Reparatie en Restauratie tip's
uitkasten van een radiotoestel
Minder
Meer
02 nov 2015 03:36 - 02 nov 2015 03:42 #56092
door aan-pierre
Beantwoord door aan-pierre in topic uitkasten van een radiotoestel
Ok dan . 4 uur lang proberen. Het is nu 3 uur 30 's nachts. Ik heb t kreng uit zn voegen kunnen trekken, helaas schaal kapot. Jammer dan. Volgende BX750A.
Grapje ! ik heb t voor elkaar. In de volgende bijdrage leg ik uit hoe t zit met het loshalen. Zoals zo vaak in t leven is het weer een mix van doen wat je vind dat je kan doen en dat mengen met ook doen wat anderen zeggen dat je NIET moet doen.
chasis niet scheiden van plaat ,
chassis wel scheiden van plaat,
chassis een béétje wel en een beetje niet scheiden van de plaat. wartaal?
Tja spreekt hier Johan Kruyff??
Wacht t af! morgen met fotos gedocumenteerd
Grapje ! ik heb t voor elkaar. In de volgende bijdrage leg ik uit hoe t zit met het loshalen. Zoals zo vaak in t leven is het weer een mix van doen wat je vind dat je kan doen en dat mengen met ook doen wat anderen zeggen dat je NIET moet doen.
chasis niet scheiden van plaat ,
chassis wel scheiden van plaat,
chassis een béétje wel en een beetje niet scheiden van de plaat. wartaal?
Tja spreekt hier Johan Kruyff??
Wacht t af! morgen met fotos gedocumenteerd
Laatst bewerkt 02 nov 2015 03:42 door aan-pierre.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Minder
Meer
02 nov 2015 02:26 #56091
door aan-pierre
OK MAURICE.......aan je foto kan ik zien dat het niets met de knoppen te maken heeft. Het geheel met schaal en knoppen en klavier komt er dus uit......HE wat lullig nou dat 1 verborgen hindernis dit verhinderd.
Minder
Meer
02 nov 2015 02:13 - 02 nov 2015 02:24 #56090
door aan-pierre
naschrift als re op MAURICE H en CEES betreffend vermeend loskoppelen plank en chassis .
sorry ik wil jullie niet bekritiseren om je goed bedoelde vermaning .....maar bij overlezen van mijn tekst zie ik dat ik het toch duidelijk aangaf wat ik wou.
QUOTE:Dan gaat het rechterdeel chassis met zn eigen plank WEL los??
er staat MET zn eigen plank en niet VAN zn eigen plank. . klein verschil , maar geeft aan dat ik chassis en plank niet wou separeren.
Ik probeer echt zo goed mogelijk te beschrijven wat ik doe. ( hoe kan ik anders gelootst worden
, maar help me aub verder met de uitkast procedure.
sorry ik wil jullie niet bekritiseren om je goed bedoelde vermaning .....maar bij overlezen van mijn tekst zie ik dat ik het toch duidelijk aangaf wat ik wou.
QUOTE:Dan gaat het rechterdeel chassis met zn eigen plank WEL los??
er staat MET zn eigen plank en niet VAN zn eigen plank. . klein verschil , maar geeft aan dat ik chassis en plank niet wou separeren.
Ik probeer echt zo goed mogelijk te beschrijven wat ik doe. ( hoe kan ik anders gelootst worden
Laatst bewerkt 02 nov 2015 02:24 door aan-pierre.
02 nov 2015 01:59 #56089
door Cees
Beantwoord door Cees in topic uitkasten van een radiotoestel
Bij de wat jongere toestellen is de voeding trafo met de rest van de radio verbonden
met een connector (grote stekker).
En daar is het handig bij schoonmaken dat je het alleen chassis van de plank kan los nemen.
Ik zie dat er in deze radio geen connector aanwezig is en dus is het beter
om alles, voeding + chassis tezamen op de plank te laten zitten.
Dus even opletten WELKE schroeven er los moeten.
Soms, ik weet niet of dat hier zo is, zit er een bout van de trafo zowel door
de plank, als door de kastbodem. Die bout is dan wat langer dus.
Ook komt het wel voor, ik weet niet of bij dit type, moeten er hout schroeven
los genomen worden, waardoor er een latje met zwart randje los komt van
de kast bodem. Zou best kunnen dat die schroeven zijn bedekt met een
soort kneedbaar hout.
@ Pierre, ZELF uitvinden dus! Toen ik in diep water viel bleek dat ik ondanks
watervrees,WEL kon zwemmen. Dus: Niet van dat benauwde; springen!
En als je dingen zonder anderen hebt ontdekt vergeet je ze NOOIT! meer.
Succes! Cees.
met een connector (grote stekker).
En daar is het handig bij schoonmaken dat je het alleen chassis van de plank kan los nemen.
Ik zie dat er in deze radio geen connector aanwezig is en dus is het beter
om alles, voeding + chassis tezamen op de plank te laten zitten.
Dus even opletten WELKE schroeven er los moeten.
Soms, ik weet niet of dat hier zo is, zit er een bout van de trafo zowel door
de plank, als door de kastbodem. Die bout is dan wat langer dus.
Ook komt het wel voor, ik weet niet of bij dit type, moeten er hout schroeven
los genomen worden, waardoor er een latje met zwart randje los komt van
de kast bodem. Zou best kunnen dat die schroeven zijn bedekt met een
soort kneedbaar hout.
@ Pierre, ZELF uitvinden dus! Toen ik in diep water viel bleek dat ik ondanks
watervrees,WEL kon zwemmen. Dus: Niet van dat benauwde; springen!
