Skip to main content
Reparatie en Restauratie tip's

uitkasten van een radiotoestel

Meer
02 nov 2015 00:59 - 02 nov 2015 01:05 #56084 door aan-pierre
Beantwoord door aan-pierre in topic uitkasten van een radiotoestel
HOI CEES!

Ik kan even niets met je opmerking

Die plank waar alles op zit, zit ook nog met een of meerdere houtschroeven
aan de bodem van de radiokast vast.

vooral de 2 woorden OOK NOG. Dus m.a.w. alle niet houtschroeven heb ik volgens jou al los? (4 stuks)
Ik zie alleen nog schroeven die door de bodem en de onderplaat heen de trafos en voeding vasthouden. Zijn dat de houtschroeven? Het is toch niet de bedoeling dat het chassis loskomt van de onderplaat?

Ik zal morgen ochtend de onderkant met de 4 reeds lege schroefgaten fotograveren en alle gaten met schroeven er nog in nummeren. ) hoef je alleen te zeggen welk nummer / nummers je bedoeld

p.s. er zitten dicht bij de rand van de kast ( waar ooit doppen zaten ??) 4 gaten in de bodem die met houtvuller opgevuld lijken ....zitten dáár soms nog die zo genaamde houtschroeven onder verstopt?
Laatst bewerkt 02 nov 2015 01:05 door aan-pierre.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
02 nov 2015 00:49 #56083 door Cees
Beantwoord door Cees in topic uitkasten van een radiotoestel
@ Pierre,
Die plank waar alles op zit, zit ook nog met een of meerdere houtschroeven
aan de bodem van de radiokast vast.
Succes met deze Patiënt.

Meer
02 nov 2015 00:44 - 02 nov 2015 00:49 #56082 door aan-pierre
Beantwoord door aan-pierre in topic uitkasten van een radiotoestel
BX750A
quoteHENK>>>

Ik zou zeggen, uitkasten, chassis en trafo op de plank laten zitten, knoppen er af, schaal er af, witten achterplaat er af

Ok dan HENK ... jij je zin :lol: Heb na een dag zuchten mijn weerstand overwonnen om toch het uit kasten te proberen.

Ben er nu mee bezig . 4 schroeven losgehaald aan de onderkant. kreeg het nog niet los hoewel de linkerkant ( van achteren gezien wel omhoogkomt. De rechterkant lijkt nog vast te zitten aan de bodem .

Van de luidspreker heb ik maar 1 draad hoeven doorknippen om alles los te halen dus dat viel mee. ( ga echt nog niet (los) solderen! zonder les daarin en goede bout) de rest zat met kroonsteentjes vast en de afstembuis met wirwar van draden was ook een makkie gelukkig . Een maal de schroefjes los die de buis vasthouden , komt de hele dradenboom los en is het chassis vrij van draden die vast verbonden zijn met de luidsprekerkant . De schaallamp koper moertjes waren ook een makkie, om daar de hele blikken bevestigingsplaat los te krijgen . gelukkig maar .

Afijn ...was de knoppen nog vergeten . Daar ga ik nu naar kijken hoe die los moeten.

Dan gaat het rechterdeel chassis met zn eigen plank WEL los?? Of is er nog een 5 de schroef in de kast verzonken? ( er zit er wel 1 verborgen onder het klavier BOVEN ! de bodem en onder een lat , maar die zit volgens mijn inschatting niet VAST aan de bodem. ( dat kan niet de eventuele !! 5 de schroef zijn die de kast met het chassis en de onderplaat vasthoudt.

afijn.....eerst nu de knoppen maar .

Ik zie een heel smalle spleet tussen schaalglas en bovenrand ......dus ik moet voorzichtig zijn om het glas niet te breken bij het naar achteren trekken.

PIERRE
Laatst bewerkt 02 nov 2015 00:49 door aan-pierre.

Meer
01 nov 2015 20:48 #56068 door ReneV
Beantwoord door ReneV in topic uitkasten van een radiotoestel
Helemaal mee eens en een goed advies.

Meer
01 nov 2015 18:58 - 01 nov 2015 18:58 #56064 door admin
In een onderwerp op dit forum over de B5X43A kom aan de orde het uitkasten van een radio. Mijn visie is dat een radiotoestel van deze leeftijd niet alleen gerepareerd\gereviseerd moet worden, maar dat een grondiger aanpak gewenst is. Dus is uitkasten noodzakelijk en over het algemeen eenvoudig te doen.

Naast een grondig herstel van de elektronica, kun je dan ook de mechanica aanpakken. Denk hierbij aan reinigen van alle draaibare assen, stangen, loopwielen reinigen en smeren, contactblokken idem. Door de knoppen en schaal te demonteren kun je nog beter bij de bewegende delen. En in de meeste gevallen vervang de schaakdraden, fris de aanwijzer op met rode nagellak en in veel gevallen, plaats of repareer het strooischerm.

Het is vaak veel werk, maar met geduld en liefde is de voldoening des te groter.

Henk van 't Kruis
Laatst bewerkt 01 nov 2015 18:58 door admin.

Gemaakt door Kunena