Skip to main content
Project Pupil

De onderdelen van de Pupil

Meer
29 nov 2014 08:26 - 30 nov 2014 05:16 #48453 door Marotick
Beantwoord door Marotick in topic De koptelefoon
De koptelefoon voor de Pupil was vroeger hoog Ohmig. De meeste koptelefoons, nu, zijn iets van 32 Ohm, wat gebeurt er als we die gebruiken? Het zal wel wat minder hard gaan denk ik.
Sennheiser maakte vroeger veel koptelefoons van 2000 Ohm en dat zou voor ons doel goed moeten werken.
Nu zie ik de laatste tijd veel aanbiedingen bij bijvoorbeeld de Blokker van koptelefoons maar daarbij wordt dan weer niet opgegeven wat de impedantie is.

De originele koptelefoon was eigenlijk een ramp kan ik me nog herinneren. Wat zat dat ding hard, wat een pijnlijke oren had ik als ik een uurtje geluisterd had. Een originele koptelefoon lijkt me leuk voor het nostalgische gevoel maar meer ook niet.

Jack
Laatst bewerkt 30 nov 2014 05:16 door admin.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
29 nov 2014 02:17 - 30 nov 2014 05:15 #48452 door Cees
Beantwoord door Cees in topic De batterijen van de Pupil
De Negen volt blokjes in serie, zullen met dat kleine buisje heel erg lang mee gaan.
Die blokjes kosten ook niet veel meer.
Zelf heb ik wel eens gezien, dat er in een zelfbouw schippers radio met D buisjes er in, twee
grote gereedschapsklemmen waren gebruikt om de 1,5 V gloei batterij te bevestigen.
Maar om dat die batterij vaker vervangen moet worden als de anode batterij, zal er een voorziening
voor getroffen moeten worden, om deze gemakkelijk te kunnen verwisselen, voor een nieuwe.
Overigens legde men vroeger uit zuinigheid, uitgeputte batterijen wel op een hete (kolen)kachel.
Daarna werkten ze dan wel weer een tijdje.
Vr gr Cees.
Laatst bewerkt 30 nov 2014 05:15 door admin.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Marotick

Meer
28 nov 2014 22:22 - 30 nov 2014 05:15 #48441 door poonj
Beantwoord door poonj in topic De batterijen van de Pupil
Wat de 15 volt batterij betreft, stop er gerust zoveel mogelijk 9-Volts exemplaren in. De DL92 vindt het wel prettig met wat meer voltjes te werken. Ik zou er oplaadbare in stoppen, een eenmalige grotere investering, maar je kunt hem wel heel veel keren weer opladen en gebruiken.
Nog een opmerking over plankjes en front, de breedte van de frontplaat is 181 mm, de hoogte 121 mm. en de diepte van de kast is 75 mm. Waarom die ene millimeter? Ik weet het niet, maar de originele delen hebben deze maten.
Maar met die mm minder gaat het ook prima lukken.
Overigens is de lengte van de batterij 106 mm, de breedte 46 mm en de hoogte 50 mm.
Dit klopt ook met de binnenmaten van de kast, bij een dikte van het hout van 8 mm, is de ruimte tussen onder en bovenplank 121 mm - 2x8mm = 105 mm. Met een beetje persen zit de batterij muurvast.

Succes met de nabouw van dit prachtige ontvangertje.

groeten, Jan (PA3ESY)

mvgr. Jan (PA3ESY)
Laatst bewerkt 30 nov 2014 05:15 door admin.

Meer
28 nov 2014 12:44 - 30 nov 2014 05:14 #48420 door Bapaktua
Beantwoord door Bapaktua in topic De batterijen van de Pupil
Hallo jack,
misschien kan je beter de bovenkant van de 15 volt batterij na het maken (een verzonken plaatje printplaat met daarop gemonteerd de stekerbussen en afvullen met een dunne pek) laag heel laten.
De "teerlaag" blijft dan oorspronkelijk en zal vanzelf de bijbehorende "oude" uitstraling krijgen.
Maar aan de onderkant van het blok gewoon een verwijderbare bodem (of helemaal niet) plaatsen.
Batterijblok er uit tillen , op z'n rug leggen en dan de batterijen vervangen of opladen.
Wanneer het blok weer in het kastje zit ziet niemand er iets van.
ruud PA0ROJ
Laatst bewerkt 30 nov 2014 05:14 door admin.

Meer
28 nov 2014 12:39 - 30 nov 2014 05:14 #48418 door PE9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic De batterijen van de Pupil
Je kan natuurlijk ook van 10 alkaline penlites een stack maken en die in een behuizing doen. Desnoods met twee batterijhouders voor vijf cellen. Volgens mij zijn die er wel. In ieder geval voor vier stuks. Neem dan 12 cellen, zit je op 18 V. De dikke D-cel zou ik toch met een houdertje doen. Maar ja, da's ook niet authentiek...

Tjerk, 9ZZ
Laatst bewerkt 30 nov 2014 05:14 door admin.

Meer
28 nov 2014 11:46 - 30 nov 2014 13:04 #48416 door Marotick
Beantwoord door Marotick in topic De batterijen van de Pupil
Weer even terug waar dit draadje overgaat, de onderdelen van de Pupil.
In de Pupil zitten 2 batterijen, zo'n dikke van 1 1/2 Volt en een Vuurtoren van 15 Volt
De 1 1/2 Volt batterij zit bevestigt met een rond beugeltje dat om de batterij zit. De oude 1 1/2 Volt batterijen hadden een zinken omhulsel en was de min van de batterij daaromheen de wikkel. Die wikkel moest er af want dan kon de klem goed contact maken met de min van de batterij. (Ik kan me niet herinneren of dat bij mijn pupil ook zo was.)
Nu zijn de 1 1/2 Volt batterijen uitgevoerd met een metalen bus die NIET aan de min vast zit. Om de min aansluiting op de radio te krijgen kunnen we de bevestigingsbeugel dus niet gebruiken.
Ik zit aan de volgende oplossing te denken.
De batterij staat bijna op de aluminium plaat, een breed veertje er onder en hij maakt contact. Bij de aardebus zit een soldeerlip aan een M3 schroefje zodat de min hier verder contact maakt met de schakeling.
De plus van deze batterij is een ander probleem, zat de aansluiting vroeger echt gesoldeerd? Een lipje vanaf de zijkant die op de plus drukt lijkt me makkelijker. Wordt het toch nog leuk, zagen boren en buigen.

De 15 Volt anode batterij zal heel anders moeten worden omdat de firma Vuurtoren deze batterij niet meer wilt produceren.
Hoe zat deze batterij vroeger vast?
Ik heb begrepen dat het omhulsel van deze batterij van karton was. Dat kunnen we ook.
Binnenin dat kartonnen bakje, 105x50x50mm, kunnen AA batterijen of 9 Volts blokjes worden ondergebracht. Het buisje werkt goed bij 15 Volt maar de spanning mag hoger tot een Volt-je of 60.
Zelf zit ik te denken aan een kartonnen bovenkant met daarin mini banaanbussen met een laagje teer er over. Dan lijkt het net echt. Als de anode batterij leeg is, klepje er af en vervangen of opladen.
Heeft iemand hier andere ideeën over? Alle suggesties zijn welkom.

Zie ook:
www.pa3esy.nl/maxwell/eigen_replicas/html/replica-tips_set.html
Met dank aan Jan Poortman

Jack
Bijlagen:
Laatst bewerkt 30 nov 2014 13:04 door admin.

Gemaakt door Kunena