bij blijft staan om t voor te doen., en waar doe ik dat? tussen mn klavecimbel en orgel in en mn platen ????? nee, maak me niet overspannen. Ik leg wel een brussels kantkleedje op de top en zie wel hoe de blaasjes gatenkaas verdoezeld kan worden..Maar daar open ik t.z.t. een topic voor. Er is al een lid die me anders rustig gaat laten spuiten door de GGZ. .........éérst moet ik mn BX750A spelend hebben. Ik héb al een plan van aanpak.
Laatst bewerkt 05 nov 2015 23:27 door aan-pierre.
05 nov 2015 22:31 #56268
door Cees
Beantwoord door Cees in topic uitkasten van een radiotoestel
@ Pierre,
Och!!! Wat ist ie mooi geworden!
Goed idee is misschien, koop een flesje zwarte leer verf bij een
schoenen winkel, of schoenmaker en maak met dat zwarte vloeibare
stinkende spul alles wat zwart is in de kast, weer mooi als nieuw.
Chassis er weer uit en met plastic zakken om handen, doekje en
kwast, weer mooi als nieuw zwart maken.
Fluitje van een cent toch? Uit kasten en weer in bouwen?
Goede oefening na al het gemartel.
Oefening baart kunst.
Succes, Cees.
Och!!! Wat ist ie mooi geworden!
Goed idee is misschien, koop een flesje zwarte leer verf bij een
schoenen winkel, of schoenmaker en maak met dat zwarte vloeibare
stinkende spul alles wat zwart is in de kast, weer mooi als nieuw.
Chassis er weer uit en met plastic zakken om handen, doekje en
kwast, weer mooi als nieuw zwart maken.
Fluitje van een cent toch? Uit kasten en weer in bouwen?
Goede oefening na al het gemartel.
Oefening baart kunst.
Succes, Cees.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: aan-pierre
05 nov 2015 14:10 #56238
door Huub
Beantwoord door Huub in topic uitkasten van een radiotoestel
Watte straafje plat knijpen met de tang geen knijp tang . maar comby tang .
En als je geen goede tang daar voor heeft dan tussen de deur een bosje tegelijk .
Succes
Huub
En als je geen goede tang daar voor heeft dan tussen de deur een bosje tegelijk .
Succes
Huub
Minder
Meer
05 nov 2015 14:05 - 05 nov 2015 14:46 #56237
door aan-pierre
Beantwoord door aan-pierre in topic uitkasten van een radiotoestel
OPMERKINGEN ACHtERAF
1.) ik wou ook de gleuven van de draadwieltes schoon hebben. Lukt niet zo goed met wattestaaf ( te breed) Gebruikte een tot pijltje gevouwen sukje extra strong keukenpapier net vochtig niet kledder . En dan presies waar het touw niet zit tussen de gleuf duwen en met je andere hand t wieltje draaien. Maar weer niet constant . vóór de natte gleuf het gespannen touw berijkt moet de alkohol de tijd krijgen op te drogen om heet touw niet nat te maken. (ja inderdaad dan wordt het wel nachtwerk)
Henk v t Kruis a likes hoeven dat niet zo te doen...die halen t touw er af om te vervangen....maar dat kunnen gewone stervelingen niet, en ik beschouw me nog zo) Deze lastige geduld klus scheelde al veel met t storingvrije loop van t afstemwiel.
2.) Na het weer inkasten wou ik de houten rand rond om de schaal alvast mooi stofranden vrij hebben. Het lukte maar niet de hoeken en verstekranden stofvrij te krijgen. En ook zag je daar een lichtere rand van slijtage en stof. Zelfs een tandenborstel en scheerapparaat borstel bracht geen resultaat genoeg. Verzon het volgende: ik knipte van een zelfplakkend vilten meubel onderzet rondje een keilvormig stukje af. drenkte dat in bruine meuber restauratie viltstift en ging toen door de randen ermee. PERFECT door dat t stevig is en scherp blijft kom je dieper dan met een doekje of tisjue. De kast op kleurbrengen is van later zorg en off topic hier. (Er zijn grenzen
)
3
3) Ik wil hier nog eens een lans breken voor de haarfoehn. De schaal heb ik terug geplaatst met plastic rader vet op het rubber teplaatsen. Uiterst dun natuurlijk. (Wat heb ik een respekt voor jullie die zonder mijn voefjes de chaal over t rubber er af en weer op kunnen trekken!!! Dit probleem was mn grootste stress.
4. ik heb op veel schuifplaatsen gekozen voor Roco kunsstofvet ook op metalen onderdelen. bij de hulzen en assen voor Modelbouw olie van Fleischmann.
fouten.....die ook jou kunnen gebeuren???
a.)geen foto gemaakt van de verlichtingsplaat en de daarop bevestigde onderdelen vóór verwijderen. bleek lastiger te zijn om te onthouden hoe t zat bij inkasten .
b.)Bij t loshalen van de schaal en knoppen flikkert er van alles op de grond. moet je geen huis met oude planken hebben die niet aansluiten. En ook niet op een klein tafeltje werken waardoor je erom VRAAAGT!!
c.) vertrouwde teveel op mn geheugen, welke schroeven combi wáár terug moest
d. er blijkt geen eind tekomen aan ....effe doen...effe kan uren duren. En je moet zonder sokken en schoenen je volgende date op tijd proberen te halen. En waar stond je fiets gisteren ook al weer?
e.) schakelblok en schakelmechaniek waren voor mij de zelfde dingen. Dit heeft voor veel verwarring gezorgd. Ook hier snapten leden niet waarom ik zo een FUZZ maakte van reinigen mechaniek. Geen wonder dat ik de procedure van schoonmaken en weer invetten niet begreep met alles wat ik op tips en truuks las over wat je vooral niet moet doen. . Dit leek erg tegenstrijdig (wel of geen residu achterlaten, van welk merk of artikel)....tunerspray ja tunerspray nee....
