Reparatie en Restauratie tip's
uitkasten van een radiotoestel
02 nov 2015 12:11 #56099
door admin
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Minder
Meer
02 nov 2015 11:09 - 02 nov 2015 11:15 #56097
door aan-pierre
Beantwoord door aan-pierre in topic uitkasten van een radiotoestel
En nu zit ik al helemaal klaar en erg enthousiast om het chassis goed te reinigen. Ik ga zo naar de ACTION.
En wie vroeg dat ook al weer?
RUCO en ROTOR ze bestaan nog , alleen Ruco is verhuist naar
Burgemeester Roellstraat 32, 1064 BP Amsterdam
020 618 3781
ondertussen GELEERD!! ........... stofmasker ophouden !! Heb steek pijn in mn longen .
Ok boodschappen lijstje ?
1.)Tunerspray had ik begrepen voor ??? wat wel en wat niet ?
2.)Remmenreiniger voor bewegende delen klavier
3.)en de knoppen met Andi of een andere allesreiniger
4.) een haarfoehn lenen
5. kwasten. grrot en penselen
nog iets ?
en ( inderdaad niet haasten...ok Ton Meister...)ik zal even op het forum kijken en 'gloeilamp en nog wat' forum waar ik nog nooit was . Voor donts en do's tips
En wie vroeg dat ook al weer?
RUCO en ROTOR ze bestaan nog , alleen Ruco is verhuist naar
Burgemeester Roellstraat 32, 1064 BP Amsterdam
020 618 3781
ondertussen GELEERD!! ........... stofmasker ophouden !! Heb steek pijn in mn longen .
Ok boodschappen lijstje ?
1.)Tunerspray had ik begrepen voor ??? wat wel en wat niet ?
2.)Remmenreiniger voor bewegende delen klavier
3.)en de knoppen met Andi of een andere allesreiniger
4.) een haarfoehn lenen
5. kwasten. grrot en penselen
nog iets ?
en ( inderdaad niet haasten...ok Ton Meister...)ik zal even op het forum kijken en 'gloeilamp en nog wat' forum waar ik nog nooit was . Voor donts en do's tips
Laatst bewerkt 02 nov 2015 11:15 door aan-pierre.
Minder
Meer
02 nov 2015 10:50 - 02 nov 2015 10:50 #56096
door aan-pierre
Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat jullie vinden van mijn aanpak van het geheel en de beschrijving daarvan whisling .
Ik heb toch maar mooi de schaal gered van breuk!
Ook duidelijk genoeg mijn werkwijze uitgelegd?
Ik heb toch maar mooi de schaal gered van breuk!
Ook duidelijk genoeg mijn werkwijze uitgelegd?
Laatst bewerkt 02 nov 2015 10:50 door aan-pierre.
Minder
Meer
02 nov 2015 10:39 - 02 nov 2015 10:46 #56095
door aan-pierre
hier wat foto's hoe ik het gedaan heb. De voor mij toen enige manier waarop het lukte .
Even vooruitlopend op de fotos.
Ik denk dat in principe 4 schroeven loshalen ( 2 links 2 rechts)voldoende geweest zou moeten zijn. (Zie de 2 plaatsen met de metalen ringen ) Schuin optillen aan de achterkant en schuiven naar je toe.
Omdat echter de koperen lijst boven de glasplaat vrij laag zit ( bij mij dan ) kreeg ik niet genoeg ruimte de in de ovele gaten verzonken schroefkoppen die het chassis aan de onderplank vasthouden , genoeg schuin naar boven te wippen. Ik stotte met 2 mm al met de glasplaat tegen de metalen rand.
als ik 5 mm speling had gehad, dan had ik aan 4 schroeven los halen genoeg gehad.
Ik heb zo moeten etteren omdat ik WEL DEGELIJK doorhad dat de schroeven in de ovale trekgaten ( die je schuifruimte geven ) het chassis aan de onderplaat vasthouden . (Maurice
)
DAAR MOCHT IK NIETS AAN LOSHALEN....omdat ik het chassis op de plaat moest laten zitten!!! En daar hield ik me aan . En DUS!!! bleef ik 3 uur zoeken naar de o zo verborgen gemene 5 de? schroef die alles aan de bodem vasthield
Door nou eigenwijs te zijn en rekening te houden met de mogelijkheid dat ik de glasplaat zou verwoesten koos ik de volgende oplossing ( compromis)
IK HEB 2 schroeven die het chassis aan de onderplaat vasthouden toch lekker eigenwijs verwijderd. (immers er waren genoeg schroeven over die de plaat alsnog aan het chassis vasthielden )
Daardoor kreeg ik met minder schuin houden ( en dus NIET MEER tegen de rand metaal komen )genoeg speelruimte het geheel met gemak naar me toe te trekken .
de bovenste 2 pijlen geven de plek aan waar de rechter 2 schroeven zaten die alls aan de bodem houden
de onderste pijl wijst naar 1 van de 2 verzonken schroeven in de zogenaamde trek gaten die het chassis aan de plaat vasthouden . DIE MOEST IK DUS LEW DEGELIJK LOSHALEN. ( in totaal zijn er dus 6 schroeven verwijderd om de klus te klaren )
Hier de foto van de koperen van mijn part messing lijst die zo vervaarlijk laag zat om mij geen speelruimte te bieden alles los te halen met slechts 4 schroeven ) ( heb de lijst eerst nog proberen los te halen ...maar lukte niet )
p.s. Ja Ton Meister ik had even moeten kijken . Zal ik voortaan doen!! Ik zal zo kijken of ik dan óók gekomen was met 4 schreoven loshalen ))
Even vooruitlopend op de fotos.
