Reparatie en Restauratie tip's
uitkasten van een radiotoestel
- Henk van t Kruis
- [Henk van t Kruis]
-
Minder
Meer
02 nov 2015 19:32 #56117
door Henk van t Kruis
Beantwoord door Henk van t Kruis in topic uitkasten van een radiotoestel
Hij of het is eruit, en daar gaat het om, BRAVO . Luidspreker is te repareren en de service documentaties vertonen nog wel eens wat afwijkingen t.o.v. de praktijk. Mede veroorzaakt door het knippen en plakken van teksten uit soortgelijke apparaten. Dit werd dan later weer recht gezet in de Servo-mecums van Philips. Deze werden aan erkende Philips reperateurs verstrekt. Ik heb ze allemaal verzameld, maar moet ze ooit nog eens scannen.
Het op maximum zetten van de afstemcondensatoren zal er mee te maken hebben dat beide schaalaanwijzer dan in een stand staan, waarbij het beschadigen van de constructie het minste risico loopt op breuk van de schaaldraden en de afstemplaten kunnen dan ook minder snel beschadigen. Maximum stand is geheel ingedraaid, dus platen staan niet naar buiten. Dus eigenlijk uit voorzorg, maar staat los van de methode om de plank uit de kast te krijgen.
Het op maximum zetten van de afstemcondensatoren zal er mee te maken hebben dat beide schaalaanwijzer dan in een stand staan, waarbij het beschadigen van de constructie het minste risico loopt op breuk van de schaaldraden en de afstemplaten kunnen dan ook minder snel beschadigen. Maximum stand is geheel ingedraaid, dus platen staan niet naar buiten. Dus eigenlijk uit voorzorg, maar staat los van de methode om de plank uit de kast te krijgen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
02 nov 2015 19:26 #56116
door Cees
Beantwoord door Cees in topic uitkasten van een radiotoestel
Tja, Pierre heeft al kennis gemaakt met de fouten in instinkers van de Philips
service doc. Het pad van een monteur gaat tenslotte niet over rozen.
En die L Spr repareer je gewoon met een heel klein beetje oude fietsbanden
solutie. Dus niet met die vulcaniseer plak plak in groene tube, maar met die
ouderwetse solutie in rode tube.
Voordeel, het blijft buigzaam en kan zelfs met enige mate op de buiten rillen
gedaan worden. En GEEN papier op die conus plakken!!! Alleen over de scheuren
solutie doen!
Die 9710 spieker is uit de Kroonserie van Philips en is ook nu heden ten dage nog
gewild. Prijs voor een oude 9710 begint bij E25,- en dan volgt bieden maar.
Deze E20,- radio is op zich daar alleen al om, echt een mazzel.
En dan remmen reiniger; Dat is een agressief giftig spul, reuk loze lampolie is
niet agressief en daarmee kun je m.b.v een kleine liefst ronde verf kwast het
ergste vette vuil verwijderen.
Lost als je het rijkelijk gebruikt alleen de zwarte pek zooi van de teerknollen op.
Nou en? Die zijn in deze radio wel aan vervanging toe toch?
Cees.
service doc. Het pad van een monteur gaat tenslotte niet over rozen.
En die L Spr repareer je gewoon met een heel klein beetje oude fietsbanden
solutie. Dus niet met die vulcaniseer plak plak in groene tube, maar met die
ouderwetse solutie in rode tube.
Voordeel, het blijft buigzaam en kan zelfs met enige mate op de buiten rillen
gedaan worden. En GEEN papier op die conus plakken!!! Alleen over de scheuren
solutie doen!
Die 9710 spieker is uit de Kroonserie van Philips en is ook nu heden ten dage nog
gewild. Prijs voor een oude 9710 begint bij E25,- en dan volgt bieden maar.
Deze E20,- radio is op zich daar alleen al om, echt een mazzel.
En dan remmen reiniger; Dat is een agressief giftig spul, reuk loze lampolie is
niet agressief en daarmee kun je m.b.v een kleine liefst ronde verf kwast het
ergste vette vuil verwijderen.
Lost als je het rijkelijk gebruikt alleen de zwarte pek zooi van de teerknollen op.
Nou en? Die zijn in deze radio wel aan vervanging toe toch?
Cees.
