Skip to main content
Project Pupil

De onderdelen van de Pupil

Meer
12 dec 2014 12:37 #48797 door Johannes
Beantwoord door Johannes in topic De condensator
Beste Pupil nabouwers,

Dankzij de inspanning van Jack zijn we in de gelegenheid om een erg mooie natuurgetrouwe Pupil radio na te bouwen en dat vind ik nog eens een leuk initiatief. Toch heb ik er nog een vraag over. Want wat ik zo vreemd vind is dat je de anodespanning voor de DL92 buis zelf kunt kiezen tussen 18 en 90 volt.

Nu weet ik niet beter dan dat de anodespanning zo veel mogelijk moet overeen komen met de fabrieks specificatie en die is voor deze buis 90 volt: www.hupse.eu/radio/tubes/DL92.htm

Daarom vind ik een anodespanning tussen 18 en 90 volt nogal een groot verschil. Kan iemand mij dat misschien uitleggen ? En is het eindresultaat erg verschillend? Ik ben benieuwd.

M.vr.gr. Hans

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
12 dec 2014 10:58 - 12 dec 2014 11:20 #48796 door Marotick
Beantwoord door Marotick in topic De condensator
De condensator,

Een condensator bestaat uit 2 geleiders gescheiden door een isolator (diëlektricum). Hoe groter het oppervlak van de geleiders is des te groter is de capaciteit. En hoe dunner de niet geleiders is tussen de geleidende platen des te hoger wordt de capaciteit.

Een condensator heeft als eigenschap dat als er een gelijkspanning wordt opgezet er heel even een stroom loopt totdat de platen zijn opgeladen.
Als de spanning wordt omgedraaid, door de plus en de min te verwisselen, dan zullen de platen zich eerst ontladen en daarna opnieuw opladen.
Bij een wisselspanning lijkt het of er een stroom door de condensator heen loopt en bij een gelijkspanning loopt er geen stroom.
Nemen we een willekeurige condensator dan zien we dat de schijnbare weerstand van de condensator verandert als we de frequentie van de wisselspanning
ook veranderen. Een hogere frequentie gaat er gemakkelijker “doorheen” dan een lage frequentie.

In de Pupil zitten 3 vaste condensatoren en een variabele.
Symbool -||- eenheid is de Farad, uF nF pF
nl.wikipedia.org/wiki/Farad_%28eenheid%29

Vanaf de antenne bus loopt het antenne signaal door de condensator naar de spoel (4)
Deze condensator zit er om de spoel te beschermen...???
Ja want een beetje middengolf antenne is toch wel een aantal meters lang en daardoor kan de antenne, door statische elektriciteit, behoorlijke zijn opgeladen.
Er staat dan een flinke gelijkspanning op de antenne die door de condensator dus geblokkeerd wordt. Ook worden de lage frequenties die niet voor de
ontvangst belangrijk zijn door de condensator min of meer gesperd.

Vanaf pen 4 van de spoel loopt ook een condensator van 150 pF naar het eerste rooster van de buis.
Die condensator laat de ontvangen frequentie van de zender moeiteloos door naar dat rooster zodat de buis dat signaal kan versterken.

De andere condensator loopt van de anode naar pootje 5 van de spoel en lust het versterkte antenne signaal weer terug naar de spoel.
De buis krijgt het signaal daardoor nogmaals aangeboden en zal het nogmaals versterken, maar pas op! Want als de buis te veel signaal op die manier
krijgt dan gaat het oscilleren en dat gegil staat bekend om de Mexicaanse hond.

De variabele condensator is een condensator in al zijn eenvoud. Een stapeltje platen kunnen om en om door een stapeltje vaste platen heen draaien met isolatie materiaal er tussen. Dat kan zelfs lucht zijn. Bij de originele afstemcondensator is dat een folie.
Deze condensator werkt samen met de spoel zodat er maar één frequentie doorgelaten wordt naar het rooster van de buis. Frequenties hoger of lager
dan de afgestemde frequentie worden gedempt.

Meer informatie.
www.philipsradios.nl/tips-en-trucs/conde...en/cond.htm#Codering
en
www.philipsradios.nl/tips-en-trucs/conde...n/cond.htm#codering2

Jack Marotick
Bijlagen:
Laatst bewerkt 12 dec 2014 11:20 door Marotick.

Meer
10 dec 2014 20:45 - 10 dec 2014 20:48 #48784 door Marotick
Beantwoord door Marotick in topic De Witte Kat anode batterij
Hierbij de wikkel voor de achterkant en de zijkant.

Volgorde: Begin met de VoorKant wikkel.
De dunne rode lijnen komen op de hoeken van de batterij die 103x50x50 mm moet zijn wil de batterij in de Pupil passen en wil de wikkel er omheen passen.
Begin met het kleine zwarte flapje dat om de linker zijkant gaat.(4mm)
De voorkant loopt van rode streep tot rode streep en is precies 103 mm lang. De rechter zijkant is het volgende deel van de wikkel, naar de volgende rode streep. Het rode rechter flapje wordt aan de achterkant geplakt.
Als dat klaar is dan wordt de achterkant wikkel over de achterkant van de batterij geplakt.
Plak over het omslag flapje heen dat zojuist als laatste is geplakt. De wikkel Achterkant gaat precies bij de hoek van de batterij over de rode lijn naar de rechter zijkant. Als het goed is wordt de linker zijkant precies afgedekt.
Is de batterij wat groter of kleiner geworden dan vallen de rode strepen niet helemaal om de hoeken heen. Mocht de achterwikkel te groot zijn dan kan er altijd een stukje van af geknipt worden.
De linker en rechter zijkant en achterkant worden door de kast van de Pupil helemaal afgedekt en zijn dus niet zichtbaar. Het gaat om het idee.

Succes!

Jack
Laatst bewerkt 10 dec 2014 20:48 door Marotick.

Meer
09 dec 2014 19:58 - 09 dec 2014 20:07 #48776 door Marotick
Beantwoord door Marotick in topic De Witte Kat anode batterij
Helaas zit er een klein foutje in de door mij gemaakte afbeelding. Bijgaande zijn de gecorrigeerde.
Het gaat om de anode batterij voor de Pupil met de maat 103 mm bij 50 mm bij 50 mm.
De achterkanten komen spoedig.

Marotick schreef : Hierbij een aantal wikkels van de Witte Kat anode batterij.
Het gaat om de belangrijkste kant van de batterij de voorkant en de rechter zijkant.
De wikkel voor de achterkant en de linker zijkant (die tegen de zijkant en bovenin het toestel komt) volgen nog.
Omdat een ieder vrij staat om te bepalen welke en hoeveel batterijen in serie worden geschakeld heb ik wikkels gemaakt vanaf 18 Volt t/m 90 Volt. Ik ga uit van de 9 Volt blokjes.
De afbeelding is 17,1 mm x 50 mm.
Ik heb er geen boven afbeelding opgemaakt omdat die er toch afgescheurd wordt.

Jack

Laatst bewerkt 09 dec 2014 20:07 door Marotick.

Meer
09 dec 2014 14:21 #48774 door poonj
Beantwoord door poonj in topic De Witte Kat anode batterij
Jack, die zien er erg mooi uit :)

groeten, Jan

mvgr. Jan (PA3ESY)

Meer
07 dec 2014 12:11 #48734 door Jan.Beuwer
Beantwoord door Jan.Beuwer in topic De onderdelen van de Pupil
Erg mooi gedaan,bedankt.

Gemaakt door Kunena