Ik denk dat in principe 4 schroeven loshalen ( 2 links 2 rechts)voldoende geweest zou moeten zijn. (Zie de 2 plaatsen met de metalen ringen ) Schuin optillen aan de achterkant en schuiven naar je toe.
Omdat echter de koperen lijst boven de glasplaat vrij laag zit ( bij mij dan ) kreeg ik niet genoeg ruimte de in de ovele gaten verzonken schroefkoppen die het chassis aan de onderplank vasthouden , genoeg schuin naar boven te wippen. Ik stotte met 2 mm al met de glasplaat tegen de metalen rand.
als ik 5 mm speling had gehad, dan had ik aan 4 schroeven los halen genoeg gehad.
Ik heb zo moeten etteren omdat ik WEL DEGELIJK doorhad dat de schroeven in de ovale trekgaten ( die je schuifruimte geven ) het chassis aan de onderplaat vasthouden . (Maurice
DAAR MOCHT IK NIETS AAN LOSHALEN....omdat ik het chassis op de plaat moest laten zitten!!! En daar hield ik me aan . En DUS!!! bleef ik 3 uur zoeken naar de o zo verborgen gemene 5 de? schroef die alles aan de bodem vasthield
Door nou eigenwijs te zijn en rekening te houden met de mogelijkheid dat ik de glasplaat zou verwoesten koos ik de volgende oplossing ( compromis)
IK HEB 2 schroeven die het chassis aan de onderplaat vasthouden toch lekker eigenwijs verwijderd. (immers er waren genoeg schroeven over die de plaat alsnog aan het chassis vasthielden )
Daardoor kreeg ik met minder schuin houden ( en dus NIET MEER tegen de rand metaal komen )genoeg speelruimte het geheel met gemak naar me toe te trekken .
de bovenste 2 pijlen geven de plek aan waar de rechter 2 schroeven zaten die alls aan de bodem houden
de onderste pijl wijst naar 1 van de 2 verzonken schroeven in de zogenaamde trek gaten die het chassis aan de plaat vasthouden . DIE MOEST IK DUS LEW DEGELIJK LOSHALEN. ( in totaal zijn er dus 6 schroeven verwijderd om de klus te klaren )
Hier de foto van de koperen van mijn part messing lijst die zo vervaarlijk laag zat om mij geen speelruimte te bieden alles los te halen met slechts 4 schroeven ) ( heb de lijst eerst nog proberen los te halen ...maar lukte niet )
p.s. Ja Ton Meister ik had even moeten kijken . Zal ik voortaan doen!! Ik zal zo kijken of ik dan óók gekomen was met 4 schreoven loshalen ))
Laatst bewerkt 02 nov 2015 10:46 door aan-pierre.
02 nov 2015 09:58 - 02 nov 2015 10:00 #56094
door Huub
Beantwoord door Huub in topic uitkasten van een radiotoestel
.. gister avond de BX 653A uigekast alles blijft op de plank
toestel voorover gelegt op karton dan kan je goed zien welke bouten
met de ringen vast houden en de voedings travo gaat ook mee
Maar ook wat T.henk zegt met het service manuaal daar staat het ook in
En dat is voor een Beginner ook zeer goed ..
Beze radio van mij daar hebben ze vier diodens aangebracht voor de twee EZ 80,Ers bevalt mij niks
haal het er ook weer uit . En test twee goed gelijke buizen EZ 80,ers en gaan er weer op .
Dat gedoe altijd met diodens heb buizen genoeg .zelfs de smeld lode schalm is door gebrand met de diodens
Dat hebben de voorgangers maar met een stuk draad verbonden . ,, maar verders zie ik nog niks bisonders aan de trafo
bvb uitloop van mastiek .
Huub
toestel voorover gelegt op karton dan kan je goed zien welke bouten
met de ringen vast houden en de voedings travo gaat ook mee
Maar ook wat T.henk zegt met het service manuaal daar staat het ook in
En dat is voor een Beginner ook zeer goed ..
Beze radio van mij daar hebben ze vier diodens aangebracht voor de twee EZ 80,Ers bevalt mij niks
haal het er ook weer uit . En test twee goed gelijke buizen EZ 80,ers en gaan er weer op .
Dat gedoe altijd met diodens heb buizen genoeg .zelfs de smeld lode schalm is door gebrand met de diodens
Dat hebben de voorgangers maar met een stuk draad verbonden . ,, maar verders zie ik nog niks bisonders aan de trafo
bvb uitloop van mastiek .
Huub
Laatst bewerkt 02 nov 2015 10:00 door Huub.
- Tonmeister Henk
- [Tonmeister Henk]
-
Minder
Meer
02 nov 2015 04:35 #56093
door Tonmeister Henk
Beantwoord door Tonmeister Henk in topic uitkasten van een radiotoestel
Pierre toch , je had je een hoop ellende kunnen besparen door even de service doc die ik je gestuurd heb even snel door te sneupen . Op blz 6 staat een stukje van 6 regels met de kop "uitkasten" .......
Zoals ik je al eerder zei : rustig aan .......
Succes verder , Henk
Zoals ik je al eerder zei : rustig aan .......
Succes verder , Henk