E.) de grootst mogelijke fout heb ik niet gemaakt.....Ik ben van t schakelblok met al zn tegenstrijdige adviezen bij tips en truuks en de potmeters dito..........een slangenkuil van risikos met verkeerde middelen.. afgebleven! Ik laat dat aan Henk over t.z.t.
1.) ik wou ook de gleuven van de draadwieltes schoon hebben. Lukt niet zo goed met wattestaaf ( te breed) Gebruikte een tot pijltje gevouwen sukje extra strong keukenpapier net vochtig niet kledder . En dan presies waar het touw niet zit tussen de gleuf duwen en met je andere hand t wieltje draaien. Maar weer niet constant . vóór de natte gleuf het gespannen touw berijkt moet de alkohol de tijd krijgen op te drogen om heet touw niet nat te maken. (ja inderdaad dan wordt het wel nachtwerk)
Henk v t Kruis a likes hoeven dat niet zo te doen...die halen t touw er af om te vervangen....maar dat kunnen gewone stervelingen niet, en ik beschouw me nog zo) Deze lastige geduld klus scheelde al veel met t storingvrije loop van t afstemwiel.
2.) Na het weer inkasten wou ik de houten rand rond om de schaal alvast mooi stofranden vrij hebben. Het lukte maar niet de hoeken en verstekranden stofvrij te krijgen. En ook zag je daar een lichtere rand van slijtage en stof. Zelfs een tandenborstel en scheerapparaat borstel bracht geen resultaat genoeg. Verzon het volgende: ik knipte van een zelfplakkend vilten meubel onderzet rondje een keilvormig stukje af. drenkte dat in bruine meuber restauratie viltstift en ging toen door de randen ermee. PERFECT door dat t stevig is en scherp blijft kom je dieper dan met een doekje of tisjue. De kast op kleurbrengen is van later zorg en off topic hier. (Er zijn grenzen
3
3) Ik wil hier nog eens een lans breken voor de haarfoehn. De schaal heb ik terug geplaatst met plastic rader vet op het rubber teplaatsen. Uiterst dun natuurlijk. (Wat heb ik een respekt voor jullie die zonder mijn voefjes de chaal over t rubber er af en weer op kunnen trekken!!! Dit probleem was mn grootste stress.
4. ik heb op veel schuifplaatsen gekozen voor Roco kunsstofvet ook op metalen onderdelen. bij de hulzen en assen voor Modelbouw olie van Fleischmann.
fouten.....die ook jou kunnen gebeuren???
a.)geen foto gemaakt van de verlichtingsplaat en de daarop bevestigde onderdelen vóór verwijderen. bleek lastiger te zijn om te onthouden hoe t zat bij inkasten .
b.)Bij t loshalen van de schaal en knoppen flikkert er van alles op de grond. moet je geen huis met oude planken hebben die niet aansluiten. En ook niet op een klein tafeltje werken waardoor je erom VRAAAGT!!
c.) vertrouwde teveel op mn geheugen, welke schroeven combi wáár terug moest
d. er blijkt geen eind tekomen aan ....effe doen...effe kan uren duren. En je moet zonder sokken en schoenen je volgende date op tijd proberen te halen. En waar stond je fiets gisteren ook al weer?
e.) schakelblok en schakelmechaniek waren voor mij de zelfde dingen. Dit heeft voor veel verwarring gezorgd. Ook hier snapten leden niet waarom ik zo een FUZZ maakte van reinigen mechaniek. Geen wonder dat ik de procedure van schoonmaken en weer invetten niet begreep met alles wat ik op tips en truuks las over wat je vooral niet moet doen. . Dit leek erg tegenstrijdig (wel of geen residu achterlaten, van welk merk of artikel)....tunerspray ja tunerspray nee....
E.) de grootst mogelijke fout heb ik niet gemaakt.....Ik ben van t schakelblok met al zn tegenstrijdige adviezen bij tips en truuks en de potmeters dito..........een slangenkuil van risikos met verkeerde middelen.. afgebleven! Ik laat dat aan Henk over t.z.t.
Laatst bewerkt 05 nov 2015 14:46 door aan-pierre.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: ReneV
05 nov 2015 13:59 - 05 nov 2015 14:02 #56235
door Huub
Beantwoord door Huub in topic uitkasten van een radiotoestel
piere mooi gedaan
Maar wat heb je gedaan met de beker elc o
vervangen deze was toch uitgelopen .?
Ja wel zullen wel de Piere story gaan missen ..
Koop maar weer snel wat ? waar wat werk aan zit het word Beloont .
Huub
Maar wat heb je gedaan met de beker elc o
vervangen deze was toch uitgelopen .?
Ja wel zullen wel de Piere story gaan missen ..
Koop maar weer snel wat ? waar wat werk aan zit het word Beloont .
Huub
Laatst bewerkt 05 nov 2015 14:02 door Huub.