En als je dingen zonder anderen hebt ontdekt vergeet je ze NOOIT! meer.
Succes! Cees.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: aan-pierre
Minder
Meer
02 nov 2015 01:59 - 02 nov 2015 02:04 #56088
door aan-pierre
ja dank je .....maar ben wel een beetje teleurgesteld dat ik niet overduidelijk genoeg beschreven heb dat ik dat nou juist NIET van plan was . ( het chassis van de eigen onderplank loshalen)
Henk heeft duidelijk gezegd dat ik de plank eraan moest laten zitten bij het uitkasten. Ik heb verdraai goed éérst gekeken voor ik ueberhaupt een schoef loshaalde. ( nou had ik gehoopt dat dat bleek uit mn bescchrijving,,,,maar ik zal het zo overlezen waar ik in de beschrijving mistig werd.
Ik geloof dat ik toch wel alleen 4 schroeven hoef los te halen. het is echter een combi merkte ik van schuin optillen EN trekken.
De rechterkant komt nu wel los , maar nog steeds komt het geheel (chassis en plaat !!) niet naar achteren losser dan 5mm of 3/4 cm . Ik ben bang voor de glasplaat en weet ook niet of ik de radio mag laten platleggen op de voorkant bij het loshalen van de kast of dat ik de radio moet laten staan op zn voet. Liggend is veel makkelijker , maar vermoed dat er ook meer druk op de schaal komt dan als ik het geheel te hooog tegen de metalen rail terugleg. Staand loop je door de zwaarte van t geheel minder dat risico.
Ik durf even niet verder. misschien toch nog een schroef of gewoon een behendigheid. Ik zal morgen Henk vragen omdat hij deze kast vers in het geheugen heeft.
Ik ga nog even hierna naar je link kijken .
bedankt voor je hulp en sorry als ik wat kriegelig reageerde op je veronderstelling dat ik niet éérst 10 keer kijk voor ik wat loshaal.
Ik ben ook moe geworden. de hele procedure duurt nu al 3 uur . dus het grootste deel was inderdaad kijken en observeren analiseren. wat waar aan vast zit en of dat zo moet blijven .
Ben ook zeer nieuwsgierig hoe de volume knop losgaat straks . snap t echt niet...aan de achterkant vermoed slechts bereikbaar als chassis en plank samen er uit zijn .
Henk heeft duidelijk gezegd dat ik de plank eraan moest laten zitten bij het uitkasten. Ik heb verdraai goed éérst gekeken voor ik ueberhaupt een schoef loshaalde. ( nou had ik gehoopt dat dat bleek uit mn bescchrijving,,,,maar ik zal het zo overlezen waar ik in de beschrijving mistig werd.
Ik geloof dat ik toch wel alleen 4 schroeven hoef los te halen. het is echter een combi merkte ik van schuin optillen EN trekken.
De rechterkant komt nu wel los , maar nog steeds komt het geheel (chassis en plaat !!) niet naar achteren losser dan 5mm of 3/4 cm . Ik ben bang voor de glasplaat en weet ook niet of ik de radio mag laten platleggen op de voorkant bij het loshalen van de kast of dat ik de radio moet laten staan op zn voet. Liggend is veel makkelijker , maar vermoed dat er ook meer druk op de schaal komt dan als ik het geheel te hooog tegen de metalen rail terugleg. Staand loop je door de zwaarte van t geheel minder dat risico.
Ik durf even niet verder. misschien toch nog een schroef of gewoon een behendigheid. Ik zal morgen Henk vragen omdat hij deze kast vers in het geheugen heeft.
Ik ga nog even hierna naar je link kijken .
bedankt voor je hulp en sorry als ik wat kriegelig reageerde op je veronderstelling dat ik niet éérst 10 keer kijk voor ik wat loshaal.
Ik ben ook moe geworden. de hele procedure duurt nu al 3 uur . dus het grootste deel was inderdaad kijken en observeren analiseren. wat waar aan vast zit en of dat zo moet blijven .
Ben ook zeer nieuwsgierig hoe de volume knop losgaat straks . snap t echt niet...aan de achterkant vermoed slechts bereikbaar als chassis en plank samen er uit zijn .
Laatst bewerkt 02 nov 2015 02:04 door aan-pierre.
02 nov 2015 01:28 - 02 nov 2015 01:31 #56087
door MauriceH
Beantwoord door MauriceH in topic uitkasten van een radiotoestel
Pierre,
Voor uitkasten ga je eerst kijken hoe toestel in elkaar zit.
Dan pas schroeven.
Zo valt je op dat chassis én Voedingstrafo op 1 plank zitten.
DUS schroef je niet chassis los maar de PLANK waar boeltje op zit.
Overigens kán het zijn dat de trafo wel nog met boutje extra aan kast zelf geschroefd zit.
Kortom
Kijken en goed komt chassis met schaal/knoppen en voedingstrafo in 1 stuk los.
members.home.nl/schniermanni/bx750a/chasis750a.jpg
Voor uitkasten ga je eerst kijken hoe toestel in elkaar zit.
Dan pas schroeven.
Zo valt je op dat chassis én Voedingstrafo op 1 plank zitten.
DUS schroef je niet chassis los maar de PLANK waar boeltje op zit.
Overigens kán het zijn dat de trafo wel nog met boutje extra aan kast zelf geschroefd zit.
Kortom
Kijken en goed komt chassis met schaal/knoppen en voedingstrafo in 1 stuk los.
members.home.nl/schniermanni/bx750a/chasis750a.jpg
Laatst bewerkt 02 nov 2015 01:31 door MauriceH.