02 nov 2015 17:20 - 02 nov 2015 17:23 #56112
door Huub
Beantwoord door Huub in topic uitkasten van een radiotoestel
De scheurtjes in de luidspreker dat is geen ramp
Gewoon dicht lijmen daar hoor je niks van als het maar niet verder scheurt
Het zit niet direkt zo op de vouw rand . . Deze radio is voor jou ook een beginer
Zo lang als er geen rook uit komt gaat het wel goed ..
neem een blus doek er bij ...trek onmiddellijk de net stekker ..
gebruik GEEN was benize er bij of andsers van brand bare ,
Huub
Gewoon dicht lijmen daar hoor je niks van als het maar niet verder scheurt
Het zit niet direkt zo op de vouw rand . . Deze radio is voor jou ook een beginer
Zo lang als er geen rook uit komt gaat het wel goed ..
neem een blus doek er bij ...trek onmiddellijk de net stekker ..
gebruik GEEN was benize er bij of andsers van brand bare ,
Huub
Laatst bewerkt 02 nov 2015 17:23 door Huub.
Minder
Meer
02 nov 2015 15:44 - 02 nov 2015 16:00 #56108
door aan-pierre
Beantwoord door aan-pierre in topic uitkasten van een radiotoestel
@ Tonmeister Henk
VRAAG
Henk ik heb de uitkast gebruiksaanwijzing gelezen in het doc dat je stuurde en begrijp punt 1 en 5 niet .
1.. Draai de afstemcondensatoren op maximum.
wat wordt hier mee bedoeld? En waarom kan ik het chassis er uit halen zonder hier iets mee gedaan te hebben. M.a.w. wat heeft het voor nut deze aanwijzing!?
5.) schroef de 2 achterste bevestigingsschroeven van de voedingstransformator.
de transformator zit aan de plank vast en dus heeft t geen zin om die schroeven los te halen. De transformator ernaast zit aan het chassis vast en dat heeft dan ook geen zin ............... dit slaat nergens op , zo had ik alles nooit losgekregen. De schroeven die IK extra losdraaide zijn de schroeven die het achterste deel ( de 2 bevestigingspoten) van het chassis zelf! aan de plank vast houden.........Wat ik gedaan heb heeft dus geen relatie met deze aanwijzing in het doc ....sterker nog als ik gedaan had wat in het doc staat was alles nog in de kast gebleven en alleen een deel van de transformator onnodig losgekoppeld van de plank waarop die bevestigd is .......
Ergo .......het was niet erg dat ik hier niet eerst naar gekeken heb , want dan had ik nu nog de boel niet uit de kast .
Kan je me volgen?? (nog eens een foto ) wat bazelen ze nou over die transformator !
op de foto zie je het schroefgat dat het chassis aan de plank koppelt in het midden . DIE moest dus aan weerzijden losgehaald worden en NIET de 2 schroeven zoals die lui van Philips warrig lullen. Kan er echt narrig van worden boos
Er had moeten staan de 2 schroeven van het achterste deel / achterste poten van van het chassis ( van achteren gezien) En dus niet de 2 achterste van de transformator. GRRRRRRRR Stom
VRAAG
Henk ik heb de uitkast gebruiksaanwijzing gelezen in het doc dat je stuurde en begrijp punt 1 en 5 niet .
1.. Draai de afstemcondensatoren op maximum.
wat wordt hier mee bedoeld? En waarom kan ik het chassis er uit halen zonder hier iets mee gedaan te hebben. M.a.w. wat heeft het voor nut deze aanwijzing!?
5.) schroef de 2 achterste bevestigingsschroeven van de voedingstransformator.
de transformator zit aan de plank vast en dus heeft t geen zin om die schroeven los te halen. De transformator ernaast zit aan het chassis vast en dat heeft dan ook geen zin ............... dit slaat nergens op , zo had ik alles nooit losgekregen. De schroeven die IK extra losdraaide zijn de schroeven die het achterste deel ( de 2 bevestigingspoten) van het chassis zelf! aan de plank vast houden.........Wat ik gedaan heb heeft dus geen relatie met deze aanwijzing in het doc ....sterker nog als ik gedaan had wat in het doc staat was alles nog in de kast gebleven en alleen een deel van de transformator onnodig losgekoppeld van de plank waarop die bevestigd is .......
Ergo .......het was niet erg dat ik hier niet eerst naar gekeken heb , want dan had ik nu nog de boel niet uit de kast .
Kan je me volgen?? (nog eens een foto ) wat bazelen ze nou over die transformator !
op de foto zie je het schroefgat dat het chassis aan de plank koppelt in het midden . DIE moest dus aan weerzijden losgehaald worden en NIET de 2 schroeven zoals die lui van Philips warrig lullen. Kan er echt narrig van worden boos
Er had moeten staan de 2 schroeven van het achterste deel / achterste poten van van het chassis ( van achteren gezien) En dus niet de 2 achterste van de transformator. GRRRRRRRR Stom
Laatst bewerkt 02 nov 2015 16:00 door aan-pierre.
Minder
Meer
02 nov 2015 14:09 - 02 nov 2015 14:21 #56102
door aan-pierre
HET ZOU ZO LEUK GEWEEST ZIJN....
.... maar goed ...Ik ga gewoon door!!!
Cees vroeg nog of het gat aan de voorkant niet doorgeslagen was. . Nee zei ik., met mn pink door het gat voelend....toch maar eerst de speaker loshalen nog voor de uitkast beslissing genomen wordt. toch heb ik er NOG geen spijt van. 1 radio moet t eerste oefenbakkie zijn. dat zou me ook al 20 euri gekost hebben.
Maar goed..Ik ga gewoon door. Misschien nog te lijmen met een strook heel dun behangplaksel en cw papier? aan 1 of beide kanten....tja. Deprimerend ....maar de radio spelend krijgen is toch een giede oefening en de 20 euro waard. Alleen een niewe speaker achteraf als alles werkt verhoogd wel de kostprijs. Is Henk verdorie toch nog goedkooer uit. Bah . ;)daar gááát mn koopjes voorsprong.
Cees vroeg nog of het gat aan de voorkant niet doorgeslagen was. . Nee zei ik., met mn pink door het gat voelend....toch maar eerst de speaker loshalen nog voor de uitkast beslissing genomen wordt. toch heb ik er NOG geen spijt van. 1 radio moet t eerste oefenbakkie zijn. dat zou me ook al 20 euri gekost hebben.
Maar goed..Ik ga gewoon door. Misschien nog te lijmen met een strook heel dun behangplaksel en cw papier? aan 1 of beide kanten....tja. Deprimerend ....maar de radio spelend krijgen is toch een giede oefening en de 20 euro waard. Alleen een niewe speaker achteraf als alles werkt verhoogd wel de kostprijs. Is Henk verdorie toch nog goedkooer uit. Bah . ;)daar gááát mn koopjes voorsprong.
Laatst bewerkt 02 nov 2015 14:21 door aan-pierre.
Minder
Meer
02 nov 2015 12:27 #56100
door aan-pierre
Ahhh fijn complimentje....@ Ton Meister......ik ben op mobiel kan dus niet zoveel hier....maarrrr
Ondertussen heb ik die Philios kast ui kasten beschrijving doorgelezen......daar was ik niet uitgekomen en alleen maar verder in verwarring geraakt.....leg later uit waarom.
Volstaan had alleen te schrijven........behalve de 4 schroeven met metalen ringen aan de onderkant kast , moet u ook de 2 dichtst naar het klavier liggende schroeven loshalen. .........verder geen woord over trafo enz. Is alleen verwarrend. .
Ik plak die tekst straks wel. Over t allgemeen heb ik t niet op philips gebruijsaanwijzingen. Gezien de al ondervonden irritante fouten en onzin in mijn b8x52 A handleiding.
Ondertussen heb ik die Philios kast ui kasten beschrijving doorgelezen......daar was ik niet uitgekomen en alleen maar verder in verwarring geraakt.....leg later uit waarom.
Volstaan had alleen te schrijven........behalve de 4 schroeven met metalen ringen aan de onderkant kast , moet u ook de 2 dichtst naar het klavier liggende schroeven loshalen. .........verder geen woord over trafo enz. Is alleen verwarrend. .
Ik plak die tekst straks wel. Over t allgemeen heb ik t niet op philips gebruijsaanwijzingen. Gezien de al ondervonden irritante fouten en onzin in mijn b8x52 A handleiding.